Jaunā Gaita nr. 299. ziema 2019

 

 

Kaspars Zalāns

 

 

Esmu studējis žurnālistiku un literatūrzinātni, dzeju rakstu pēdējos 4 gadus. Ir bijušas publikācijas Satori, Punctummagazine, Domuzīme, konTEKSTS un Kultūrzīmes, lasījumi un uzstāšanās dažnedažādās performancēs.

Šobrīd arī laiku veltu atdzejai, dzejas pasākumu rīkošanai un radio literatūras raidījuma Bron-hītsvadīšanai.

 

 

M a n i f e s t ā c i j a s

 

Pavasarī gaiss rezonē citādi –

brīvlaista ieslodzītā kautrā neticībā laimei.

Klusums tiek noplēsts no kokiem,

rūsainām apņemšanās naglām augoši rindojoties

gadu no gada kā grebtām švīkām

uz cietumnieka sienas.

 

Naglu apaļās galviņas kā reizināšanas zīmītes

saista impotentas iespējas un trīskārši aizzīmogotas pieredzes:

mulss atraidījums autostāvietā,

pirmais lauztais deguns skolas pagalmā,

pantiņa piemiršana sestās klases ludziņā.

 

Rezonanse lauž vienu, otru, trešo slāni,

caur mani sitoties

kā vilnim no pastiprinātāja

ar pārāk augstu distortion,

kas uzgriezts uz 11.

 

 

* * *

 

Atceries, dārgais, tas bija nesen –

bomāri dejoja valsi ar āpšiem,

skrejlapas veidoja zelta griezumu gaisā (virpuļvirtenēm vien),

bet mēs – aplikuši brīvību kā kaklasaiti ar dzelkšņiem, glupie, mīļumīgie un

iekšupvērstie – pumpurojāmies viens otrā:

guļamrajonu aizspogulija mūsu petri trauciņš,

dalītie izsmēķi mūsu pipetes.

 

Mums šķita, ka gaidītā atspestīšana

tuvojas klusiem aligatora soļiem.

Bet tagad – ir jau pusviens.

Cik ātri pagāja laiks.

Ir jau pusviens.

Cik ātri pagāja gadi.

 

Savas atmiņas sareizinot ar šo mirkli,

iegūstam nulli. Klusums

mums pielīp kā aukstumpumpa jau ento reizi, izceļot,

bet nepadarot neparastus. Pie mūsu kājām pilsēta

izšņauc degunu, suņi aiz šķībdēļu sētas

rej sātaniskās vārsmas un ielas plūsmā aug

sava likteņa apzīmogotie dzejnieki

kā ūdensrozes Pripjatas peldbaseinā.

Mums šķita, ka mēs turējām viens otru kā atslēgu

šai arvien rūkošajai cellei pēcpišas

sviedru sienām un logiem, ko aizzīmogojam

viens otra vārdiem.

 

Tomēr vai mēs – naivzinošie, netēstie un vienmērnekadtagadneko gribošie –

maz jebkad varētu atslēgt to divkārt divu acu plīvuru,

ko slēja laiks?

 

 

* * *

 

Bosikam

 

Ingmar Bergman The Seventh Seal:

Faith is a heavy burden, do you know that?

It’s like loving someone in the dark who never comes, no matter how you call.”

 

Sākumā acis

[Saules dievs Ra, saules dievs Ra, saules dievs Ra,

es suminu Tevi!] –

Ķemertīreļa atvari,

divas simetriskas izvemta konjaka peļķes,

veikli pielietoti mizojamie nazīši

(es esmu rokoko skapītis, griez mani, griez);

tad nāšu saldējuma konusiņi

un lūpas

[čiri, čiri, zvirbulēn, čiri, čiri] –

lūpas–tu, lūpas–es, lūpas–nahuj, kaunumlūpas, lūpas (cerams) man.

 

Jā, tev ir taisnība, manu brīnum,

tas ir patiesi diezgan amazing –

šī ķīmija un hormoni

[piedod mums, kā mēs piedodam saviem tuvākajiem,

piedod man šos melus, Ra],

kas definē mūs kā binārais kods, kas ir mēs tikpat kā apsvilināts,

piemircis, dubļainā ceļmalā atstāts bezvāku un beznosakuma

manuskripts ir grāmata.

 

Mēs ciniski eiforiskie kā neizgulējušies Valstrītas japiji,

aizsmakušie trubadūri (я не люблю фатального исхода),

kompleksus kā pokemonu fiškas mainošie,

neveiklie un mulstošie kā ielene pārbaudes laikā;

mēs nezinājām, nezinām un visdrīzāk arī neuzzināsim,

bet, klausies, man ir teorija, mana teorija, pavisam vienkārša, dzi;

lūk, aktīvie elementi, vālodzīt:

1) Tava nagu sēnīte kā Sjerraleones dimanti.

2) Tavi trīs dienas netīrītie zobi – Kellogs Frosties bez piena.

3) Tavi padušu sviedri = manu padušu sviedri.

Gan jau, ka tu saproti, ko es neveikli saku, lamzak,

[Ra, sniedz man vēl pēdējo luminiscenci]:

tu esi diezgan forša,

un man patīk ar tevi kopā brokastot.

 

 

* * *

 

Memento mani

 

Es brīnos, ka var kļūt tik mēms un kliedzošs reizē. (Linards Tauns)

 

Esmu nepārprotami ritmiski retrītojies šajās

dzīvsudraba un terpentīna ielu krustcelēs, menstruāciju bulvāros,

nepārprotami kā vertikāls žiletes kritiens gar delnu.

