Jaunā Gaita nr. 306. rudens 2021
KARŠ IR
PERMANENTS STĀVOKLIS. NOSAKI TAJĀ PATS SEVI.
Andris Zeibots. Lēngaitis.
Apgāds Dienas Grāmata, 2021, 537 lpp.
Vien
dažus desmitus A. Zeibota jaunākās grāmatas lappušu izlasījusi,
jau apjautu, ka manas cilvēciskotās pasaules izjūtā tai būs
īpaša vērtība un nozīmība.
Apjomīgā darba sižetisko karkasu var aprakstīt dažos vārdos:
divi asinsdarbi un viens slepkava. 1967. gada 31. augustā, kad
virs Bādenes-Virtembergas apgabala plosās negaiss un vētra,
Švarcvaldes mazpilsētā Bādkrocingenā, kur Romiešu ceļa devītā
numura (Römerweg 9) namiņā pazīstamie latviešu trimdinieki Zenta
Mauriņa (1897.15.XII-1978.25.IV) un Konstantins Raudive
(1909.30.IV-1974.02.IX) jau divus gadus kā īrē nelielu dzīvokli
ar verandu dārza pusē, notiek dīvainas lietas. Namatēva
prombūtnē pa neaizslēgtām verandas durvīm (Z. Mauriņa,
strādādama savā darbistabā, mājā bija saklausījusi svešus soļus)
dzīvoklī nemanīti ticis ienests beigts kaķis un atstāta
nezināmas rokas rakstīta draudu vēstule. Vakarpusē rakstniekus
pārsteidz kāds svešinieks – Reinholds fon Bīlovs, kas savu vēlo
apmeklējumu aizbildina ar vēlēšanos iepazīties ar Raudives kunga
mirušu cilvēku balsu klausīšanās laboratoriju. Nākamās dienas
rītausmā nelūgtais viesis ir prom neatvadījies, bet pie ielas
piektā numura nama policija atrod nogalinātu vietējo pastnieku
Milleru. Nedaudz vēlāk, kad K. Raudive kopā ar nelielu
Štutgartes un Freiburgas universitātes pētnieku grupu ar
autobusu dodas Hamburgas virzienā, šķietami mistiskos apstākļos
dzīvību zaudē arī fon Bīlovs.
Šo A. Zeibota darbu neuztveru kā tipisku vai tradicionālu
biogrāfisko romānu par Z. Mauriņu un K. Raudivi, jo abu dzīves
peripetijas tajā ieskicētas vien fragmentāri un autora nodoms
apzināti pakārtotas citādam sižeta scenārijam. Izcilo
kulturologu vārdi romāna pamatkonstrukcijā rakstniekam kalpo par
izturīgā mūrī iedzītu stipru āķi, aiz kura aizkabināt sižeta
audumam izraudzītos teju nepārskatāmos dzīparus, lai pēdējā
nodaļā Atzīšanās un pieklusums tos cieši savilktu grodā mezglā.
Nelūgtajiem viesiem no sociālistiskās Latvijas VDK
segorganizācijas (KKS), t.s. „kultūrsakarniekiem”, Z. Mauriņa
pēcāk sacīs: Mēs esam mezgls, nevis varas nostieptas stīgas
(502.).
Lai noskaidrotu nozieguma sastāvu, policijas komisārs Bauze
stājas pie izmeklēšanas, taču sižeta turpinājumā tās intensitāte
zināmā mērā atslābst, pat noplok, praktiskai rīcībai atvirzoties
dibenplānā, un rampas gaismā nokļūst pavisam cits stāsts. – Tā
protagonisti ir Z. Mauriņa ar savu dzīvesbiedru (viņi visnotaļ
ir disputa uzturētāji), kā arī viņu uzticamie draugi un palīgi:
no Bāzeles atbraukusī dāniete Annemarija Morgentāle, saukta
Amiga, Irēne Mellis no Upsalas (kā abu rakstnieku aizvien
klātesošie izpalīgi) un Amigas paziņas – izcils jaunais režisors
Ginters Eihmanis ar savu draudzeni – aktrisi Almu Zolneju (viņi
sarīko istabas teātra izrādi un vienu lugas lasījumu Reinbekas
teātrī). Abi pēdējie Zentu, pēc tam arī Konstantinu pārliecina
par to, ka paaudžu garīgajā berzē iespējama konstruktīva domu
apmaiņa, intensīvs disputs un savstarpēja pilnveidošanās. A.
