Jaunā Gaita nr. 275. ziema 2013
Linda Treija
ĀRZEMJU LATVIEŠU JAUNĀKO PAAUDŽU MĀKSLINIEKI UN VIŅU MĀKSLA
Vācot materiālus un informāciju, mani sāka tirdīt uz piezīmju lapu malām izdīgušie jautājumi un, jo dziļāk es rakos šajā tēmā, jo tie stiepās garāki. Ko nozīmē jaunākā paaudze, par ko viņiem jābūt jaunākiem – vai par pirmo latviešu trimdas mākslinieku paaudzi, vai arī viņiem jābūt gados jauniem? Ko īsti nozīmē ārzemju latviešu mākslinieki? Cik daudz jaunākās paaudzes mākslinieki ir latvieši un cik no viņiem ir jau asimilējušies? Neesmu vēl atbildējusi uz neskaidrībām, tāpēc šis būs tikai neliels ieskats latviešu jaunāko paaudžu mākslinieku daiļradē. Jāpiezīmē, ka, ņemot vērā konferences un izstādes Latviešu māksla trimdā specifiku, pievērsos tikai tiem jaunajiem vai ne tik jaunajiem latviešu māksliniekiem, kuri ir dzimuši un izglītojušies ārpus Latvijas. Man viss process jāsalīdzina ar peldēšanu pa mākslas informācijas straumi un, reizēm ienirstot, es varu pagrābt „aiz kājas” kādas ziņas par nedzirdēta vai jau zināma ārzemju latviešu mākslinieka darbību plašajā pasaules mākslas laukā. No vienas puses trūkst apkopotu materiālu un ziņu par jaunāko paaudžu māksliniekiem, bet no otras – mūsdienu tehnoloģiski attīstītajā laikā ir visas iespējas mesties iekšā virtuālajā pasaulē un mēģināt iegūt nepieciešamo un trūkstošo, lai nelielos informāciju gabaliņus varētu sākt likt kopā pārskatāmākā ārzemju latviešu mākslas ainavas mozaīkā. Šiem māksliniekiem ASV, Kanāda, Vācija, Austrālija jau ir dzimtene un ar Latviju attiecības ir izteikti savādākas nekā vecākajai trimdas paaudzei.
Tēlnieks Gints Grīnbergs (Dedham, MA, ASV <www.gintsgrinbergs.com>) savu ideju izteikšanai piemeklē izmestās, pamestās un savāktās lietas, lūžņus un detaļas. Sācis lodēt un metināt jau vidusskolā, viņš to ir novedis līdz pilnībai un saka, ka pati ātrākā un izturīgākā līme ir lodēšana vai metināšana. Gints galvenokārt strādā ar metāliem, visvairāk ar nerūsējošo tēraudu, bieži to apvienojot ar akmeni, kas savā raupjumā kontrastē ar gludo metāla virsmu. Brīžiem liekas, ka atrastie zobratiņi, kas izmantoti daudzos objektos, tikpat veiksmīgi griežas arī Ginta smadzeņu radošajā daļā, jo tas kā viņš spēj izmantot savāktos priekšmetus, pierāda mākslinieka neizsīkstošo iztēli. Tās var būt dakšiņas vai milzīgi lampu kupoli, uzgriežņu atslēgas vai mašīnu spoguļi – visas šīs lietas pārtop sfērās, milzīga izmēra pienenēs, saktās un laivās. Gints strādā kā profesionāls mākslinieks un atzīst, ka tas ir trīskārtīgs darbs, jo pašam jābūt gan radītājam, gan grāmatvedim, gan pārdevējam. Viņš ir izstādījies Dekordova muzejā un skulptūras parkā (DeCordova Museum and Sculpture Park), Maikla Boušamina (Michaela Beauchemin Gallery) galerijā Bostonā, Leverhausa galerijā (Lever House Gallery) Ņujorkā u.c.
