Jaunā Gaita nr. 180, decembris 1990
VIZMA BELŠEVICA DZIESMU SVĒTKOS
Sešdesmito gadu beigās Jaunās Gaitas redakcija meklēja iespēju trimdas jaunajai latviešu paaudzei Ziemeļamerikā parādīt, kā lido Jāņa Lūša mests šķēps un kā stiprina un vieno Vizmas Belševicas vārdi. Diemžēl, toreiz latviešu gara un sporta dzīves vadītājiem abās pusēs šādi meklējumi nebija pa prātam − liekas tie nebija arī Vašingtonas un Maskavas interesēs. Un tā Meksikas olimpiādes zelta medaļas ieguvēju un Gadu gredzenu autori svešumā izaugusī paaudze nedabūja redzēt un dzirdēt.
Ceturtajos ASV Rietumu krasta latviešu dziesmu svētkos Losandželosā 1970. gadā rakstnieku cēliena rīkotāja un agrākā JG darbiniece Nonita Priedīte atrada iespēju pie vārda laist Vizmu Belševicu. Ivars Lindbergs šo notikumu komentēja: Ivars Dālbergs lasa Latvijā dzīvojošo autoru dzeju. Tāds konspektīvs, kontroversiāls skrējiens. Vai pakaļ modei? Vai pāri kādam dziļjūras tiltam līdz vidum? (Tilts, 10.8.1970.)
Tajā pašā Tilta numurā 1970. gadā dzejniece Ausma Jaunzeme rakstīja savas impresijas par 1970. g. dziesmu svētkiem:
Divi uzvedumi, kas man no Losandželosas dziesmu svētkiem palikuši viskošākā atmiņā, ir rakstnieku cēliens un Skaista mana tēvu zeme uzvedums. ... Ivars Dālbergs lasīja Latvijas rakstnieku dzeju. Vizma Belševica savā tik neizteicami oriģinālā, bet tomēr vienkāršā formā bez jebkādiem mākslotiem efektiem runā simboliski par sarkano ābolu − viņas sirdi − sniegā.
Losandželosas dziesmu svētki pierādīja, ka rietumkrastieši iedrošinājās darīt to, ko citi vēl baidījās un kavējās darīt.
Latvijas tagadējo rakstnieku dzejas lasīšana ir nozīmīgs solis. Tas ir nozīmīgs tādēļ, ka šos autorus klausoties, mēs vismaz uz laiciņu aizmirstam Vizmas Belševicas vārdos to, kas mūs šķiŗ un domājam par to, kas mūs vieno. Mūs vieno mūsu valoda, mūsu vēsture, mūsu tautiskais mantojums, un arī tas, ka esam tik maz palikuši... Ja mēs jau agrāk būtu likuši vairāk svara uz tā, kas mūs vieno, nebūtu tik bieži vēsturē brālis kāvis brāli.
1991. gads būs atkal dziesmu svētku zīmē. Šoreiz tiksimies Toronto, kur laikā no 29. jūnija līdz 7. jūlijam notiks 9. latviešu dziesmu svētki Kanādā. Svētku rīcības komiteja aicinājusi JG redakciju noorganizēt divus rakstnieku cēlienus. Tie notiks 2. un 7. jūlijā. Savu piedalīšanos apsolījusi Vizma Belševica un citi izcili latviešu rakstnieki no visas pasaules.
Uz redzēšanos Toronto!
L.Z.
Mākslas fotogrāfs Vilis Motmillers no Austrālijas raksta: Latvijas Dziesmu svētkus redzēju videolentē. Režija laba, lai gan uzņēmumi varēja būt asāki. Pievienoju vienu, kas man likās labi izteic to sajūsmu, kas bija redzama. |
BEIGAS VAI SĀKUMS?
1990. g. 8. jūlijs. Dziesmu svētku noslēguma koncerts. Rāms vējiņš plivina Latvijas karogus virs estrādes, saulīte riet aiz priedēm, tūkstoši dzied, tūkstoši klausās. Koŗi mainās ar pūtēju orķestŗiem, pa starpām tautas dejas, finālā uznāk vēl vairāk koŗu. Lieliska režija, lielisks kāpinājums.
Bet aiz estrādes arī noris dzīve. Tie, kam nav jābūt uz estrādes stāv mežā un gaida savu kārtu, pastaigājas pa celiņiem, dzeŗ limonādi vai mēģina piekļūt koncerta vietai un paklausīties, kas notiek. Cik daudz cilvēku var iesaistīt vienā laikā? Ko dara tie, kas tai brīdī nav iesaistīti? Interesants moments pienāk, kad koncertā skan Dievs, svētī Latviju. Neiesaistītā daļa turpina staigāt, runāt un darboties. Vai komentārs par nacionālo retoriku, kas patreiz norisinās Latvijas politikā? (Ievērības cienīgā kārtā, šī retorika neparādās Latvijas literatūrā.)