Zeibots to izteic šādi: Neviens nebūtu gaidījis, ka
Konstantins varētu koriģēt savus uzskatus par agrāk nopeltajiem
progresistiem un absurdistiem. Zenta to izjuta kā spēka
apliecinājumu. Aiz klaja spīta tikai vārguļi turas pie saviem
nepārliecinošo lozungu plakātiem. Atzīsti neprecizitātes kādos
uzskatos vai pārliecības niansēs un ej tālāk! Cieni sevi, ļauj
sev arī kļūdīties. (..) Atzīšanās lai nebūtu nespēka izrādīšana,
bet pārvarēšana. Lēngaitis apstājas un tobrīd atvelk elpu. Tas
ir tikai ritma piesitiens, kāds uzmanības novirzīšanās mirklis,
nevis koncentrētas vilkmes apsīkums. – Šie jaunie ļaudis ir
cienījami sava laikmeta pārstāvji (519).
Citiem vārdiem, cilvēka reālās, pragmatiskās aktivitātes tiek
apaugļotas ar garīgumu. – Nozieguma izmeklēšanas gaitā iegūto
vērojumu, domu, atziņu vai pieņēmumu vissīkākās nianses
pārveidojas augstākās psihiskās formās; tas izpaužas meditācijās
par vēstures, reliģijas, filosofijas, kultūras, ideoloģijas,
morāles, ētikas tēmām, jā, pat par B. Brehta atsvešinājuma
teātra specifiku un tamlīdzīgi. Šim principam, loģiski,
pakārtota arī dažādu kara tipu premisa – fiziskās un dvēseliskās
izdzīvošanas prasme. Jo karš ir permanents, tas rotācijas
kārtībā vien nomaina ieročus un kararīkus. Tomēr: Lai arī
kāda mašīna tiktu radīta, tā nekad nespētu kļūt par apziņas
subjektu (49). Un līdz ar paradigmu maiņu, kā jau sacīts,
pieaug nepieciešamība pēc garīgas atjaunotnes, jo dvēsele ir
daudz plašāka un jaudīgāka gara instance. Tā nezinot liek zināt
un atklāj prātam nepieejamo, ja nenoliedzam intuitīvās spējas
(308).
Lēngaitī šīs problēmas atspoguļojas gan personāža dialogos,
iekšējos monologos, gan paša autora apcerēs – saskaņā ar
darbojošos personu pieredzi, intuīciju, izglītības līmeni,
iekšējās kultūras potenciālu un vēl daudz ko citu vai to visu
kopā. Pārbagātais, lai neteiktu pārblīvētais, rakstnieka
domājums (autora jaunvārds!) tuvojas tādam izziņas tieksmju
universālismam, kas, kā zināms, pazudināja Faustu, un es kā
lasītājs te sevi mierinu ar I. Kanta (22.4.1724.-12.2.1804.)
brīdinājumu – nepārkāpt prātizziņas (Vernunfterkenntnis)
svēto robežu!
Z. Mauriņas lekcijas laikā Hautkirhenas garā vājo un sabiedrības
atstumto cilvēku kopienā komisāram Bauzem, pētoši vērojot
publiku, acīs iekrīt tās šoferis Helmuts Blāss (saukts
Mēnessvīrs); šā ārpusnieka personā komisārs sazīmē Ariadnes
pavedienu krimināllietas izskatīšanai un, vēlams, ātrai
izbeigšanai. Blāss piesakās pētnieku grupu aizvest uz Hamburgu.
Šādos pārbraucienos viņš mēdz pārgulēt paša vadītā autobusā.
Bauze izmanto Mēnessvīra īso prombūtni, ataicina vietējos
palīgus, un zem sēdekļa tiek atrasts noslēpts skrūvgriezis, kas
bija tikai pavirši noslaucīts, toties asi novīlēts. Tajā brīdī
durvīs parādās pats Blāss un vienā mierā atzīstas, ka ar to
nodūris pastnieku. Bet tas bija negadījums. Pastnieks mira
nevainīgs (482). Kļūdīšanās dēļ. Bet ar to lieta nebeidzas,
– komisārs taisa psiholoģisku dziļurbumu – grib izzināt, kas šā
dīvaiņa dzīvē noticis pirms un pēc tam.
Jau klausīdamies Gintera un Almas sagatavoto Paula Feierābenda
lugas Ļauno garu lamatas skaidrojošo lasījumu Reinbekas (netālu
no Hamburgas) teātrī, Bauzem prātā bija ienākusi doma, vai tur
saklausītais deprivācijas sindroms (vēlmju, ilgu trūkums,
mātes mīlestības liegums īpaši bērnunama bērniem) nebūs spēlējis
kādu lomu arī Mēnessvīra liktenī. – Sešu gadu vecumā viņš
zaudējis tēvu, naktīs baiļu dēļ nespējis gulēt, viņu apdraudējis
Tepfisūzens, ļaunais rūķis vai spoks... Skolas laikos zēns bijis
riebīgs āksts, lai tiktu atzīts un pieņemts; būdams
hitlerjūgenda bērns, gājis kopā ar visiem mest akmeņus žīdu
tirgotāju veikalu skatlogos, trakojis un dziedājis kaujas
dziesmas, lai iekļautos, lai viņu novērtētu kā savējo.
