Jaunā Gaita nr. 301. vasara 2020
Dace Aperāne
Virtuālie koncerti karantīnas laikā
Kopš iestājās Covid-19 vīrusa izsauktā ārkārtas situācija pasaulē un visas koncertzāles – no mazām līdz lielām – uz nezināmu laiku slēdza savas durvis un pārtrauca koncertus, mūziķi un rīkotāji ir izmēģinājuši dažādus veidus kā attālināti uzturēt kontaktu ar klausītājiem.
Šajā ziņā par ļoti populāru un veiksmīgu formātu ir izveidojusies koncerta video tiešraide vai „straumēšana” („streaming”) Youtube kanālā, Feisbukā, mājaslapās un mēdiju portālos, pateicoties plaši pieejamām mūsdienu tehnoloģijas ierīcēm – no mobiliem tālruņiem līdz vismodernākām filmēšanas kamerām un audio sistēmām. Rezultātā mūziķi ir pārvērtuši savas dzīvojamās istabas par koncertzālēm, koncertējuši tukšās koncertzālēs vai pat arī dabā.
Visos šajos gadījumos datora vai citas elektroniskās ierīces ekrāns ir kļuvis par nepieciešamo „logu” uz šo virtuālo koncerta pasauli, kamēr katra koncerta apmeklētāja pašmājas krēsls vai dīvāns atvietojis koncertzāles numurēto sēdvietu.
Tiešraides koncerti ir spējuši dziļi uzrunāt un
tuvināt klausītājus globālā mērogā. Viens no klasiskās
„straumēšanas” koncertiem – slavenā itāļu tenora Andrea Bocelli
Lieldienu koncerts „Mūzika cerībai” no tukšas Duomo katedrāles
Milānā, ar ērģelnieku Emanuele Vianelli – sasniedza vislielāko
skatītāju skaitu klasiskās mūzikas YouTube „straumēšanas”
vēsturē. Pirmo 24 stundu laikā Bocelli koncertu bija
noskatījušies vairāk nekā 28 miljoni cilvēku no visas pasaules,
bieži savos komentāros rakstot, ka koncerts viņus esot
aizkustinājis līdz sirds dziļumiem un sniedzis lielu garīgu
līdzsvaru un mierinājumu.
<
Latvijā tieši pianisti bija vieni no pirmiem
klasiskās mūzikas atskaņotājmāksliniekiem, kuri sāka pasniegt
solo koncertus virtuālā tiešraides formātā. Vidzemes koncertzāle
„Cēsis” no tukšās zāles 3. aprīlī piedāvāja koncertu „Laikmeta
piezīmes klavierēm”, ko varēja noskatīties interneta tiešsaistē,
Latvijas Mobilā Telefona lietotnē LMT Straume, kā arī LMT
viedtelevīzijā. Šajā eleganti uzfilmētajā koncertā trīs izcili
pianisti – Andrejs Osokins, Reinis Zariņš un Daumants Liepiņš –
katrs pēc kārtas nospēlēja savu koncertprogrammu, īsi
pieminēdami, kā vīrusa krīze bija ietekmējusi viņu skaņdarbu
izvēli šim koncertam. Koncertu skatījās ne vien no Latvijas, bet
arī Eiropas, ASV un citām valstīm.
<http://straume.lmt.lv/lv/kultura/kultura/laikmeta-piezimes-klavierem/1053127>
No Liepājas koncertzāles „Lielais Dzintars” Andrejs
Osokins sniedza savu pirmo solo tiešraidi, viendaļīgu koncertu,
kas bija īpašs veltījums Lieldienām. Šo koncertu varēja
apmeklēt, iepriekš iegādājoties biļetes. Līdzīgi kā tas bija
koncertzālē „Cēsis”, arī šis koncerts tika pārraidīts no
apmeklētāju tukšas koncertzāles ļoti augstā tehnoloģiskā līmenī.
