Jaunā Gaita nr. 101, 1974. gadā
Juris
Kronbergs
|
|
KAMĒR ES TEVI MĪLĒJU |
kamēr es tevi mīlēju tu biji pie zobārsta kamēr es tevi mīlēju tu gāji uz veikalu kamēr es tevi mīlēju tu nokrities svarā kamēr es tevi mīlēju tu kļuvi par veģetārieti kamēr es tevi mīlēju tu brauci uz jūrmalu kamēr es tevi mīlēju tu pie spoguļa skaitīji savus vasaras raibumus kamēr es tevi mīlēju tu nagus vīlēji kamēr es tevi mīlēju tu nākotni zīlēji kamēr es tevi mīlēju tu cīnījies par sieviešu tiesībām kamēr es tevi mīlēju tu tiešām biji ļoti saaukstējusies un tev no- teikti bija jāpaliek mājās jo citādi tu būtu saslimusi vēl vairāk un bez tam penicilīnu lietojot cilvēks taču kļūst tik vārgs un gri- bas tikai gulēt un gulēt vai augstākais lasīt kādu agrāk populāru romānu kuŗu varēja nopirkt par lētu naudu izpārdošanā pagājušā pavasarī kamēr es tevi mīlēju tu sūdzējies par karsto laiku kamēr es tevi mīlēju tu tikai spēlēji bīteļu plates kamēr es tevi mīlēju tu krāsoji lūpas rozā un nagus lillā kamēr es tevi mīlēju tu divas reizes biji pillā
kamēr es mīlēju tevi tu mīlēji sevi un tā mēs šķīrāmies neiepazinušies
|
Baiba Bičole
|
|
JAUNGADS |
No miglas klēpja izsitinājās ceļi, četrīši ceļi. Sūkā sava rakstuļa īkšķi, savas seģenes stūri plūkā, paceltā pirkstā mērī vēja virzienu, svina čūkstoņā nākotni ausies, veries pār plecu, uz priekšu, pa labi, pa kreisi, nule dzimuši, pliki kūņojas, četrām balsīm velk katrs uz savu pusi ceļi. Kur ceļa zīmes?
|
Jānis Krēsliņš
|
|
PIEMINOT JURI INDRIĶI LOSKĪLU
|
Uz akmens radzēm dīķī tup pelikāns, kas grib iestāties Brāļu draudzē, pelikāns, kas meklē mīlestību cilvēkos. Kā Linards Tauns būtu teicis: Un tādi mēs piedzimstam, kas pēc neiespējamā kāro. Jā, šis pelikāns joprojām nezin, ka viņš ir simbols brāļdraudzības brāļdraudziskumam, jo tam ir aizmirsies, tas neatceras, tas negrib zināt it nekā. Viņam būs jāpiedzimst par jaunu, viņam būs jāiet meklēt savu identitāti tridentīniskā trinitātē. Un to jau viņš dara. Viņš lasa Luža Adamoviča Vidzemes baznīca un latviešu zemnieks no 1710. līdz 1740. gadam, ko 1963. gadā pa otram lāgam klajā laida Sējēja apgāds Miniapolē. Šai grāmatā ir rakstīts par latviešu tautas grūto dzimšanu, par apskaidrošanos, par mīlestību, ko mācīja Hernhūtes grāfs Cincendorfs un tā galdnieki, kurpnieki, audēji un paudēji, kas mitinājās pie ģenerālienes Halartes, Valmieras muižā, pie ģenerālienes Halartes, kas Jēru kalnā Gaujas krastā uzcēla lielo saiešanas namu tūkstoš brāļiem un māsām, kas tur caurām dienām un naktīm dziedāja savas dziesmas, kuŗu atbalsis skan vēl mūsos.
Uz akmens radzēm Gaujas krastā, nevis radzēm, bet akmeņiem - jo kas nu Gaujas krastā pa radzēm - tup pelikāns zilā un pelēkā Valmieras tautas apģērbā.
Viņš nedzied Tik pie Gaujas, tik pie Gaujas vēlos kļūt, jo viņš jau tur ir. Viņš patiesībā nav pelikāns, jo kur nu Gaujas krastā varēja rasties pelikāns. Viņš ir kāds 1740. gadā ar krītamo kaiti sists zemnieks no Rubenes draudzes, kuŗš uzdodas par pravieti un, atnācis pie brāļiem, stāsta par parādību, kuŗā viņam atklāts, ka tas Kungs aizsūtījis uz Vidzemi trīs simt eņģeļu, kas runā ļaudīm dzīvus vārdus un svētlaimību.
