Jaunā Gaita nr. 314. rudens 2023

 

 

 


 

 

 

Vainagi dzejā

 

Kā vainags var būt aktuāls šodien? Sievietes vainagus lieto joprojām - pin Jāņos, liek galvā Dziesmusvētkos, lieto pie skatuves tērpa kā vēstījumu un darbnīcās izgatavo savam priekam. Bet ko domā vīrieši? Vai viņi vainagus vispār pamana? Vai uztver tos kā atbalsis no cita laikmeta un citas vērtību sistēmas? Vai vainagi joprojām ieslēdz kādu sievietes un vīriešu attiecību teritoriju?

Gatavojot izstādi, Latvijas Nacionālais vēstures muzejs aicināja piecus dažādu paaudžu dzejniekus meklēt atbildes uz šiem jautājumiem un veltīt vainagam dzeju. Pēc arheoloģisko un etnogrāfisko vainagu kolekcijas apskates, etnogrāfisko ekspedīciju pierakstu iepazīšanas un pētnieku stāstiem un skaidrojumiem ne viens vien no dzejniekiem teica: „Cik interesanti, es nekad par to nebiju domājis!” Un mēs nodomājām: „Protams! Neparasti būtu, ja jūs par to jau būtu domājuši!”

Dzejnieku iespaidi no muzeja krājuma transformējušies dzejas rindās. Tajās vainags nav sastopams kā reālija, ne Jāņu vainaga, ne Dziesmusvētku kroņa, ne citā priekšmetiskā izpausmē. Dzejā vainags parādās tā abstraktajā formā un simboliskajā veidolā. Piecos atšķirīgos veidos tas demonstrē, ka arhaiskie nozīmju slāņi joprojām caurvij mūsu pasaules redzējumu un vērtējumu.

(No izstādes „Vainagošanās Arheoloģiskie, etnogrāfiskie un laikmetīgie vainagi Latvijas kultūrā”
Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā, 2023.20.VI - 20.XI
I)

 

 

 

Vainags. Detaļa.  Jumurdas pagasts. 19. gs. vidus. LNVM krājums

 

 

 

Rūta Briede, Evija Stukle-Zuitiņa. Mana zupas līgaviņa. 2023.,
kauli, kapara un misi
ņa stieple, 12 cm, diam. 18 cm.
Attēlā: Latvijas Mākslas akadēmijas Grafikas katedras docente
Vita Lēnerte turpat akadēmijas restaurētajā gaitenī izmēģina,
kā ir būt zupas līgaviņai.
                                
Foto: Rūta Briede

Visi vainagi sairs, līdz kauli mūs šķirs.

 

 

Spirāļu vainags ar piekariem. Madonas apriņķa Stāmerienas
pagasta Smoņu senkapi. 8. gs. Bronza, sudrabs, lins.
Diam. 16,3 cm. LNVM, A 13253:48

 

Ilmārs Šlāpins
 

samācās debesis, visapkārt lija

vai nu gan vainaga vaina vien bija zīlītēm, pērlītēm,

vizuļiem vija matauklu trepītēm uzšuva zeltu

 

krustiņiem cakotu maliņu celtu caurvija stieplītēm,

piekāra zvaniņus saulītei meitiņai visapkārt lija

dienā, kad cerību loloja veltu

 

sajāja tautas un zirgus kā gredzenus meitas kā

rakstītus nēzdogus mija samina vainagu saulīte

kājām aizveda meitiņu projām no mājām

 

vai nu gan vainaga vaina vien bija

dienā, kad visapkārt asaras lija

 

 

Andris Kalnozols
 

Vainags ir pirmais karuselis,

zootrops, daudzi kadri…

Lūk – vecāki ceļ tevi gaisā,
rotaļlietas ir raibas

un skolas gadi…

Tu apprecies un studē
vai otrādi –

šķiries un pārvācies,
bāz mantiņas maisā…
Tu gribi patiesību baltu,

un dziedi arheologu korī,
bet starp grāmatām slēp
pirmo sirmo matu,

ko izrāvi torīt…

Spogulī pretī tev raugās jau

pensijas gadi,

un kurpēs, kas beidzot vairs nespiež,
dejo mirušie radi,

kā spokainā filmā,
kam beidzas lente,
un nav vairs nekā,
ko vainagā pīt…
pļava ir beigusies…
sniegi krīt…

Pēdējā pietura!

Uzmanīgi!

Kāpiet zemē!

Vēl galva var reibt kādu brīd'

Par atstātām mantām mēs neatbildam.
Viss pārējais ir vēsture,

meitenīt…

 

 

Krišjānis Zeļģis
 

visuma centrs – galva

apjozta ar žogu

ar aizsargapli

kas kā čūska ēd savu asti bezgalībā
apvijusies silda

 

kaut kā jāsargājas jāsargājas no tumsas
tēliem kas miegā tiklab

kā gaišā dienas laikā var ienākt

 

no lāstiem jāturas gabalu nostāk lai nenoskauž

ļauna acs

bada gadi un dienas lai tālas kā stāsti par

pagātnes dienām

 

nāves lai paliek veciem un slimiem lai jaunos

mierā liek

lai vīri pārnāk no kaujas un paliek tik ilgi līdz izaug

meitas un dēli

 

ap vārtiem sastājuši visi sliktie māņi aplī raugoties

tie gaismas izbīsies

 

 

Eduards Aivars

DIVI HAOSI

Bija mīlestība vai nebija, to jau arheoloģiskie izrakumi nepasaka

(Janīna Kursīte)

 

Stūra vainags ar zirga astriem

Vainagā elsas un sāpes

Viņa būs auglīga ķēve

Divi haosi saplūst

Neizbēgamā vainā

Nu viņš tai blakus kā bērns

Kas paveicis līdz šim lielāko darbu

Vainags raudāja tā

Ka to zināja tēvsmāmiņa

Bet dzirdēja tikai sikspārņi

 

Viņš sapnī redzēja vēl

Kā ņem to otru, ar bronzas asti

Kas atvelk muguru taisnu

Nu cits pagalms to salieks

Pirms zaudēja vainagu

Tā esot bijusi burve

Visgarām niedru purvi

Viscaur skudru ceļi

Sāpes lijušas tai pār galvu

Kā šķidrs sudrabs pār koku zariem

 

Jaunajai sievai rīta nomiedzī

Jaunais haoss pēkšņi šķiet gaisma!

