Jaunā Gaita nr. 174, septembris 1989
Austris Ruņģis
KOMENTĀRI
I
1872. gada 25. jūlijā Pomerānijas purvos Bismarks prātoja Baltijas pļavas Prūsijai pievienot.
Pārnakšņoja, pārdomāja. Pagāni pagaidām Peŗami paliks Paniem Pēterpilī. No kādreizējā ASV sūtņa Anglijā un Austroungārijā, Bismarka skolas biedra Džona Lotropa Motlija vēstules sievai: Pēc pusdienām mēs ar Bismarku devāmies gaŗā pastaigā pa mežu, viņš visu laiku runāja gluži vienkārši un asprātīgi par visu ko, kas bija noticis šais sevišķajos gados, bet darīja to tā, kā ikdienišķi ļaudis runā par ikdienišķiem notikumiem - bez jebkādas aizraušanās. Patiešām, viņš ir tik vienkāršs, tik pilns laissez aller, ka ir visu laiku pašam sev jāatgādina: šis taču ir lielākais dzīvais cilvēks un viena no lielākajām vēstures personībām, kas jebkad dzīvojusi. Viņš runā par visu ko, saka, piemēram, ka vislielākā muļķība būtu, ja Vācija uzbruktu kādai citai valstij - saka, ja Krievija piedāvātu Vācijai Baltijas provinces kā dāvanu, viņš nepieņemtu.
II
Viszchehligs augst Ķeizers! Es luhdzos pehc sawahm Tehva mahjam ieksch to dzimtu muizchu Telsen Grobines Apriņķi. Manni tehwi tahs buhwejuschi un savu muhzchu nodzihvojuschi, un nu tas Graff von Keizerling tahs noplehsch un to zemmi pee sawas muizshas peeleek. Mums teem behrnim tagad nevaid kur sawu galvu nohlikt. Vispazemmigi luhdzos Juhsu augstu zchehlastibu - lai Jushu tehwa nebeidzama apzchehloschana noteek. Telsen to 16-tu Juli 1862
Visaugstais zchehligs Ķeizers! Ar pazemmigahm luhgschanahm nahkam pee Juhsu zchehlastibas. Mehs no Telssen pagasta saimneeki pee Grobines appaksch Graf Keiserling essam ar leelu un nespehjamu naudas maksaschanu par muhsu mahjahm speesti. Mehs nespehjam wairak tahdu leelu maksu par muhsu mahjahm doht, to redzam pee sawas dzihwoschanas. Wissu kas ween mums irr bijis, to nu ka: sawus lohpus, drahnas, naudu, essam nodewuschi, - nu wairak nespehjam tahdu leelu naudu maksaht. Mums ir jamaksa par mahju grunti 200 rub. un ta zeme mums 50 puhraweetas eemehrita cauri tā slikta ka labba zemme. Gannibas preeksch lohpeem mums newaid, daudz japlesch eeksch purweem un mezcheem. Eeksch ikweenas mahjas mums waijag 2 kalpi turreht, wiņņeem ehkas taisiht un wiņņu lohpus ganniht ikdeenas. Itt pazemmigi luhdzam muhsu ceeniga augsta wisszchehliga Ķeizera apzchehloschanu. Mehs essam Juhsu pazemmigi behrni un paklausīgi pawalstneeki lihdz nahvei. saimneeki pee Telsen
(Lūgumraksti, sakopoti V sējumā Dokumenti par tautas atmodas laikmetu 1856- 1867.)
Veltījums Jāča Krista dēla dēla meitas meitas dēliem Aivaram un Ērikam Ar savu zobenu un manām asinīm tu Dievam šo zemi kristīji un tad sauci par savu.
No zemes svešas tu esi cēlies, par zemi tu atkal kļūsi kā visi.
Bet manas zemes maize nav tava, jo šī ir un paliek mana Tēvu zeme.
Tomēr tavus pīšļus atjaušu tev manā zemē kaisīt, jo Dievs ir lēmis manai maizei rupjai būt.