Tad, kā tautas pasakā, liega kā nekuriene sāk viļņot zaļpelēka gaisma un pelikāns piedzīvo jaunu metamorfozi jeb metanoju. Viņa valmierīgās ūzas lēnām pārvēršas zvangalu biksēs un violetās debesīs parādās cīrulis. Pelikāns prasa: Cīrulīti, mazputniņ, ko redzēji debesīs? Cīrulis atbild: Redzēj Dievu spēlējam, eņģelīšus dancojam. Atskanot Lucy in the sky with diamonds, no mākoņiem paceļas un nolaižas eņģeļi. To spārni kā maigi trejdekšņi plīvo līdzi rakstā no debesīm plūstošām meldijām, kas lēnām izskan gregorianiskā litānijā. Tad daļa eņģeļu dodas mākoņa virzienā, kam Pensilvānijas kontūras. Mākoņa vidū stāv Grāfs Cincendorfs. Tam blakus, prievotu un celī ievainotu indiāņu ielenkts, latviešu dzejnieks kurzemnieks Loskīls, kuŗš rokās tur sava kapa akmens plākšņu galdu ar uzrakstu Georgs Henry Loskiel, Episcopus Fratrum, Borne November 7, 1740, At Angermunde in Courland, Departed February 23, 1814, In Bethlehem, Pennsylvania. Un Loskīls teic: Skandinājiet, koklētāji! Dziedait mūžam, dziedātāji! Un eņģeļi izjusti, asaraini dzied: Mēs šeitan esam viesi ne mājas vietiņā. Tā pasaule patiesi mūs neapmierina. Šos rēgus pelikāns vēro gluži samulsis. Tad viņš sakustas un pakustas, ar knābi spalvas sapoš un teic: Man likās it kā pavēries bij gaiss uz brīdi tālu, tālu nezinu no kā man bailes sametās. Un, it kā pēkšņās dusmās, viņš sāk cilāt spārnus, kārpīties un pāršķeļ savas krūtis ar knābi.
Uz akmens radzēm dīķī tup kāds asiņojošs pelikāns, kas grib barot savus neesošos mazuļus ar asinīm. Viss tas notika sen atpakaļ, tomēr, es atceros.
1973. g.
Piezīme: Šai dzejolī izmantotas dažas Juŗa Indriķa Loskīla (1740. - 1814.) sacerēto dziesmu rindas un viņa kapakmens uzraksts Betlēmes kapsētā Pensilvēnijā. Loskīls, varbūt, ir trimdas populārākais latviešu dziesminieks, jo nenotiek vai neviens luterāņu dievkalpojums, kuŗā nedziedātu viņa tekstus. Tāpat arī reta latviešu dziesminieka grāmata ir iznākusi tik daudzos izdevumos, kā slavenā Loskīla Ortas grāmata. Par Loskīlu pašu dažas ziņas rodamas Dictionary of American Biography (... history has often omitted his name from the list of those who have contributed to the creation of the American national spirit.), Deutsch-Baltisches Biographisches Lexikon, 1710-1960 un E. Ķiploka rakstā Georgs Henrichs Loskīls (Mājas Draugs, 1952). Jo sevišķi jāmin Loskīla darbošanās indiāņu vidū un viņa Latvijā sarakstītā ļoti plašā grāmata par Ziemeļamerikas indiāņiem. Citēti arī The Beatles, Andrejs Pablo Mierkalns un tulkojumā T.E. Eliots (pēdējā rinda).
|
Gunars Saliņš
|
|
KĀDA EMIGRANTU MEIČA, KAS NUPAT CIEMOJUSIES LATVIJĀ |
Es noteikti braukšu atkal, jā -
ar vienu gandrīz apprecējos, Lucīši? Vai es ēdu lucīšus? Lucīši Visaugstāk gāja Pērlē", tas tāds glauns krogs kaut kur jūrmalā -
mēs sakot te" - ar eksplodējošu t", Bet tad es saņēmos un gāju, kur stūrī Un otrā dienā Rīgā latviešu valoda Un tā es gāju un domāju, kaut mūžīgi Rīgā turpinātos šie svētki.
1973 |