Jaunā Gaita nr. 178, septembris 1990
Valters
Nollendorfs
|
Trīs Antiņi, skauti, Annas lapenē Ann Arborā ASV 1958. gadā, JG sākuma gados. No kreisās: Valters Nollendorfs ar dēlu Uldi, Laimonis Zandbergs, Andris Priedītis. |
|
ANTIŅŠ RUNĀ
STIKLA KALNA GALĀ Austrim un Laimai 30.8.1975.
|
Mēs varam mīlēt tikai citur
tai vietā, kur neesam kopā Ilgāk par naktij nozagtu brīdi.
Tik vien paliek starp mums kā nakts melnumā iegulēts siltums spilvenā.
Bet lai kur un lai kam mēs piederam,
mums paliek siltums starp mums.
*
Es esmu Antiņš. Arī to man pārciest. Un savām sāpēm paldies teikšu rīt, Ka melniem ceļiem neesmu es nācis,
Lai melnām rokām tevi ņemtu, Saulcerīt. (Vizma Belševica, Antiņš)
Tā, piķa drēbēs, piķa kurpēs, tumsu taustīdams un gludu stikla sienu, es uzrāpos nakts melnākajā vietā, kur Greizie rati iestiguši aizlauztajām ilksīm.
Es uzrāpos. Un ātrāk vēl par zirgu zeltīto un zelta drēbēs pats es toreiz.
Jā, toreiz bija laiks pa trejiem lāgiem ģērbties, pa trejiem lāgiem kalnā aulekšot, pa trejiem lāgiem tautai trejus prinčus apbrīnot un pacietīgi gaidīt.
Jo pasakās jau notiek tā, kā jānotiek. Un, sauli redzot, tauta gavilē.
Tā notiek pasakās kā jānotiek. Bet šis ir aizpasaku laiks.
Un Stikla kalna smailē aizķērusies tumsa. Un kapa klusums apklāj tukšo zārku...
Kaut krauklis tumsu ķērkdams šķeltu! Vai kāds pat pamanīs, ka nenāk rīts, ka Greizie rati nebrauc saulei pretī?
Vai pamanīs, ka Stikla kalna galā es stāvu tumsā melns kā tumsa pats, ka viss jau reiz ir būts un viss jau izdarīts tai zelta zirga dienā?
Cik viegli toreiz bij ar lūpām lūpas sildīt un tevi modināt no septiņgadu miega dzīvei! No tava skūpsta tev savu dzīvi atdodams dzīvs tapu pats.
*
Zelta sauli zemē nesot, gavilēja tauta..
Un tauta tavus atgriešanās svētkus svin vēl šodien, svecēm degot dzīŗu namos jo laiks ir apstājies kā te tā tur, kur dzīve tālāk rit, kā tai ir jārit pasakā.
Bet šis ir aizpasaku laiks.
Un te te, kalna smailē, aizķērušies tumsa un aizlauztajās ilksīs mēmi melnie zirgi zviedz pret mēmām debesīm. Bez skaņas zārka tukšums kliedz.
Ir manu lūpu uguns sasalusi. Ir reiz jau skūpsts uz lūpām spiests Ir gredzens pirkstā maukts uz mūžu mūžiem, Ir princese jau reizi lejā nesta dzīvei, ir raudāts, gavilēts un atkal raudāts, un mīlēts ir bezgala, bet kā to visu Izdarīt vēlreiz, ja nav ne princeses nedz zirga, ja lejā negaida ne karaļvalsts nedz tauta?
Kā tumsu kliedēt tagad, par to ir vecās pasakās ne vārda. Bet esmu te, ne lai es melnām rokām tevi ņemtu, nē, lai es tumsā gaismu šķiltu, ar piķa drēbēm rāpies melns.
Un gaisma taps!
Tā taps, kaut piķa drēbes aizdegtos kā svece, nakts tumšākajā vietā ceļu rādot.
Laiks galā dzīres dzert un dziedāt.
*
Nesaules kalnā Bezmēness naktī bezzvaigžņu naktī
tumsa,
pret kuŗu ne zobens nedz lode, nedz arī burvju vārdi līdz,
mūžīgā tumsa.