Tagad tikai mans gars lido atpakaļ uz manu dzimto vietu, uz dzimtas kapsētu Raikilā*. Gadījums bija izraudzījis šo vietu [mums atdusai]. Kādā dienā, staigādams ar bērniem pa mežu, mans vectēvs uzdūrās milzīgam, dīvainam akmenim un, it kā kāda iekšēja spēka vadīts, teica: Šeit lai reiz mūs visus apbedī! Mans tēvs, kas slimoja ar melancholiju, gaišredzīgi jauzdams pāragru nāvi, uzrakstīja šīs rindas, nelielajam meža stūrim veltījot: Es zinu, tik pārāk tuvu ir diena, Kad pašķirsies mūžības siena, Un allaž zaļo egļu stāvi Sargās šeit manu nāvi. Viņa kapakmens vēl ir tur, droši vien sūnu klāts un brikšņu slēpts. Mana tur nebūs, bet es par to domāju bez rūgtuma. Neviens man nespēj nolaupīt atmiņas. Es tāpat zinu savu izcelšanās vietu. Šodien ne mazāk kā jebkad agrāk es piederu savai dzimtenei, cik nu ikvienam ceļiniekam zemes virsū var būt šī mājas sajūta, un tāpēc ka es esmu baltietis, ne valsts vācietis, es spēju darīt to, ko daru. Izraksts no filozofa grāfa Hermaņa Keizerlinga (Hermann Keyserling) grāmatas Das Spektrum Europas (Berlīnē, 1928) nodaļas Die baltischen Staaten. H. Keizerlings bija iepriekšējos sūdzības rakstos minētā grāfa Keizerlinga pēcnācējs. * Raikilā (Raikkula) - Keizerlingu muiža Igaunijā
III
Prāts un neprāts Es nošāvu zagli! Jo - tu zagi manu mantu. Tāpēc - to taču katrs var saprast. Atzīstos. Juku laikos un revolūcijas viļņos ir viegli pārprast.
Pārkāpumi šādos brīžos bieži vien pagadās, tā var noprast.
Bet nodot savu dēlu mantas dēļ? Kā gan to lai var izprast?
Kur tev prāts! Tas taču ir par prastu!
Jahnis Pormalis J. Pormalis - dzimis Prodes pagasta Ilūkstes apriņķī. 1905. g. ņem dalību revolucionārā kustībā Subates apkārtnē. Vecāki, lai izvairītos no mahju nodedzināschanas, nodod dehlu soda ekspedīcijai, kura 1906. gada 15. janvāri to noschauj. Nodedzinātas arī mahjas. (No grāmatas 1905. gada revolūcija. Red. P. Stučka. 1926. 633. lp.)
IV
Revolūcijas seja
Mūsu atvadīšanās bija īsa: iekšķīgi sirsnīga, bet ārīgi vēsa, kā jau mēdz būt ar latviešu zemnieku zēniem, kas visu savu mūžu sūri grūti strādājuši un tikai grūtas dienas vien redzējuši. *
Vācu bīskapi mūs svilināja, krievu cari mūs dedzināja, bet gadu simteņu uguns norūdīja. Un mūsu aukstās sejas slēpa degošu dvēseli.
Izlēca dzirkstele. Mēs palaidām uguni sentēvu sviedru celtajam, un apvārsnis mirgoja vienās murgu ugunīs.
Uz brīdi melna nakts aizkavēja un aizsedza kvēlošās ogles. Izdzēstas tās nebija. Un nakts pārvērtās jaunā dienā, kad mums pavēlēja: Atklāt uguni!
Un, izejot ugunim cauri, tā likās, mums beidzot uzausa gaisma. Toties sejas palika sasalušas pagātnes sāpēs. **
* Kristaps Bachmanis 1905. gada revolūcijas cīņu un sodu dienas, 67.- 68. lp.** Leons Trockis The History of the Russian Revolution, III sējuma 75. lp: Latvieši, atrauti no savas dzimtās zemes un ar visu sirdi un dvēseli stāvēdami revolūcijas zemē, pārliecināti, stūrgalvīgi un izšķīrušies dienu no dienas un augām dienām izdarīja uzbrukumus visā zemē. Viņu stūrainās sejas, asais akcents un bieži vien lauzītie krievu teikumi piešķīra īpašu nokrāsu nepārtrauktam aicinājumam sacelties.
V
Atbilde mums
Ja nebūtu pelnījuši šo augsto godu, tad šodien mūs visus sauktu par indiāņu rotu.
parakstījuši: ģenerālis Alksnis ģenerālis Bērziņš ģenerālis Cīrulis ģenerālis Dzenītis ģenerālis Eidemanis ģenerālis Fabriciuss ģenerālis Gailītis ģenerālis All Chiefs and no Indians
VI
Jēkaba Alkšņa un Roberta Eidemaņa divsaruna
Es sēžu. Tu stāvi. Un starpā vienas tautas liktenis.
Biedri, nē- brāli! Tu it kā esot grēkojis. Tēvs, skolotājs, tevi sodīs.