 

Esmu nešaubīgi tajās riņķojis 17 reizes 7/8 taktsmērā,

traucējot vienkāršu, bet ne lumpenisku imperatorpingvīnu

ikdienas gaitas pie mīlošajām sievām un vēl dēdējamajām

olām, esmu nenoliedzami šņaucis sava vecvectēva pelnus no šikām

18. gadsimta porcelāna servīzēm un pēcāk

veicis netiklas un ārpus Hodorovska filmām mākslinieciski neatzīstamas

darbības ar komodo pūķa izbāzeni un savu pigmeju sulaini.

 

Esmu nekritiski un nereflektīvi ceļojis viscaur šajā

ne īsti apaļajā, ne īsti zilajā pasaulītē, kolonizējot

faķīru laiku un sūfiju atziņas, dzerot dažnedažādus liķierus,

kuros skalojas veselas indīgu čūsku ģeneoloģijas, pisis

skaistus einuhus marmora vaibstiem no Sarkanās jūras līdz

Pekinai, ajavaskas apmātība divreiz no abiem galiem izdzīvojis

savu ciltskoku, trīsreiz piedzīvojis klīnisko nāvi un sapratis –

tieši neko.

 

Tādēļ esmu skumis simts vientulības gadus izsmalcināti

kā Vailds vai Šellijs, trakoti un histēriski kā Bodlērs vai arī

van Gogs, manifestējis savas neattaisnojamās un

liekuļotās pieredzes groteskās un eklektiskās gleznu provokācijās,

disonējoši pārsātinātās kompozīcijās un literāros darbos,

kas izbēgs klasifikāciju vismaz vēl gadu desmitus pēc manas aiziešanas:

to visu es esmu darījis

bez jebkādas rezonanses.

Visu laiku pietrūkst piektā elementa,

visu laiku manām skumjām nav seksapīla,

jo es esmu vien

 

māte ar pēcdzemdību depresiju,

es esmu tas resnais zēns uzvalkā,

kas naski atsperas uz skrituļdēļa un kuram

kolas bundžiņa katrā rokā kalpo kā atsvari.

Es esmu

sarkankleitaine ar izbrīnu sejā,

autobusu gaidot.

Es esmu skumjš zelta retrīvers pie kafejnīcas ieejas.

Es esmu tavas mātes pēdējā asara

un tava tēva pirmais ģeģīgais smīns.

Es esmu tas melns uz balta,

ko tu šobrīd lasi.

 

ES ESMU MIRIS AUTORS,

VĀRDI TAVĀ PRĀTĀ –

TIKAI TUR ES SPĒJU

TAPT KAS VAIRĀK.

 

 

* * *

 

Fantasmagorija – labskanīgs vārds,

neatbilstoši nozīmei, tomēr saskan

ar cirkulārā vējrāža neizlēmību virs

cilindriskā skursteņa, ar balsīm,

kas vēršas baltajā troksnī,

ar skumjo blondīni, kuras dzīvē stabila

vieta ir tikai antidepresantiem

un plikpaurainiem vīriešiem.

 

Vienpatīga sviedru lāse veido

saules zaķīšus acs priekšā, ausīs

plūst pēdu kontrapunkts, zobu čaukstinātie

tinamie papirosi, melno gulbju fatālistiskie

pīkstieni. Mirkļa tvēriens

Heimliha manevrā.

 

Vai tam ir nozīme – lappuvja vienlīdzībai ar pumpurošanos,

banknošu ar to plaukstu sarkofāgiem,

infarkta Pateicības dienā ar orgasmu žetonvakarā?

 

Mēs taču tik un tā klīstam,

esam vienlaikus visur, bet ne sevī,

glaukomainām dvēselēm, bet ar smaidu līdz beigām, –

 

saules paģirainās krāsas kā upes

vienmēr un silti mums cauri stīdz.

 

 

 

* * *

 

Carpe sevi

 

Ar savu sadedzināto roku es rakstu par uguns dabu

kā mežs, kas meklē pats savus kokus, īstas

projekcijas čaumala, savu kompleksu rijējs,

pametu acis uz pelēko pīkšpākšķi,

blisenējās, sučka, mīlīgām actiņām, pizģukiņš

nelielais, skatos es uz dzejnieku, skribelina

lappusi pēc lappuses, maita, pa gaisu met kā

zīdainis rotaļlietas, ko viņam vecāki

dāvina kā galms troņmantniekam, izlepušais

magnāta dēls, opija žurka, ģindušais pederasts, sniegpārsla

gar logu slīd, redzu vāri kamīngaismotu telpu,

biezu, lakotu ozolkoka masīvgaldu, pie tā

līkmuguraini ar sasuku, grāmatu plauktus no grīdas līdz griestiem,

lāčāda, brūnšķidrumu servīzes, pīkšpākšķis, guns liesma

saistoša, velk skatienu, redzu tikai savu dvašu

vienmēr sev priekšā, augšā, lejā, versmojot un virmojot

karstskrandām, mazi manis kristāliņi vienmēr apkārt,

es nekad neesmu viens, tikai izsalcis un izslāpis,

vienmēr kaltējs, vienmēr auri, kuros tikai slāpēt

un slāpēt, metiet klāt pagales un ogles, metiet,

lai es aizturu tumsu, visaptverošo piķi, kurā skatos,

tā skatās manī un

 

Jaunā Gaita