Minsterietis Brencis Sils
(Minstere, Vācija, <https://www.facebook.com/pages/Brencis-Sils-Art-Design-and-Music/> , <https://myspace.com/brencissils>) muzicē un zīmē. Mākslā tāpat kā mūzikā viņš vadās pēc savas iekšējās sajūtas, lai sazinātos ar apkārtējo pasauli un pateiktu to, ko ar vārdiem grūti aprakstīt. tudējis dizainu Minsterē, papildinājies ilustrācijas un animācijas laukā Anglijā, mākslinieks ir ieguvis savdabīgu rokrakstu – dekoratīvu, bet reizē glezniecisku. Vizuālās mākslas jomā viņš galvenokārt zīmē ilustrācijas grāmatām, veido mūzikas diskiem dizainu. Pēdējais lielākais projekts ir ilustrācijas drauga un dzejnieka Simona Kristofa Romhilda dzejas grāmatai Sarkanā dzīve (Simon Christoph Römhild. Rotes Leben). Stilizēto cilvēku atveidā un līniju grafiskajā zīmējumā var manīt līdzību ar mākslinieka Ilgvara Šteina (1925-2011) daiļradi.Jaunā māksliniece Melānija Skeifa (Melanie Scaife, Austrālija, <http://www.melaniescaife.com.au>) piedalījās izstādē Latviešu māksla trimdā (LNMM, 2013) ar ainavu, veltītu savam vectēvam latvietim. Studējusi glezniecību Melburnā un Glazgovā, viņa neattēlo kādas noteiktas, piemēram, Tasmānijas vai Anglijas ainavas, bet gan to poētisko potenciālu. Melānijai nozīmīgi ir uzgleznot netveramo, ko nevar izteikt ar vārdiem. No monohronām ainavām ar nelieliem gaismas uzplaiksnījumiem viņa pēdējos gados pāriet uz krāsaināku un reizē akvareliskāku eļļas glezniecību. Māksliniece izteiksmīgi panāk noskaņu ar lieliem izplūdušiem krāsu laukumiem, kas darbojas kā vibrējoši gaismas atspīdumi ūdenī vai miglā. Viņas ainavas aicina atrast gaismu tumsā, kustību mierā, zināšanas meditācijā.
Kārlis Rekevics (New York, NY, ASV <http://www.karlisrekevics.com>) ir konsekvents savā pieejā un attieksmē pret mākslu. Viņš veido milzīgas ģipša skulptūras-arhitektoniskas konstrukcijas. Tie ir robusti, agresīvi un fiziski izteiksmīgi tēli. Pats mākslinieks sevi raksturo esot nepārtrauktā dialogā ar urbāno vidi. Lai gan viņa milzīgās ģipša skulptūras ir bijušas izstādītas Ņujorkā (MoMA PS1, Skulptūru centrā), Kīvestā, Floridā (Sculpture Key West, FL) un citur, tās nav saglabājušās, jo Rekevics fiziski iznīcina savus veidojumus, sadauzot tos ar āmuru, sazāģējot un iemetot visu atkritumos pēc tam, kad izstādes ir beigušās. Viņam daudz nozīmīgāks par gala iznākumu ir radošais process. Urbanizēto skulptūru, kas ir kā izgriezums no ne tik pievilcīgās pilsētas vides ar savām pussagruvušajām, pusuzceltajām būvju detaļām, destrukcija tēlniekam ir savā veidā radošā darba likumsakarīgs noslēgums. Kārlis ir studējis Sietlas Universitātē un apguvis zīmēšanu, gleznošanu un tēlniecību (1992-1997) Ņujorkā. Zīmēšana Rekevicam palīdz izprast pilsētvidi un tajā notiekošos procesus. Tie ir lielformāta ogles zīmējumi, kas fiksē urbāno ainavu. Reizēm liekas, ka zīmējumos var sajust pilsētas iekšējo ritmu, gandrīz kaut ko no kases aparāta uzsitieniem, automašīnu pīkstieniem, braucot atpakaļgaitā, un metro patraukšanos garām, stāvot pazemes stacijā. Viņa zīmējums ir glezniecisks un reizē ornamentāls. Kārlis Rekevics ir kaislīgs „veidotājs”, kurš dziļi iesaistās radīšanas fiziskajā procesā.