Spīguļo saulīt, spīguļo!

Mirdzi, mirguļo

Vainadziņ dzelmē

Vīri maz no tā saprot

Vainadziņš zudis

Galviņa paturēta

 

Ivars Šteinbergs

VAIŅAGA SASTĀVDAĻAS

 

1. Virsa

 

bakalaura studiju laikā

otrajā kursā mums bija vasaras prakse studenti ne vairs
pusaudži vēl ne pieaugušie sadzīti guļammaisu kokoniem
kādā muižā ne vairs pilsētā vēl ne dabā

divdesmitgadnieki izslāpuši pēc kredītpunktiem mūs sadalīja pa pāriem
un sūtīja

aptaujāt vietējos

par daiļliteratūras lasīšanas paradumiem aptauja ir anonīma

mani salika ar dārtu izspūrušiem matiem

kā vijoles lociņa astriem pēc
enerģiska solo

viņa teica ejam uz ezeru man ir sidrs un mēs sēdējām
karstajās smiltīs

man negribējās klusajā mirklī sacelt viļņus kā atrodot ligzdu ar
olām

iesaka nepieskarties pat neelpot virsū ja grib lai putns
atgriežas un izperē viņa bija mācītāja meita

tāpēc man šķita jocīgi

ka peldkostīms nav viendaļīgs viņa iepina
rudzupuķi sev matos aptauju datus mēs viltojām

 

 

 

2. Odere


nākamajā dienā nākamais

uzdevums vietējās baznīcas arhīvs

jāreģistrē visas grāmatas autors

gads izdevējs

manas paģiru domas nesalasāmas kā reliģiskā

dzeja vecajā drukā stundas velkas tikpat ilgi

cik seno laiku romānu nosaukumi dažām grāmatām

bronza uz vāka ar patinu smagas

kā nogurums dārta šodien citā grupā

kāda ir laika izjūta arheologiem es iedomājos

un uzreiz sev atbildu droši vien līdzīga kā telpas

izjūta lidmašīnu pilotiem

bet vakarā beidzot minerālūdens

un sarunas muižas terasē ar kursabiedriem dārtas auskari

līdzīgi

makšķernieka vizuļiem

pie ieelpas sakustas

kad viņa aiziet čurāt krūmos es izliekos

ka eju pīpēt mazliet paliekam es saku

un mēs mazliet paliekam

 

 

3. Starppapis

 

ir ziema un tuvojas sesija

man zvana dārta lai eju uz vecrīgu satiekamies

pazemes krogū

ir svētdiena un viņai ir prievīte

un es redzu ka viņa jau ir iesildījusies bet mēs jokojam it

kā uz riņķi

it kā pa spirāli lai vairāk iegriež paliec pie

manis viņa ierosina

un mēs ejam uz mācītāja dzīvokli un pārguļam

prievīti viņa novilka

bet reibums palika kā neredzams nimbs un no rīta es

pasaku piedod

man ir jābrauc uz ārzemēm

un es nezinu vai es tev piezvanīšu visdrīzāk ka nē

un viņa saka mazliet paliekam bet es nepalieku

 

 

4. Zīles

 

biroja ballītē uzvelku savu

kaklasaiti ap galvu aizmugurē

plivinās bante uz pieres šlipse kā

siksna it kā noturot vietā kaut ko kas

draud izlīt

kolēģis uzliek lampas abažūru kā cepuri

un boss uzliek salātu bļodu

es dzeru sidru un

galva smaga kā spainis kāpēc nav

karuseļu

kas veidoti kā mēbiusa lentes es kliedzu

savus vārdu salātus savu statusu

es esmu pieaudzis un par

savu kroni

es samaksāju veikalā stockmann

 

 

5. Smeldzes

 

kad dēls ir nolikts gulēt

es skatos video

kā dzejnieks publiski lasa savu viltoto

sonetu vainagu tad slīdu pa facebook

lenti kā pa ūdens slidkalniņu

līdz ieraugu o dārta apprecējusies matos rudzupuķes

un es slīdu tālāk un dzeru ūdeni pirms gulētiešanas

pārbaudu e-pastu tur vienīgais ziņojums

esmu latvijas universitātes sociālo zinātņu

fakultātes komunikācijas zinātnes

3. kursa students un bakalaura darba ietvaros

veicu pētījumu

aptauja ir anonīma un tās aizpildīšana aizņems

aptuveni 5-7 minūtes

paldies par veltīto laiku jau iepriekš

tavs vecums 18-25

                      26-35

                               36-45

                                      46-55…

 

Māksliniece Andra Otto Hvoinska LNVM „Vainagošanās” izstādes
daļā, kur katrs varēja uzlikt galvā vainagu.

 

 

JG mākslas redaktore Linda Treija izstādē „Vainagošanās”

 

 

Vizuļu vainags. Dienvidkurzeme. 19. gs.
 
Latviešu tautas tērpi II Kurzeme, 491.lpp.  foto: Leons Balodis, izd. Jāņu sēta” 1997

 

Jaunā Gaita