Un tā arvien tālāks top ceļš līdz Lejasciemam, jo gulēt tev nav lemts svešā zemē.
Mēs abi kalnā kāpēji no līdzenuma zemes pasaules galotnē uzrāpāmies.
Vai neaizrāvāmies ar cilvēci un neaizmirsām cilvēku?
Vai šai liktenīgajā stundā stalts un drošs tu man acīs vēlreiz raugies, lai tanīs nākotni meklētu?
- Jau divi gadu desmiti un Tālie Austrumi šķiŗ mani no tēva mājām un Gaujas.
Vēl prātā tas dzestrais rudens rīts, kad viens pats es pats izgāju cīņā ārpasauli.
Mūs šķiŗ vairs tagad daži soļi, bet vieno kopēja pagātne.
Tik nedaudz verstu mūsu šūpuļvietas atšķīra; kopējas gaitas, darbi un sapņi mūsu dzīves saistīja.
Vai veltīgi pūlējāmies jaunu pasauli sev celt? Vai nākotne, mans draugs, vēl plauks?
Es šaubos, jo šodien es stāvu, tu sēdi. Pagaidām!
Jēkabs Alksnis dzimis 1897. g. 26. janv. Naukšēnu pagastā Vidzemē, gājis bojā Staļina tīrīšanās pēc Latvijas PSR Mazās enciklopēdijas zinām 1937. g., pēc Latvijas padomju enciklopēdijas - 1938. g. 29. jūlijā, tai pašā dienā, kad Jānis Rudzutaks. Roberts Eidemanis dzimis 1895. g. 9. maijā Lejasciemā, Vidzemē, gājis bojā Staļina tīrīšanās pēc LME un LPE 1(937. g. 12. maijā. Vēstures ziņa: Jēkabs Alksnis piedalījies Roberta Eidemaņa tiesāšanā.
VII
Vēstures ekoloģija
VIII
Miers un kaŗš
Mikrosekunžu komunikācijas pasaulē pastāv septiņu miera gadu nezināms kaŗš.
Ciņa, kurā Če Gevara būtu bijis varonis otrā pusē.
Bezfronšu invalidu radītājs, kur medaļas nav vērtas skārda, no kā tās veidotas.
Katrus divdesmit gadus lielas, neizdibināmas varas dzen mūs uz nāves robežu, lai aizstāvētu neaizstāvamo.
Ir apnicis klusi un mierīgi Dzīvot šai Nāves salu pasaulē.
Avīzes ziņa 1988. gadā: Tieši šodienas jaunatne, klusi ciešot, ir uz saviem pleciem iznesusi pēdējo septiņu miera gadu nezināmo karu. Nezināmo tāpēc, ka par Afganistānu, tās radītajām ciešanām, mūsu sabiedrība atklāti ilgi nerunāja, tagad runā un mierina sevi, dodot privilēģijas karojošajiem un novēršot acis no jaunajiem invalīdiem. Katrs nevar un katram ari nevajag būt Če Gevaras kaluma cīnītājiem. Un tāpēc atcerēsimies tos, kuri ne tikai bija drosmīgi, bet vienkārši spēja vai nespēja izdzīvot, tos, kuri, atceroties sevi uz nāves robežas, nevar teikt, ka aizstāvējuši savu tēvu zemi. Edvīns Inkēns, Latvijas TV komentētājs
IX
Pēdējais lifts
uz Debesim bezdebesu un bezdibeņu pasaulē, kur debesu nevajag, jo apvārsnis ir tik neierobežots, tāpat kā debesis; tur liftiem muzejs.
Tikai lifts kā sena mīkla iet augšup lejup un tomēr vienmēr paliek uz vietas, tāpat kā visas lietas un lifti šai debešķīgajā valsti. Ar labākajiem vēlējumiem Michailam Gorbačovam un Alfam Markovam.
Avīzes ziņa: Rīgā nesen atklāts liftu muzejs, vienīgais šāds sabiedriskais muzejs Savienībā. Mājvieta tam ierādīta pārvaldes Latvijas lifts telpās. Muzeju pārzina Alfs Markovs, kurš jau trīsdesmitsesto gadu strādā šajā tehnikas nozarē. - Kaut arī visa muzeja bagātība satilpināta vienā telpā, te rodams priekšstats par liftu tehnikas evolūciju vispār, bet jo sevišķi Latvijā.
X
Kad es mirstu
Kur labāk mirt? -Savā grāvītī Vai svešā augstienē? Savos kukainīšos, savos puteklīšos, savos cilvēkos? Jeb vai svešā, greznā marmora un zelta pilī?
|