Kārlis Rekevics. Bez nosaukuma. 2009. Ģipsis. 4,6 x 5 x 14 m
Babes, kurā piedalījās mākslinieki no Kalifornijas un Latvijas – Rudīte Mazūre Godfrey, Roberts Koļcovs, Aivars Vilipsons, Kristiāna Dimitere, Ruta Līnīte un pats galerijas īpašnieks.Gleznotāja Saša Kinēns (Sasha Kinens, ASV <http://sashakinens.com>) rada savu teātra pasauli ar visiem tās atribūtiem, skatuvi, tērpiem, parūkām, maskām. Teatrālie žesti, ciešanās pieliektās galvas, tālumā aizklīdušie skatieni atklāti parāda mākslinieces aizraušanos ar prerafaelītu un romantisma virzieniem glezniecībā. Viņa šajā 19. gs. mākslas pasaulē ieauž savu 21. gs. izpratni un sajūtas. Apguvusi akadēmisko glezniecību Viskonsinā un Mičiganā, Saša tagad strādā un glezno Ņūdžersijā.
Rita Grendze (Geneva, IL, ASV <http://www.waterstreetstudios.com/gallery>) sevi vairāk uzskata par materiālu mākslinieci, nevis kādas noteiktas tehnikas – aušanas, metināšanas, veidošanas mākslinieci. Viņa meistarīgi apvieno dažādus materiālus savos darbos. Pašreiz Ritas rokās ir nonākusi grāmata. Tā iegūst jaunu dzīvi instalācijās un mākslas darbos. Pats process, kurā top māksla, viņai ir ārkārtīgi svarīgs un iespaido gala iznākumu. Māksliniece pati atzīst, ka ļoti daudz ir ieguvusi no savām studijām Krenbrukas Mākslas akadēmijā (Cranbrook Academy of Art). Rita ir viena no izteiksmīgākajām un dziļdomīgākajām mūsdienu māksliniecēm.
Edgars Jēriņš (Edgar Jerins, NY, ASV <http://www.jerins.com>) – mākslinieks, kurš dzimis un audzis Amerikas vidienē, Nebraskā. Jau ilgu laiku dzīvo un strādā Ņujorkā, bet viņa darbos vēl aizvien jūtama vidienes elpa. Edgars kļuva pazīstams ar saviem monumentālajiem ogles zīmējumiem, kaut gan strādā arī eļļā un pastelī. No viņa ogles darbiem dveš skarbs reālisms, uzburts ar smalku līniju. Mākslinieks apskata savu radu un draugu dzīves krīzes situācijās. Varbūt tieši šī personiskā sasaiste starp mākslinieku un modeļiem ir tas, kas piedod darbiem emocionāli nospiedošo un spēcīgo ietekmi uz skatītāju. Studējis Pensilvānijas Mākslas akadēmijā, kurā primārais uzsvars tiek likts uz akadēmiskās glezniecības un zīmēšanas apgūšanu, Edgars šo tradīciju turpina, reālistiski atainojot savos darbos emocionālās tēmas, kā arī daudz gleznojot portretus. Līdz šim pelnījis iztiku tikai ar savu mākslu, pēdējos gados mākslinieks ir sācis mācīt zīmēšanu Ņujorkā.
