Jaunā Gaita nr. 153, augusts 1985
Maija Meirāne
|
|
KAS TIK DROŠI Krišjānim Baronam |
Kas tik droši un agri no rīta nāk un vilina aiz zaļa lauka?
Rītausmā iziet, dzeinis pār plecu, vecs vīrs, bet jāiet vēl taisni uz dravu?
Savāds bitenieks, baltu bārdu, kadiķa nūju rokā tur Loku met, apli velk pāri upēm pāri gadskārtai, mūžam
Brīnās gājēji, padomu dod labāk citu zemju zvirgzdus un zvaigznes saskaitījis. Vieglāk tā Bet nē, viņš iet taisni uz dravu Vēŗa vidū tam bites cel krēslu, pin zelta kroni, savindo ozolā vasku i medu *
Viņš iet bitēm pieder tā acis, saka viņš nežēlo māla krūzi ar dziesmu
|
UGUNSBRĪŽI |
Rīt, kad es atvēršu savas acis tie būs jau aizlaidušies šodien es gribu dziedāt tā kā dzied līgana zāle kā lāso zvirgzdi kā dun padebess, kā velk negaisu jūŗa. Rīt tā vairs nebūs es gribu dziedāt tā kā dun tavi soļi pret vēju |
II |
Pūķis nakts krāsas acīm, sarkanu mēli kuŗā šūpojas viens pats ugunszieds ērkšķos oranžām medus lūpām miegu plēš tāpat kā salapojusī zeme tāpat kā lietus lapotnē čukstot pār tevi pār mani mums nebūs slāpju nekad. |
III |
Nakts pūķis ņem un dedzina mūsu sakļautos pirkstus ātri degošā ziedā lai kuŗas skumjas un ja vismelnākās plēnes snigs un ja apklās visas bezkrāsu dienas vālodze otro reizi lietu sauks bet tai būs ērkšķi uz sirds. |
IV |
Tie visi būs jau aizlaidušies bet es vēl steidzos man gribas dziedāt tā kā dzied ziedi pirms nāves kā guldz ūdens šūpojas zeme smiltis un augsne kuŗā zīmējam viens otra balsis stundās starp šo krastu un klusumu tāpēc
spēlē Tik gaiši kā rītazvaigzne kā sakļauti pirksti ir ugunsbrīži |
Voldemārs Avens
|
|
RAKSTĪTĀJS |
Kamēr rakstu, neesmu pie galda, ne mājā, ne dārzā. Meklēju, izmeklēju. Esmu pie tevis tālās šērās, lasu jūrmalā oļus.
Kad atnāku atpakaļ, atrodu sevi vēl dzeju rakstām. Tā tas noticis vairākas reizes. Laikam neesmu ne tur, ne te. Laikam jāatstāj sevi rakstam un jāpienāk vēlāk, kad viss būs uzrakstīts.
VĒSTULE NO ITĀLIJAS
No Itālijas viņa rakstīja, sūtīja vārsmas uz linu ziedu papīra, ar zilu irbuli pieskardamās baltajai nevainībai: uz griestiem mani pašlaik glezno, esmu Universā ziloņkaula gultā uz ziloņa galvas kausa atliekām viņš pirmais, kam jāiznīkst mūsu dēļ... Esot strīdi par tiem, ko iecelt dievu kārtā Meistars par to sadrūmis. Negaidiet mani atpakaļ, palikšu griestos viņa otas apzeltīta.
|
MŪSU LAIKS |
Nesam savu laiku kulē, plastmasas kulē, papīra kulē, zupura maisā katrs pie sava gala, galvu gaisā, acenēm tumšām taustot ceļu.
Viņš gaida pacietīgi, kad zemē liksim, kur grants un oli veido morēnu kalnus un senču kauli rudeņos rīko mītiņus paceltām dūrēm kā vālēm.
|
PATĪNA |
Vairs esam tikai patīna uz Eiropas kumodes lakotiem sāniem, mūsu krāsu neviens neatceras.
|
Valdis
Krāslavietis
|
|
DROŠS PALIEK DROŠS |
Mūsējie saka: drošības pēc tikai šausim! Neļausim viņiem iet pāri frontei. Un kā lai mēs zinām, ka viņi tikai brāļoties iet? Varbūt grib padoties gūstā, un tāpēc tas vienmēr būs tā: šaubu gadījumos uguni! Drošs paliek drošs.
Bet tie tur otrajā pusē arī netaisās dusēt, un pret tiem, kas frontei pāri lien, stobrus slien un atklāj uguni. Drošs paliek drošs.
Visvieglākais ir šaut. Grūtāk runāt. Un tāpēc jau nedrīkst pieļaut, ka pienāk par tuvu: var skatīties acīs.
