Juris Kronbergs
|
|
* * * |
nakts – melna delna tavu zemi skauj velna govis jaunu mēri mauj
vēl tālu līdz rītausmai baltai rītausmai sarkanā spītībā kaltai
|
* * * |
pacel glāzi savai slavai un saviem sasniegumiem uzsit uz pleca
plecs no sišanas nokritīs bet glāzē gulēs asiņains cilvēks
|
* * * |
vakar vakarā vēlu kāds pēkšņi kājās stāvot iemiga no zemes uz debesīm sēklas strauji sniga
gultās jaunas dzīves tapa un debesīs uzplauka milzīga zaļa lapa
|
SCENĀRIJA METS ĪSFILMAI PAR CILVĒKA LĪDZJŪTĪBU
|
Kāds nomirst aiz skumjām par vientulību esamībā, aizturot ausis lai izslēgtu lielpilsētas trokšņus. Kāds cits nepaspēja laikus palīdzēt, – satiksmes ugunis bija aizķērušās uz sarkano. Tur viņš joprojām stāv. Viņa skelets rada dekoratīvu kontrastu blakus esošā skatloga lellēm. Kāds trešais uzmeklē augšā minētos un saka: „Laiks dziedē visas brūces!” viņu acu dobumu zirnekļu tīkliem kas mūžībai cauri plūstot mazliet trīs.
|
VINGRINĀJUMS MARATONA SKRĒJIENAM
|
Viņi gāja roku rokā gar krastu, ēnas krita dziļi to pagātnē. Es dzirdēju viņus runājam par nākotni un par to, cik milzīgi attālumi ir šai dzīvē starp ieskatu un ieskatu.
|
NAKTS |
Kāds Ir Iekalis Melnus Burtus Dienas Sejā Pašā Nervu Centrā: Palīgā Saucienu Mēlē
|
L'ART POUR L'ART |
Koši dzied lakstīgala – Neviens nezin ko šī dzied.
|
STARPĪBA STARP MODRI LORSBERGU
|
Ne viņš prot lasīt. |
Ingrīda Vīksna
|
|
LIDOJUMS |
Kāds piespieda celtņa pogu celtnī bez durvju un logu un visi mēs lēnām cēlāmies augšup. Augšup šai sprostā no stikla un gaismas, bez durvju un logu, –
plecs pie pleca, tukši acu pāŗi, raugās viens otram pāri.
Pieci acu pāŗi, pleci sveši, smējiens sauss, kāda noliekta galva, ātra elpa aiz auss – un mēs visi aizvien ātrāk un ātrāk ceļamies augšup, augšup šai sprostā bez durvju un logu ―
Dzeltena gaisma. Piektais stāvs. Mēs steidzamies tālāk. Seši. Septiņi. Desmit.
Pieci acu pāŗi skatās viens otram gaŗām un pāri, it kā tie būtu nelūgti viesi cietumā šajā no stikla un gaismas augšā kam pāri zvaigznes un mūžība laistās...
Divdesmit pieci. Gaŗām. Mēs nesamies augšup.
Trīsdesmit. Trīsdesmit trīs. Vīram pelēkā uzvalkā pēkšņi sadrebas pleci: – Nē! nevar būt! Jau trīsdesmit trīs? Šim namam, šim namam bez logu un durvju, kur mītu, guļu un stāvu, nav tik daudz stāvu! –
Pieci acu pāŗi pleci sveši, desmit rokas, pēkšņi sakļaujas kopā it kā kādas pagānu dejas cieši saslēgta lokā,
bet celtnis, namā no gaismas un stikla, bez durvju un logu, izšaujas pats sev cauri ātrumā trakā,
un mēs jūtam, kā zvaigznes savā barā vada ar gaismu vēsu mūs ceļā gaŗā. –
|
MARTA ĪDAS |
Sargies no Marta Īdām! Sargies, vai aiz muguras tevi ar smaidu negaida dunča dūriens smails – ar smaidu – Marta Īdas.
Varbūt tava labākā drauga gar sāniem nolaistā rokā duncis gail – ar smaidu.
Bet tev nav bail – tu redzi tikai slavas vainagus, karogus plandāmies, un to ceļu,
kur tavi kaŗa pulki un sapņi ies – no drauga rokas nav ko baidīties...
– Sedz pāri sapņu togu lauriem vītušiem – vairs nesapņo, vairs nesapņo par tiem:
draugs paceļ roku nāves sveicieniem.
|
Velta Sniķere
|
|
DĀSNĪBAS KLĀSTI CAPZEBIB
|
Saulaina stāvu Pie jūŗas malas, Kur mirdzums nolaižas Uz jūŗas malas.
Smaidi un čalas Pie ūdens malas – Radība ar mani Sirsnībā dalās.
Tik daudz draudzības; Izstieptām rokām Skaistums rotājas Uz jūŗas malas.
|
Inese Baļķīte | |
PILSĒTAS MĀJA |
Es stāvu uz ielas stūŗa. Man blakus sarkana ķieģeļu ēka ar nezcik stāviem – varbūt četrdesmit trīs. Tai nevaru pielikt savu vaigu ne uzsmaidīt, jo tā cilvēku nepazīst. Es raugos augšup un redzu četrpadsmitā stāva logā sarkanu puķi māla podā. Tā meklē gaismu. Es pasmaidu. Tanī mājā dzīvoju arī es.
|
ILLŪZIJA |
Kas ir šī vētra Kas neprot rimt?