Saskija Ozols Jubenks (Saskia Ozols Eubanks, MA, ASV <http://www.saskiaeubanks.com>) ir dzimusi un uzaugusi franciskajā Ņuorleānā, ģimenē, kurā tēvs, latviešu mākslinieks Auseklis Ozols, un māte, mākslas kolekcionāre, agri ieveda meiteni mākslas pasaulē. Pensilvānijas mākslas akadēmijā viņa iegūst maģistra grādu, studē ārzemēs un vienu semestri (1997) mācās Latvijas Mākslas akadēmijā. Māksliniece galvenokārt strādā no dabas, jo viņai liekas aizraujoši izsekot, kā mainās attiecības ar gleznojamo objektu darba procesā – no novērošanas līdz uzgleznošanai. Saskijas gleznās atrodams kaut kas no flāmu klusajām dabām, klasiskajiem aktiem, akadēmiskajiem, heroiskās pozās gleznotiem zirgiem. Mākslinieci interesē reālisma vieta mūsdienu mākslā. Esot vēl arvien aktīva Ņuorleānas mākslas vidē, viņa tagad dzīvo un strādā Bostonā.
Ilga Leimanis (Londona, Anglija <http://www.ilgaleimanis.com>, <http://orteliusdrew.com>) nāk no Monreālas Kanādā. Viņa ieguva mākslas maģistra grādu Konkordijas akadēmijā, Monreālā, un papildināja savas studijas ar mācībām Latvijas Mākslas akadēmijā (1992-1995). Mākslā viņu interesē kolekcionēšanas un sadarbības process. Turpinot savu gleznu ciklu Mīļākie un citi svešinieki, viņa pievērsās portālā draugiem.lv virtuāli sastapto „draugu draugu” gleznošanai. Šajā ciklā piesaista mākslinieces spēja precīzi nofiksēt izvēlēto tēlu dažādās identitātes, to aizkustinošo amatierismu, ar kuru tēli parāda sevi un savā ziņā arī viņu atvērtību. Ilgu noteikti varētu kategorizēt kā mākslinieci-pētnieci. Par to liecina viņas izpētes darbs, strādājot pie ainavu cikla saistībā ar britu armijas militāro kolekciju Kings koledžas arhīvā Londonā, kā arī sadarbojoties ar mākslinieci Dorīnu Vitenbolsu (Doreen Wittenbols, Amsterdam) projektā Ortelius Drew. Ilga strādā par zīmēšanas mācībspēku Drawing at Work un ir vieslektore Mākslas Universitātē Londonā.
Krisa Luisa (Kris Lewis, CA, ASV <http://www.krislewisart.com>) ilustratora izglītība ir jūtama viņa pieejā glezniecībai. Viņš izmanto cilvēka figūru un portretu, lai attēlotu paslēptos stāstus, delikātās emocijas. Tie ir izteikti reālistiski, bet reizē mistiski un vecmeistaru glezniecības principos balstīti portreti. Krisa mākslā jaušama spēcīgas un reizē trauslas sievietes klātesamība. Mākslinieks ir uzaudzis daudzbērnu ģimenē un uz viņu lielu iespaidu atstāja māte, kura pēc šķiršanās no Krisa tēva, īsti latviskā spītībā viena pati uzturēja un izaudzināja visus bērnus. Milzīgais mākslas darbu daudzums liecina par Krisa darba spējām un nodošanos mākslai. Ja arī sākumā viņa glezniecība liekas pārāk ilustratīva, tad, dziļāk ienirstot mākslinieka radītajā sieviešu portretu jūrā, skatītājs nonāk misticisma un Holivudas film noir apburtajā telpā, kas savā ziņā ir pievilcīga. Dažkārt viņa daiļrade tiek saistīta ar pop-sirreālisma virzienu. Kriss Luiss strādā par mākslinieku un izstāžu kuratoru Losandželosā, Kalifornijā.