Acis neprot melot. Var rasties nopietnas grūtības tālāk spēlēt šo kaŗa spēlīti; var gadīties tu neproti vairs izšķirošā brīdī nospiest šautenes mēlīti.
Tāpēc uguni! Kamēr mūs distance šķiŗ. Distancē drošība ir: nav jāskatās acīs.
|
ATKAL PAR TO PAŠU VECO JAUTĀJUMU: VAI SUNIM IR DVĒSELE? |
Svešā pilsētā, svešos ļaudīs gribētos kādam noglāstīt galvu, bet nedrīkst: tādus vajā likuma rīksts bargi jo bargi.
Protams, arī nokaut nedrīkst, kaut tādas lietas it kā vieglāk saprot mūsu morāles sargi.
Ai, kā man pietrūkst mana vecā, labā suņa! Kurš vēl klausās tik uzmanīgi, kad savas ķibeles stāstu? Suns mierina mani, spēlēties sauc un uzvedas profesionālāk par tā saucamo dvēseļu ārstu.
Un tad vēl atrodas tādi, kas svinīgi mutes vārsta un visai pasaulei klāsta: suņiem neesot dvēseles.
Ja es ko zinu, tad man tas nav jāmin: manam sunim ir dvēsele. Noteikti! Āmen!
Varbūt tā nav tik balta kā sniegs, bet ko tur liegties vai mums viņa tāda ir? Un dažreiz viņš melo tāpat kā es, tāpat kā tu, tāpat kā daudzi citi.
Varbūt viņš melo aiz smalkjūtības, lai justos mums līdzīgs! Vai tāpēc, ka baznīcā ejam un sēžam tur paštaisnām sejām esam par viņu labāki?
Un suns būs atkal godīgs līdz nākošam vājuma brīdim, un gan jau atkal stilbos mūsu pastniekam kodīs, jo uniformas viņš necieš tāpat kā es, tāpat kā tu, tāpat kā daudzi citi.
|
Ontons Zvīdris
|
|
KĪVI! |
Kīvi! Kīvi! Kīvīvīvi! Sauc dvēsele muna, Kai ķīvīte dzimtines pļovā. Kīvi! Kīvi! Kvēļ dagūšas ilgas maņ sirdī. I nūsalaiž sapni pi kōjom, Tī vadynoj prūjom nu mōjom. Kīvi! Kīvi! Kīvīvīvi! I pasaceļ dvēsele augši Vērs saulainos dzimtines pļovas, Kur īmeitas stidzenas sovas. Kīvi! Kīvi! Kīvīvīvi! Sirds aizaraud, osora pamirdz... Kīvi! Kīvi!
|
ATMIŅU JŪSTA |
Ai, atmiņas, atmiņas, Cik dīvaina jūsta! Tei bērneibā gaišā Ir māmenas īausta. A, tōļōk tei austa Ikvīriam par sevi: Tur īaustas bādas, Tur īausta prīca, Tur īausti sapni, Tur īaustas ilgas Un īausta mīlesteiba.
Tur īausti mirkli Vysskaistōkī dzeivē, Kai zvaigzneites gaišas Tī atmirdz nu tōlejōm dīnom Vystymsōkā naktī.
Tautas atmiņu jūsta Ir plota un gara, Ar dōrgumim greznota jūsta, Tei paaudžu paaudzes kūpeibā sīn, Tū modernais cylvāks Par vēsturi sauc.
Ak, atjimt šū atmiņu justu, Voi sabūjōt tū, Ir slapkaveigs, slapkaveigs grāks!
|
PRŌZA UN LĪRIKA |
Kas ir tauta? Vysas tautas Dīva pasaulī, arī latgaļu tauta ir breineigs, plauksūšs stōds, tam pīmīt vīnreizeiba.
Tauta ir Dīva dōvona cilvēces dōrzā. Tai šyupelī lykta svāta dzeivōtgryba. Tauta un zeme kurā tauta dzeivoj, ir naaizkarama. Tautu vōrdzynōt, tautu iznīcynōt ir milzeigs grāks. Gudrys darbinīks tautu aizstōv, muļķis nūdūd. Varūņs myužam gūdā, nūdevējs myužam nagūdā. Tauta un zeme, zeme un tauta, tei myužam prōza, tei myužam līrika.
|
(dz. 1948. g.)
|
|
* * *
|
Kas ta pret kolnu akmini veļ? Bet ja tymā kolnā nav akmiņa, Kū iz leju nūrypynōt!
Kas ta pret vēju svilp? Bet ja tys svilpīns dēļ tūs, Kas aizvējā sēd!
Kas ta pret vairumu bolsu ceļ? Bet ja tam možumam Taisneiba ir?
Karogs, 1984
|