Jaunā Gaita nr. 242, septembris 2005
Imants Tillers. Akvifers / Aquifer. 2002 Sintētiska polimērkrāsas guaša uz audekla kartoniem nr. 72878-72931. 240 x 230 cm. |
Vai jūs zinājāt, ka Imantam Tilleram nesen (2005.20.V) Austrālijas Jaundienvidvelsas Universitāte (New South Wales University) piešķīra goda doktora (Doctor of Letters - honoris causa) grādu, augstāko universitātes atzinību? Kamdēļ tieši 1950. gadā dzimušajam latviešu cilmes māksliniekam šī atzinība? Galvenokārt par ilggadējiem panākumiem glezniecībā, bet arī par viņa pienesumu kritiskā domāšanā par šodienas mākslu.
Kopš 1981. gada Tillers savus darbus veido, vispirms sadalot kāda mākslas pasaulē plaši pazīstama mākslinieka vai arī aborigēnu daiļnieka darbu reprodukciju daudzu vienādu četrstūru tīklā. Četrstūrus pēc tam uzglezno uz nelieliem audekla kartoniem, kuŗi, kopā salikti, veido viņa jauno gleznu nozīmīgāko daļu. Vienādie audekla kartoniņi tiek sanumurēti gleznošanas secībā, un tos var izstādīt, gan daļēji veidojot tikai kādu interesantu oriģinālās gleznas daļu, vai tiem visiem kopā veidojot veselumu. Tie samērā ērti pārvietojami starp galerijām vai muzejiem, un tos var izstādīt, nevien pielīmējot pie galerijas vai mājas sienas, bet arī sakraujot izstāžu telpā glītās grēdās. Piemēram, šajā JG numurā reproducēto Tillera darbu veido kartoniņi no nr. 72 878 līdz nr. 72 931. Katrs no tiem saglabā savu identitāti.
Še izpaužas Tillera kritiskā attieksme iepretī pastāvošiem autorības kanoniem. Šāda postmodernisma pieeja tiek uzskatīta par monumentālāko dekonstruktīva autortiesību appropriāciju visā avangarda mākslas vēsturē. Līdzīgi Tillers ir argumentējis pret varas koncentrāciju pasaules strauji augošajās lielpilsētās − iepretī lauku vai mazpilsētu ietekmes sarukumam, vai centram iepretī provincei, kolonistam iepretī kolonijai, vai overlordam iepretī bālajam zēnam. Šodienas komplicētajā pasaulē šie argumenti patiesi veido nozīmīgu pienesumu kritiskā domāšanā par mākslu.
Par Tilleru kā mākslinieku kvalitatīvā nozīmē labu, kaut daļēju, liecību dod muzeji, kuŗu pastāvīgajās kolekcijās uzņemti viņa darbi − pirmkārt jau Austrālijā (Art Gallery of New Wales un National Gallery of Australia, kuŗā 2005. gada beigās būs viņa retrospektīva izstāde). Un visos trīs Ņujorkas smagsvaros (Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art un Guggenheim Museum). Arī ASV rietumos (Los Angeles County Museum). Tad vēl pāri okeānam Anglijā − Londonā (Institute of Contemporary Art) un Oksfordā (Museum of Modern Art), kam pievienojas Nacionālais mākslas muzejs Korejas galvaspilsētā Seulā, Jaunais Vesterburgas muzejs (Neues Museum Westerburg) Brēmenē, Mūsdienu mākslas muzejs Monterrejā, Meksikā, un Pori Mākslas muzejs Somijā. Ievērojamā uzskaite nebūtu pilnīga, ja neiekļautu mūsu Latviju − Valsts mākslas muzeju Rīgā..
Nikolajs Bulmanis