Eriks Jerumanis (Los Angeles, CA, ASV <http://www.jerumanis.com>, <http://www.norbertellengallery.com>) ir gleznotājs un Norbertellenas (Norbertellen Gallery) galerijas īpašnieks Losandželosā. Viņš ir radījis dekoratīvas akrila gleznas, kurās otu vilktie dzīparu loki un viļņošanās rada kustības un ornamenta sajūtu, bet pēdējā laikā mākslinieks vairāk pievērsies digitālajai mākslai. Eriks ir aktīvs Losandželosas mākslas vidē, veidojot mākslas izstādes. Galerijā 2012. gadā tika atvērta izstāde Riga Nouveau
Nikola Harvija (Nicole Harvey, Ann Arbor, MI, ASV <http://nicolemharvey.see.me>) ir jauna un daudzsološa fotogrāfe. Viņu uzaudzināja latviešu vecvecāki. Kā māksliniece pati saka, tad visa viņas līdzšinējā dzīve ir pavadīta ar vienu kāju amerikāniskajā un ar otru – latviskajā vidē. Nikolas darbi runā par izolāciju – personības vai veselas nacionalitātes, par latvisko diasporu un tās dzīvi Amerikā, par ilgstošo kara un emigrācijas psiholoģisko ietekmi uz indivīdu paaudžu paaudzēs. Fotogrāfijās var atrast viņas domas par savām saknēm, paaudžu konfliktiem un sievietes vietu sabiedrībā.
ŠMIJ (Šī māksla ir jauna) (Toronto, Kanāda <http://lnjak.org>) – ar šo pasākumu, vai mēs pat to varam saukt par sava veida organizāciju, ir bijuši saistīti daudzi ārzemju latviešu mākslinieki. ŠMIJ izstādēs ir piedalījušies Gints Grīnbergs, Indra Avena, Edgars Jēriņš, Valda Ostreihere, Rūta Daugaviete, Rita Grendze, Inese Liepiņa, Laura Ķiķauka u.c. Sākot ar 1974. gadu ŠMIJ (viena no pirmajām vadītājām bija Baiba Rubesa) mākslas izstādes un kopā sanākšanas ir izveidojušās par nopietnu tradīciju Kanādas un arī Amerikas latviešu diasporas dzīvē. Tas ir demokrātisks un skaļš pasākums. Izstādē var piedalīties visi, kuri vēlas un, tāpēc jāpiekrīt Nikolaja Bulmaņa vārdiem, ka šāds profesionālisma un amatierisma sajaukums jau raksturīgs vai it visām trimdas latviešu kolektīvajām izstādēm. Tas ir cerīgi, ka šis pasākums vēl tik spēcīgi piesaista mūsdienu jaunākās (un šeit es tiešām uzsveru „pavisam jaunās”) paaudzes latviešu māksliniekus Kanādā un Amerikā. Iespējams, ka kādreiz šis notikums norisinājās nopietnāk, bet mēs nekad nezinām, kā tas pagriezīsies nākotnē.
Skatot jaunākās paaudzes latviešu mākslinieku daiļradi, jāsecina, ka ir mākslinieki, kas apzināti veido projektus ar kultūrvēsturisku tēmu, tieši sakņojoties savā latviskajā identitātē, bet ir arī daudzi, kuriem šis pārmantotās kultūras iespaids ir neapzināts un nav vairs tik svarīgs.
Ilga Leimanis. No sērijas Profili. 2007. Eļļa uz audekla
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
Ann Landi. „Auto-Destrucive Tendencies”. ARTnews (December 2012).
Nikolajs Bulmanis. No vienas puses tā... (Rīgā: Mansards, 2010).
Laura Ķeniņa. “Trimdas māksla pēc trimdas”. Studija (2012/87).
Jaunā Gaita: 251, 253, 256, 266, 272.
Gleznotājas, Amerikas Latviešu mākslinieku apvienības (ALMA) prezidentes Lindas Treijas referāts nolasīts Starptautiskā konferencē Latviešu māksla trimdā, Latvijas Nacionālajā mākslas mūzejā (LNMM) 2013.9.VII.