Tad par mežā stāvētājiem (un viņu bija diezgan daudz). Lai tiktu uz Dziesmu svētkiem, koŗi ļoti cenšas, iztur konkursu lai vispār varētu piedalīties un tad stundām gaida savu vietu koncertā. Vienkāršs biļešu pircējs var noklausīties visu. Vai tas vispār ir koncerts? Varbūt tas vairāk līdzinās dievkalpojumam? Demonstrācijai? Katrā ziņā koŗi ir kodols ap kuŗu viss šis notikums ir izveidojies. Gadījās pat redzēt, ka koris pats aplaudēja un atkārtoja dziesmu. Kā piepildīt šo vēlēšanos pēc latviska pārdzīvojuma? Ar televīziju? Ir brīži, kad mēs visi pusotra miljona latviešu gribētu būt kopā, bet nav tādas piekalnītes Latvijā, kur šādu skaitu varētu ietilpināt.
Izteiksmes brīvība Latvijā vairojas. Jau šajos svētkos Rīgā ik vakaru bija izrādes, spēlēja, dziedāja un ballēja − Doma laukumā, Daugavmalā, Jāņa sētā, pie Brīvības pieminekļa. Ļaužu jūŗa plūda no vienas vietas uz otru. Varbūt Dziesmu svētki mainās? Vai šis bija kādas ēras beigas vai sākums?
Anita Liepiņa
Juris Krieviņš, Svētku gājiens 1990. g. 7. jūlija. |
PĀRDOMAS PAR REDZĒTO LATVIJĀ
Ceļotājam varbūt nevajadzētu vispārināt iespaidus, kas radušies no īsas, ierobežotas saskares ar vietu, par kuŗu visiem gribas rakstīt − savu dzimteni. Taču šiem iespaidiem, kaut paviršiem, nākot no apdullinošas notikumu secības un vairāk no tārpa kā ērgļa redzes aploka, varētu būt kas paliekošs, kas, ietilpināts mozaīkā, to papildina. Un, runājot par Latviju šodien, mozaīka, šķiet, var zināmā mērā aprakstīt notiekošo, bet būtu uzsveŗams, ka šī ir dinamiska, diendienā mainīga mozaīka, kur daudz nav saliedējies, kad vēl nespējam izvērtēt, kas vienas dienas impulss, kas paliks. Katrā ziņā, ja lietojam tik bieži dzirdēto teicienu, ka ir sācies otrs (pēc dažu skaitījuma trešais) tautas atmodas laiks, pašreiz varbūt ir paģiras pēc tām patriotisko izjūtu reibumā pavadītām dienām, kad pirmo reizi dziedāja himnu un vicināja karogus, kad policija dzenāja, un reizēm visai varmācīgi, demonstrantus no Brīvības pieminekļa, Brāļu kapiem u.c. Tagad tādas lietas atklāti nenotiek. Pie Brīvības pieminekļa ir vienmēr ziedu klāsts, pilsētas valdes apzināts un anonīmi papildināts. Laikraksti nemitīgi nosoda pagātnes noziegumus pret latviešu tautu un atskaita visus melus un neģēlības, kas bija valdīšanas atribūti. Alternatīvais kaŗadienests pieļaus obligātā dienesta izpildīšanu citur un citādā veidā kā Sarkanajā Armijā. Represēto organizācijas ir aktīvas un viņu publikācijas neļauj aizmirst varmācības upurus. Ir radies jauns rakstniecības žanrs, kas aptveŗ dienas grāmatas, piezīmes u.c. materiālus, kas rakstīti un vākti no pašiem represētiem, kuŗiem rakstniecība nav profesionālā nodarbošanās. Arī izglītības laukā notiek pārmaiņas, gan pagausi, jo mācību spēki tik bieži nāk no konservatīvā spārna, kas parasti ātri nelido. Taču mācību programmas tiek pārorganizētas, un jau ir tikts vaļā no kursiem kā Zinātniskais komūnisms. Atgūto un iegūto tiesību atskaite varētu turpināties, taču šie ieguvumi, šķiet, kļūst bālāki nākotnes šaubu un neziņas priekšā.
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral, sacīja Brechts, un gluži tā šajos sajūsmas atplūdu laikos ir vairāk jādomā par cenu celšanos un vajadzīgo preču nepieejamību. Veikali ir jau patukši un kļūst tukšāki, neskatoties uz ierobežojumiem preču izvešanai uz austrumiem un uz vizītkaršu ieviešanu, kas atļauj tikai iedzimtajiem tikt pie mantām. Zemes vides un līdz ar to tautas veselības problēmas nāk priekšplānā. Ja tagad dzimst tikai viens veselīgs bērns no katriem desmit jaunpiedzimušiem un divi no šiem desmit ir medicīniski neglābjami debilitēti, kādas būs nākotnes paaudzes, kas jau sāk ar iedragātu veselību un kuŗu vide vēl ilgi nesīs Černobiļas mākoņa radiācijas nokrišņu sekas? Matu un zobu izkrišana tiem, kas bijuši zem mākoņa, vēl lieku reizi atgādina, cik nedroša varētu būt nākotne. Trusīši, salātu baroti, ir atrasti nākošā dienā beigti. Vai tāds pats būtu liktenis cilvēkiem, kas nezinot saņēmuši daudz radiācijas? Šiem stāstiem ir anekdotisks raksturs, un statistikas dati vēl nav pilnīgi analizēti, taču šis ir populāri izplatītas domas, kas iegūlušās jo dziļi tautas apziņā un biedē nākotni.