Pirms koncerta sākuma koncertzāles direktors Timurs Tomsons
novadīja interviju ar Andreju Osokinu. Koncerta laikā pats
mākslinieks brīvi un sirsnīgi sniedza ieskatus par virtuozi
nospēlētājiem skaņdarbiem, tādējādi iesaistīdams koncerta
skatītājus savā muzikālās fantāzijas pasaulē.
<https://youtu.be/dbiQo5PU8Ig>
Spožā pianista Jura Žvikova tiešraides koncerts
izskanēja kā viens no cikla „Come Prima” koncertiem no VEF
Kultūras pils Lielās zāles skatuves 16. aprīlī. Koncerta laikā
mākslinieks filozofiski pieskārās krīzes situācijai un izteica
vēlēšanos ar savu koncertprogrammu pacilāt klausītāju domas un
sirdis.
<https://tinyurl.com/ComePrima-JurisZvikovs>
Ievērojamais pianists Reinis Zariņš jau kopš 29.
marta ir pārraidījis četrus solo koncertus ar briljantiem
komentāriem par nospēlēto skaņdarbu struktūru, motīviem, mūzikas
interpretāciju un komponistiem no sava YouTube kanāla
„MrZarins”. Mākslinieka muzikālie ceļojumi pa Krieviju,
Franciju, Austriju un Vāciju un to klaviermūzikas pērlēm ir
notikuši mājas apstākļos. Visu Reiņa Zariņa Karantīnas koncertu
ciklu („Home Quarantine series”) var noskatīties, pieslēdzoties
viņa YouTube kanālam.
<https://www.youtube.com/watch?v=rbWGYAfCk3U>
Visbeidzot jāuzteic Latvijas Radio 3 karantīnas apstākļos radītais jaunais tiešraides koncertu cikls no LR 1 studijas „Viens pats studijā”. Pirmajā koncertā 14. aprīlī maestro Raimonds Pauls uz klavierēm nospēlēja melodijas no savām teātra izrādēm, kā arī sniedza ieskatus par katru izrādi un nospēlēto dziesmu Radio 3 „Klasika” direktorei Gundai Vaivodei. Jau nedēļu vēlāk 20. aprīlī, otrā cikla koncertā, spilgtā pianiste Agnese Egliņa uzstājās ar klaviermūziku, kas bija iedvesmojusies galvenokārt no dejas. Koncertu vadīja muzikoloģe Liene Jakovļeva.
Raimonda Paula koncerts:
<https://tinyurl.com/RaimondsPauls-vienspats>
Agneses Egliņas koncerts:
<https://tinyurl.com/AgneseEglite-klasika>
Arī turpmākie astoņi koncerti notiks viedo tiešraidēs un būs pieejami Latvijas Radio mājas lapā, kā arī Latvijas Radio YouTube kanālā.
Virtuālie tiešraides koncerti ir, protams, tikai viens veids kā ārkārtas situācijā klausīties klasisko un citu stilu mūziku. Joprojām populāras ir radio programmas un platformas, kā Spotify, kur var atrast, starp citu, daudzus latviešu komponistu un atskaņotājmākslinieku ierakstus. Koncertu producenti un paši mākslinieki ir sākuši nedaudz rūpēties par to, vai koncerta apmeklētāji pieradīs pie virtuāliem koncertiem un vairs nenovērtēs iespēju apmeklēt koncertu koncertzālē, tiklīdz tas būs iespējams. Pašlaik to grūti pateikt, bet gribas ticēt, ka video tiešraides drīzāk pārliecinās klausītājus par mūzikas un mākslas nepieciešamību un palīdzēs mums visiem sagaidīt to brīnišķīgo laiku, kad varēsim iziet no karantīnas un ieiet koncertzālē, lai piedzīvotu ne vien dzīvo muzicēšanu, bet arī dzīvos aplausus un ovācijas!
Juris Žvikovs |