Vienvārdsakot, kauns kļuvis par viņa personības zīmogu, bet
apkaunotam būt – esot viņa liktenis. – Mana dzīve ir visa
smaržīgā un mīkstā noliegums. Esmu pieradis pie smirdoņas un
guļu nospārdīts uz grīdas. Kara beigās, vēl nedaudz pāri
sešpadsmit, ticis mobilizēts un nonācis Hautkirhenes
laboratorijās, kur kļuvis par fon Bīlova jaunāko izpalīgu
ķīmisko ieroču noliktavā, kur pētītas un glabātas baisākās
indes, kādas vien ir izgudrojis cilvēka prāts. Man bija jāsēžas
pie stūres un jāved indes līdz dzelzceļa stacijām dažādās
vietās. Nezinu, kurp manis vestā krava devās tālāk. Kas zina,
varbūt esmu vainojams tūkstošu cilvēku nāvē... Vienmēr esmu
domājis, ka esmu slepkava. Tāds esmu dzimis (486-487).
Mierinājumu meklēdams, sev iestāstījis, ka viņam ir draudzene
Olīvija, kas viņu mīl un saprot; naktīs slepeni ar viņu
sarunājies (cilvēks ar traumētu psihi un novirzītu realitātes
izjūtu – 497). Reiz nolādētais materiālists fon
Bīlovs noklausījies Blāsa intīmo nakts sarunu ar mīļoto un
piedraudējis, ja nepārstāšot nodoties veltīgiem sapņiem,
nosūtīšot viņu uz psihiatrisko slimnīcu, kas atradās
Bādkrocingenā. No turienes nereti braukuši slimnīcas darbinieki
un ņēmuši no noliktavas indi, ko pievienot psihiski
neglābjami slimajiem pie dzēriena, lai tos nebūtu veltīgi jābaro
kara spiedīgajos apstākļos. Fon Bīlovs licis viņam ēst
pulverus.– Tā nebija inde man. Viņš nogalināja Olīviju
[manī]. Viņa nomira un vairs neatgriezās. Nekad (488). –
Baiss deprivācijas upura runas komplekts, – cilvēks runāja to,
ko pats sev bija iestāstījis un kam ticēja. Traumētā psihe kā
kodīga beice, kas dziļi iezīdusies cilvēka psihē, lika slepkavot
vēl divdesmit gadus... Un šie vārdi visažādākajās domu
kombinācijās kā biedinošs piedziedājums skan cauri visam
romānam: vēl divdesmit gadus pēc kara (511)... Mēnessvīrs
jau tolaik zināja, ka pienāks diena, kad viņš atriebs savas
fiziski nekad neeksistējušās mīļotās nāvi. Cerēja, ka atriebība
varētu iznīcināt visas kara sekas vispirms galvā, pēc tam –
kas zina – varbūt visā pasaulē! (495) Bet vai tas bija
noticis? Vai kas tāds vispār varēja notikt? –
Amerikāņu sabiedrotie bija likvidējuši Hautkirhenes noliktavas,
taču zemē noraktos indes konteinerus nebija atklājuši. Pēc kara
fon Bīlovs bija kaut kur pazudis, līdz tai dienai, kad viņu
Hamburgas stacijā pamanīja Mēnessvīrs. Pēc Olīvijas nāves viņa
dvēseles tukšajā vietā bija ieperinājies ļaunais gars, Nūmens,
kas nemitīgi skandēja, kas darāms... Nūmens. – Varbūt tā
vienā vārdā var saukt visu Otro pasaules karu (491), asarām
acīs Bauzem un Konstantinam apliecināja Helmuts Blāss. Bet to
draudu vēstuli un beigto kaķi Romiešu ceļa devītajā numurā bija
ienesusi Hautkirhenes Ulla Rūderne alias Mārena Marija, dēmonu
vajāta nelaimīga norvēģu izcelsmes sieviete, kas karā piedzīvoto
šausmu dēļ nu cieš no šizofrēnijas.
Pēc priekšlasījuma fiasko Hautkirhenē, uz kuru bija sanākuši
cilvēki ar karā traumētu psihi, Z. Mauriņa komisāram dziļā
rezignācijā saka: Šie notikumi tēlojas kā zīme, kuras jēga ir
skumja: karš nekad nebeigsies. Cilvēki, iespējams, pat nespēj
vairs nenogalināt. Viņu daba ir sakropļota. (..) Cilvēks
tā novājinājis sevi, ka spēj vien otru vajāt, nogalināt un
lamāt. (..) To panākušas mūslaiku diktatūras. (..)