Noliec galvu un pieliec celi pie zemes, un stāvi tā ilgi tumsā: līdz acis aprod.
Cilvēks ir gaismas dabā: roka atrod roku, roka rokā taustās rītam pretī tumsai par spīti.
Aust rīts, Saulcerīt, nāc man līdz! (Citāti pēdējā posmā Imanta Ziedoņa.) |
Imants Auziņš
|
Helēnas Hofmanes uzņēmums. |
NEKAD VAIRS ATPAKAĻ! |
Ne pēdu pagājības nenoklusēt: ne to, kur asinslauks, ne to, kur tīrums zaļš. Bet tur, kur sargtorņi rej visās debespusēs, nekad vairs atpakaļ! nekad vairs atpakaļ!
Būs vienmēr Piektais gads. Un strēlnieki ies slavā. Bet tur, kur nebrīvos sals, bads un lodes maļ, kur nošautos kā malku sagāž gravās, nekad vairs atpakaļ! nekad vairs atpakaļ!
To vētru spēku neizmērīt ballēs. Vēl triec mūs vilnis, saduļķots un skaļš. Bet tur, kur DeutschlandRußland über alles, nekad vairs atpakaļ! nekad vairs atpakaļ!
Pussapuvuši sairst melu tīkli, un visās zemes malās dzeņi krustus kaļ. Bet tur, kur brālis brālim pārkož rīkli, nekad vairs atpakaļ! nekad vairs atpakaļ! Vēl klimst pa sētām bailes, šaubas, bažas.
Vēl zelmenis nav daudzos laukos zaļš. Bet tur, kur tautas vārdā tautai uzliek važas, nekad vairs atpakaļ! nekad vairs atpakaļ!
1988
|
VĒL VIENA REPLIKA |
Lai taisnoties steidz politiķi (sen zināmi mums viņu niķi), mēs gausi atbildēsim: Jā... Vai gaidīt mums vēl gadu simtu (gan ļaunu, stingušu, gan rimtu), lai tauta tautas valstī dzimtu un neizkustu, nenogrimtu šai zemē varen plašajā?...
Sen atbilde ikvienā zarā, ik sīkā lapā, asnā, starā, kas saucas vārdā dzīvība. Bez tās kur tiki un kur tiku? Kur savu mūža spēku liku? Ir dzīvībai viens vienīgs likums, viens vienīgs neatņemams tikums: tā brīvība! tā brīvība!
1988
|
* * * |
Es gribētu, bet nespēju sev piedot, ka pārāk maz šai zemei gatavs ziedot.
Trūkst šodien spēka... Neredzu tur grēka: nav mana vaina, ka tā šķobās ēka.
Un kāpēc Pēteris un Jānis vairās? Tiem stipri kamieši, tie iespēj vairāk!
Un ko tad jaunie? taisās it kā perēt (mums taču tiesības uz viņiem cerēt!).
Rau, atelsīšos kādu mazu nieku tad talkā došos arī es ar prieku...
Es gribētu, bet nespēju tev piedot, kad pārāk maz šai zemei vēlies ziedot.
Bet abi gribam viņu redzēt ziedot?
1988
|
SITUĀCIJA LATVIJĀ |
Kur tad nu dēsimies? Konsolidēsimies. Protams, ka konsolidēsimies.
Tikai ne uguns ar ledu. Tikai ne darva ar medu.
Tikai ne šāvējs ar šauto. Tikai ne kāvējs ar kauto.
Tikai...
Ak, jūs tad tie tīrie! Sievas un jaunie, un vīri:
tirdītie, dzirdītie, māktie, salā vai ugunīs vāktie
Ziemeļos, arīdzan Rietumos lēģeros, nometnēs, cietumos!
Kur tad nu dēsimies? Konsolidēsimies. Protams, ka konsolidēsimies.
Tikai ne vilki ar ganu. Tikai ne bites ar tranu.
1989
|
TIE BŪS TIE BRĪVIE |
Kā, tauta, sadalīšu tavu bēdu? Nē, nedalāms šīgadusimta lāsts: no vieniem Ziemeļsniegos nebūs pēdu, bet citi gaisīs krematorijās ...