Kur vārdi meklē vēju Vēji meklē māju Māja meklē cilvēku Cilvēks meklē domu.
|
|
|
UZ LIETU |
Apvārsnis aizdūmots kā pīpmaņu galā –
dobes malā no zemes smilšaini pelēks un raupjš, melnām zīlnieka acīm, izrausies krupis tup, vēro un gaida...
tumši zilgst šķidrauti
lēveru lēveŗos sakārti rasas piezīdušies – smagi un draudīgi līkst
līkdami –
nokritīs...
|
Juris Zommers
|
|
KARSONIS |
Pēkšņi gaiss dedzina nežēlīgi pēkšņi slīkstam
tumstošā peldē jānirst kailam braukt pamest kaistošās istabas klaudzot aizcirst durvis jā brauc pirms saule riet
dzelmēs grimt tik viegli
dziļāk turēties šais lēnu plūsmu sienās pazīst šo mirkli īsu brīdi.
|
MEKLĒDAMA |
Tu teici, es sēju labu sēklu bet tikai gušņas aug te asas, sūras zāles, augļi rūgti. Padošanos savam darbam tu meklē neatlaidīgi, velti. Šī augsne baroja kā spēja, bet dzinums būs lēns un nepilnīgs un raža izpaliks.
|
RUDAS GRANĀTAS KRĪT
|
Dzirdi! Šonakt kastaņkoki dzemdē. Ar katru elpas vilcienu,
tie šķiļas riekšavām, cerībās, zemes tumsā izšauti.
Dzirdi! Rudas granātas krīt.
Ievainots krītu. Tu dziedēsi mani.
|
JAUTĀJUMS PAR VIJOLĪTĒM PIE VECĀ KAPAKMENS
|
Alexander Sutherland, 1832 – 1842 died 10 yrs. of age Joseph Edward Scotland, a native of Glasgow, late merchant, died Nov.3, 1843 aged 81 years James M. Whythe, Esq., Formerly Captain in the 1st (or the Kings) Dragoon Guards... He died universally Esteemed & Regretted on the 9th day of June, 1843 Wm. Cameron, died Sept. 6th , 1846....
Varbūt dzīvē tiem katram bija sava kārta bet sen šai maurājā tie dalās vienlīdzīgi.
Ziema un vasara dzēš nesteidzīgi ierakstītās akmens plāksnes atņem privātīpašumu pēdējo.
Šīs ir pēdējās liecības par kādiem notikumiem mums nekad neuzzināmiem.
Te solis piestāj mums pašiem nemanot. Kāds putns pēkšņi dažas zilbes lēni atkārto.
Kad pļāvējs novēlojies te izzied pienenes ne vijolītes svaigi raktā dobē:
William Cameron „May he rest in peace” reiz bija vēlēts uz apdilušā kapakmens.
Šopavasar kāds viņu bija atprasījis, viņu vien, tik negaidīti.
|
VĀVERĪTES IZVADĪŠANA
|
Abas viņas nekustīgi stāvēja pie sava atraduma. Tā likās bija melnā vāvere iebraukta asfaltā, plakana kā atmesta čūskāda vai sažuvusi miza. Tikai astes sari veidoja putekļainu birstīti renstelē. Bērni bieži baro kuplās vāveres ielmalas kokos. Nezin vai tā bija mūsējā – visas vāveres jau izskatās vienādas.
|
Jānis Rokpelnis | |
* |
...Tad no Kazaņas zaļās dzīles iznirst puķe ar vēža spīlēm, ieķeras tevī un neatlaiž.
Gaŗām īrisiem barokāliem, cauri zvaigznāju smaržu vāliem puķu bērns visur seko gaišs.
Dīvā puķe, vai tu tā mīlē mulso meiteni, ka no dzīlēm tev bij šovakar jāiznāk?
Skanot iedomu vara zvaniem, puķe tevi aizved no manis tālā tālumā, tālumā, tālumā...
|
* |
Un tu pārtapi vējā. Vējā, kurš ērģelēt ērģelēja, cauri rūtīm un cilvēkiem skrēja miegā, drudzī un nomodā.
Kā tu spēji tā pārtapt vējā? Smagā zeme tev augumu sēja, dzīslās asinis sarūsēja, mēle trieca akmeņu valodā.
Un tu tomēr pārtapi vējā. Vējā, kurš ērģelēt ērģelēja, cauri rūtīm un cilvēkiem skrēja, jo tu vienīgais nepiesmēji to, ko netveram nomodā...
|
* |
ai vasara vasara dēj tavi pāvi
paldies ka zvirbuli nepārzīmēji ar zaļu vai oranžu zīmuli paldies ka pelēko zvirbuli neaizskāri
varbūt tā ir mana slimība – pelēkā nepieciešamība?
pelēkas asinis – krāšņajā kņadā?
tas jāpierāda tas precīzi jāpierāda
bet nav rētu lai saredzētu
ai ziemeļpelēkais zvirbuli tu esi klusums šai krāsu tirgū
|
Par 1945. g. dzimušā Jāņa Rokpeļņa pirmo grāmatu Māris Čaklais 1973. gadā rakstīja:
„Viņa dzejoļos saista paradoksālisms, zināms provokatorisks parodiskūms. Rokpelnis parodē ne tikai literāras tendences un stilistiku. Viņa parodiskums, kas ir viens no izteiksmes līdzekļiem, skar arī ļaužu pašsaprotamos, bet domāšanas un pieredzes nepārbaudītos atziņveidīgos sakāmvārdus, pateicienus, plašāk ņemot – parasto stereotipo domāšanu. Rokpelnim nekas nav gatavs, visu viņš grib uztaustīt, izgaršot pats.” |