Aukstais karš turpina pasaules karu. Tad nu taisnīgums,
izskatās, vairs nav mūsu civilizācijas kompetence (298). –
Pravietiski vārdi naratīva lineārajā plūdumā, jo īsi pēc
atgriešanās mājās pie latviešu emigrantiem ierodas pārstāvji no
KKS – Latvijas PSR Komitejas kultūras sakariem ar tautiešiem
ārzemēs: Alberts Liepa, Imants Lešinskis, Ivars Ķezbers un Žanis
Žakenfelds – cilvēki ar latviešu vārdiem, bet ar sātanam
pārdotām sirdsapziņām... Konstantins pret korektos uzvalkos
ieģērbtajiem glumajiem zušiem izjūt dziļu riebumu; līdz pat šai
dienai viņš nav spējis aizmirst, ka pašu reiz vispirms
apcietināja krievu okupācijas vara – čeka, kas viņu noturēja
pagrabos vairākus mēnešus, kamēr izlaida pret parakstu, ka viņš
sadarbosies ar iebrucēju varas institūcijām. Pēc tam šo pašu
parakstu gestapo lietoja kā apsūdzību pret viņu (76).
Pagrabstāva laboratorijā viņš modri gaida brīdi, kad varēs
steigties palīgā, jo sakāmā kopsaucējs jau bija galvā:
Boļševisms manās acīs ir un paliek brīvas gribas, spontānas
darbības kaps, milzīga Eiropas kultūras katastrofa, nihilisma un
cilvēka nicināšanas visrupjākā un brutālākā sistēma. Tā ir
vēstures procesa izvarošana, kultūras profanācija. Tai
raksturīga brutāla izrēķināšanās ar pretējām domām, ar
organizēta naida politiku (514).
Gintera tēvocis (Oto Ādolfs Eihmanis) tika pakārts kā kara
noziedznieks, jaunā Eihmaņa paaudzei jācieš tēvu grēki, – Tā to
grib uzvarētājs, kas atļaujas absolūti visu. Bet vai karus uzsāk
tautas, civiliedzīvotāji? Ginters tā nedomā, viņš savu tautu
grib atbrīvot no asiņainā diktatora uzliktā lāsta, izārstēt tās
politisko aklumu: Jūsu strādnieku un zemnieku komunistiskā
režīma valdīšanas ilūzija it labi saskan ar Ādolfa Hitlera
teikto, ka inteliģence ir nācijas mēslaine. Diktatūrām nevajag
zināšanu balsis (..). Absolūtai varai pietiek ar himnām, ar
lozungiem un ar pārliecību, pārliecību un pārliecību, ka
verdzība ir lielākā brīvība (518). Neviena valdīšanas
forma ne uz Zemes, ne Augstākajos Kosmosa plašumos nav
vēsturiski pēdējā, tās ir iluzoras muļķības (520.).
Politika vispār nespēj radīt taisnīguma stāvokli, kas nemūžam
nebeidzas, – tās ir diktatūru pašslavināšanas murgainās gaudas.
Atkārtojiet sev ik mīļu mirkli: taisnīgums nav stāvoklis, bet
tas pārejošais produkts, kas tiek radīts ikdienas darbā
(521) –
Te lieki piebilst, cik analītiski dziļu, nopietnu un vajadzīgu
grāmatu esam saņēmuši! Tas, protams nenozīmē, ka tajā nav
tikušas pamanītas arī vājākas vietas. – Autora aizraušanās ar
tematisko kvantitāti, vietām nevajadzīgi samežģītas teikumu
konstrukcijas (piemēram, 392. lpp.). Tomēr kopus lietas labad
gribu atgādināt, ka pasaule nekad nebūs ideāla, tā jāpieņem
tāda, kāda tā ir savā netīrībā un netaisnībā. Bet ir nemitīgi
jāstrādā, lai kaut uz īsu mirkli, kaut vai viena cilvēkaprāta
teritorijas ietvaros, kā debesu uguns uzliesmojumā visu apkārtni
iegaismotu taisnīgums (299) Pēc atbrīvošanās no melu
propagandistiem divvientulībā sarunājas Sentī un Konstī: ...tās
ir manas atvadas no iespējām reiz piedzīvot atgriešanos
dzimtenē. Taču līdz ar šo zaudējumu es jūtos garīgi izdzīvojusi
kā cilvēks (521). Bija atklājusies kāda slēpta esamība
(527) Ir labi, ja uzveicam ienaidnieku, vēl varenāki esam
mirkļos, kad uzvaram sevi pašu (530).
Ar atbildi uz pirmo no tīrā prāta jautājumiem – Ko es varu
zināt?– no Dieva valstības augstumiem mūs sveicina Imanuels
Kants: dari to, ar ko tu kļūsti laimes cienīgs.
[Imanuels
Kants. Tīrā prāta kritika. Apgāds ZINĀTNE, 2011., 470.lpp.]
Gundega Zēhauza