Un visur ņirgs par cilvēcības jūtām, gan sals, gan guns vēl audžu audzēm dzels, kad mulsi taujās: kuriem bija grūtāk? ko smagāk piemeklēja svins un dzelzs?
To neizšķirs ne mirušie, ne dzīvie. Kad nebūs dalāmā tie būs tie brīvie.
19881989
|
Šie Imanta Auziņa (ar 1989. g. Latvijas Rakstnieku savienības priekšsēdētājs) dzejoļi pārņemti ar atļauju no viņa dzejlapas Tagad, ko izdevusi Liesma, Rīgā, 1989. I. Auziņa dzejoļi iespiesti arī agrāk vairākos JG numuros. Red. |
Astrīde Ivaska
|
|
ŠIS LAIKS |
Mūsu brūces ir sākušas dzīt, sen sistās vātis aizvērties. Paliks vēl rētas tās nezudīs. Tanīs kā senajās, akmenī cirstajās rūnās runās mūsu vēsture. Paliks vēl rētas tautas miesā un atgādinās, atgādinās asinis, kas pa tām sūkušās daudz ilgu gadu.
Šis laiks ir dziedinātājs, ir atdalītā kopā liedinātājs. Šī laika gaismu neatņems neviens un vecās rētas neuzplēsīs. Varbūt būs jaunas, bet vecajām ir pāri klājusies šī laika dziedējošā gaisma.
1989
|
GODA SARDZE |
Es raugos goda sardzē pie mūžīgās uguns 1989. gada 25. martā. Ir ritējis laiks, asaras rit vēl arvien. Nezinu, ko darīju es šai dienā. Bet jūs, mani mīļie, jūs aizgājāt, aizgājāt sāpju un nāves ceļos. Es raugos goda sardzē Brāļu kapos un prasu: Cik daudz var izturēt tauta? Bet kapu kopiņām atbildes nava. Es prasu: Cik daudz var izturēt cilvēks? Man atbild goda sardze pie mūžīgās uguns. Man atbild tēva nezināmā kapa vieta. Man atbild dzimtas kapenes svešumā un Dapatu krāsmatas: To tev, meit, nekad nezināt.
Tev bij lemti citi ceļi. Tev bij lemts valodiņu pie rociņas trimdā vest. Paklāt tai paladziņu diža ceļa maliņā, apaut tai baltas kājas, svešus ceļus staigājot. Tev bij lemts valodiņu kā uguni nosargāt.
Kad balini vārtus vēra, uzklāt goda villainīti, pārvest tēvu valodiņu tēvutēvu sētiņā.
|
SARUNA AR INDIĀŅU DZEJNIECI
|
Oklahomas Indiāņu dzejniece, palīdzi man, palīdzi saprast to, kas tā sāp. Tavas cilts sāpe ir sena, tavas tautas bēda nav izbēdāta. Tu saki: Viņu dziesma skan no zemes. Tas tad ir noticis ar balsīm. Tās nogrimušas pazemē. Es nāku saklausīt savu brāļu balsis, bet dzirdu nakti vilku gaudas. Es nāku sataustīt viņu kapu kopiņas, bet to nav šeit, to nav šeit.
Indiāņu dzejniece, iesim mēs kopā salasīt savu tēvu kaulus, sazīmēt viņu dusas vietas. Tavējie zuduši asaru ceļā, manējie moku ceļos. Tu saki: Neredzamie, kad mēs paejamies sānis, ārpus laika, viņi ir ap mums. Ārpus laika. Es stāvu plaisā starp pagātni un tagadni, stāvu ārpus laika un ausos. Ausos savas tautas. Balsis, kas skan no zemes, mīļās balsis, kas skan ap mani. Tu saki: Es zinu, ka senajie ir šeit. Tie ir šeit, Čikaso cilts dzejniece, tie visi ir ap mums, tie dod mums savu dvēseļu spēku. Tu saki: ... un tik daudz dzīvības aug visu lietu salauztā sirdī. Un zāle augs un koki, skaidrs ūdens ritēs, saule ausīs un rietēs, lietus līs, un atzels zeme, lietus līs pār mirušiem un dzīviem. Tu saki: Neizmisti, mūžsenie likumi vēl arvien spēkā, kaut esam mēģinājuši tos pārkāpt.