Ārpasaule nav palīdzējusi Lietuvai blokādes laikā, kaut arī prezidenti un ārlietu ministri ir visžēlīgi klausījušies Baltijas diplomātisko misiju stāstos, bet gan vairāk tāpēc, ka šīs liecības ir informācijas avoti, ļoti noderīgi sarunām ar PSRS valdību. Taču izcelt pasaules kaŗu dažu miljonu baltu dēļ būtu neprāts, no globāla viedokļa raugoties. To latvieši labi saprot, un tāpēc zināms cinisms ir aizvietojis agrāko politisko naivitāti. Politiski ir maz optimisma palicis. Cerības radīt kādas Baltijas savienotās valstis, kaut par to tiek runāts, ir vājas, jo apstākļi, politiskie, saimnieciskie, sabiedriskie, ir katrā valstī pārāk dažādi, lai atspēkotu politiskās vienotības priekšrocības. Lielākā Latvijas nelaime, šķiet, ir lielais procents sveštautībnieku, kuŗiem Latvija ir viņu zeme, un migrantu, kuŗi vēl joprojām, neskatoties uz ierobežojumiem un latviešu tautas izteikto neviesmīlību, ierodas Latvijā meklēt laimi. Ekonomiskā atdzimšana vēl ir tālu nākotnē, aiz drastiskiem pārkārtojumiem, un tā var nākt tikai, kā daži domā, ar jauno paaudžu atmodu darba tikumam, ko padomju sociālisms ir iznīcinājis. Skandināvijas valstis, īpaši Zviedrija un Somija, šķiet, ir uzsākušas, vai arī domā uzsākt pasākumus, kā piemēram tūrismu, kas varētu izraisīt ekonomisku atplaukumu, taču vispārējais noskaņojums nerāda uz gaišāku nākotni.
Šī neziņa par rītdienu daļēji izriet no pārliecībām par pašreizējiem vadoņiem. Gandrīz viņi visi ir ar pieredzi, un, ja viņi ir bijuši amatu turētāji stagnācijas gados, tā šī argumentācija turpinās, viņu rokas nevarot būt tīras. Bez tam viņi visi ir gausi, reformas ir neefektīvas un neuzrāda konkrētus sasniegumus. Ja viņi ir atzīti savas profesijas eksperti, viņiem trūkst spējas savas zināšanas pielietot konkrētās politiski ekonomiskās situācijās. Latviešiem laikam vajadzēs atrast savu Jeltsinu, kādu ar jeltsinisku karismu, kas, kaut lēta, ir nepieciešama vadonim kritiskās dienās. Latvieši vēl nav radījuši savu vadoni, kas būtu saliedēts ar tautu, kam tauta uzticētos.
Šī neapmierinātība izpaužas arī zināmā terminoloģiskā revolūcijā. Vārdi kā komunisms un sociālisms, bez kuŗiem ne akadēmiska ne politiska runa savā laikā nebija pieļaujama, tagad lietojami tikai uzmanīgi un ar atvainošanos. Tendence ir, šķiet, iekrist pretējā galējībā. Aizmirst pagājušo, to nosodīt kā ļaunuma tīrāko iemiesojumu, ir varbūt labi saprotami instinktīvi impulsi, bet ar apšaubāmu gudrību. Ļeņinekļus (Ļeņina pieminekļus) varbūt nevajadzētu sadauzīt, bet novietot speciālos muzejos vai apaudzināt ar efejām, kā mērenāki temperamenti to iesaka. No pagātnes jau var mācīties, un ne jau tikai biedinoši negatīvo. Būtu jāatzīst, ka marksisms, kā katra kustība, kas izriet no zināmiem socioekonomiskiem apstākļiem, ne tikai solīja labu izmantotam strādniekam, bet arī fascinēja intelektuāļus un ideālistus. Marksisms, šķiet, būs nokauts uz visiem laikiem, bet demokrātija un brīvā saimniecība vēl nav ar savu uzvaru izdzēsušas vēstures nozīmi nākotnē, kā daži domā. Mūsu gadījumā, būtu laiks mācīties būt pacietīgiem un iecietīgiem, it sevišķi, ja mēs gribam būt demokrātiski. Ja politiskā situācija Latvijā ir nonākusi strupceļā, nekas mums neliedz turpināt savas kultūras attīstīšanu tagad, kad ceļi uz rietumiem ir vaļā. Jaunie strāvojumi no šīs līdz šim aizliegtās puslodes varētu iezīmēt spraigu laikmetu mūsu kultūrā, kas, kā daudzi ir atzinuši, ir pamats tautas identitātei un politiskai neatkarībai.
Juris Silenieks