Piezīme: Čikaso cilts dzejnieces Lindas Hoganas
|
Valdis
Krāslavietis
|
|
MANS VECTĒVS BIJA JAUTRS VĪRS: |
Jaunībā pa Leišmales krogiem uz nebēdu spēlējis vijoli un dikti paticis meitām.
Kad muižas kalpiem piešķīra zemi, savus sapņus un spēkus viņš atdeva Iecavas Klubuŗiem, un vijolei neatlika vairs laika.
Vēlāk māte maksāja piecus latus par katru manu vijoles stundu, bet spēlmanis no manis neiznāca.
Varbūt kāds no mazbērniem atkal vectēvā atsitas...
|
MANĀ DZIMTAJĀ PUSĒ |
baznīcai aiznaglotas acis, un tornī sen ligzdo vārnas. Zvanu aizveda pārkausēt, lai ar lielgabaliem kaŗotu par mieru.
Atņēmuši zvanam mēli, viņi gribēja arī manai tautai to atņemt.
Kapsētā ir miers.
Vectēvs zem velēnām klausās, kā salauztajās ērģeļu stabulēs korāļus spēlē vējš.
Tu pēdējais no mūsu cilts, kas guļ savā zemē.
|
|
JG archīvs, 1968 |
LAI BŪTU KAUT KAS...
|
Gribētos jau gan vēl art savos Ciršņu tīrumiņos. Art ar mana tēva zirdziņiem Rindu un Stendu. Apsēt ar rudzu graudiem, kas glabāti mana vectēva Sīmaņa klētiņā, bet sēti, pļauti viņa vecvectēva Ciršņu Pāvula pirmajā, skopi smilšainajā līdumā priežu Salas kalniņā.
Gribētos jau gan vēl art, un taisni tā, kā jaunībā: viegli, smaidīgi, naīvi, neatkarīgi. Savas dzīvības ticībai vēdera maizei. Zirdziņi lēnīgi vilktu arklu, svilpodams turētu roguļus, acis sekotu asajam lemešam, grožus pievilktu, mainot vagu.
Aizmugurē, kur strazdi medīja sliekas, pastaigājās arī Dievestības. Dažbrīd, bardzīgs ierūcās Jahve. Citreiz Jēzus skumīgs sēdēja rugājos, bet Svētais Gars šūpojās mākoņos. Tomēr visbiežāk manas vecmātes neuzrakstāmais, neizlasāmais Dieviņš. Viņš bij tik jocīgi ērmots, dzīvodams vismazākajā, visnevajadzīgākajā KUKAINĪTĪ un reizē VISUMA NEAPTVEŖAMĪBĀ.
Sen nav manas maizes arkla, ne tēva zirgu, ne vectēva klētiņas. Vienīgi Pāvula pirmo līdumu, smilšaino Salas kalniņu apsējis vecmātes Dieviņš jaunām Latvijas priedēm. Viņu sīkās dzīvību saknītes apvij manas bērnības sapņu trūdus. Toreiz nepratu atvērt vārtus bardzībā svētītai Bībelei. Nezināju atriebības vajadzību asiņu upuriem Jahves godībai.
Nu gadiem bridis un izbridis, kā Mozus, tā Marksa Bībeles. Vienīgi vecmātes niecīgais Dieviņš parādās saulrietā, sacīdams: Tavs mūžiņš nu noarts. Dažs lemesis lūzis, dažs zirdziņš nelaikā klupis, īss brītiņš vēl atlicis paraudzīties uz Pāvula pirmo līdumu, pacelt acis uz Bezgalības arājiem, kas aizaras nekad nebeidzamajās gaismas un tumsas vagās. Varbūt mūsu esamību rijīgie tirgoņi apjēgs: KAS BIJA NEKAS? KUR TAPA KAUT KAS? KAM ATKAL NEKAS?
|