Jaunā Gaita nr. 317. vasara 2024

 

 

 

 

Krievu dzejnieks Aleksejs Ivļevs (1956-2006) dzimis Rīgā. Bija viens no krievu dzejas „Rīgas skola” pamatlicējiem un pašizdotā žurnāla „Trešā modernizācija” 1987-1989 veidotājiem, kurā piedalījās postpadomju „jaunā viļņa” dzejnieki un prozaiķi. Uzstājies ar grafiskiem darbiem un kolāžām. Ivļeva dzīves laikā tika izdota viena vienīga grāmata – Zīmogs. Rīgā dzīvojošais A. Ivļevs un V. Zolotovs bija tagadējās tekstgrupas „Orbīta” pašu pirmsākumu stūrakmeņi.

 

Ivļeva dzejas centrā – cilvēks, kura gaišais savpatīgums ir pamanīts par spīti laika visādajiem „bet”. Ivļevs par sevi ir teicis, ka viņam ir tuva kolāžas valoda, tās spriegā faktūra. Tāpat viņš apgalvoja, ka tas nebūt nav pašmērķis, bet gan iekšējās būtības jeb dvēseles „žanrs”. Jā, Ivļeva gadījumā šī kolāža ir kinētiska, nevis statiska. Viņa kolāžas plakne ir kā palu ūdeņi, tātad patiesībā trīsdimensionāla, nevis divdimensionāla parādība.

2023. gadā izdevniecībā „Literatūras KOMBAINS” izdots A. Ivļeva dzejas krājums Komandantstunda.

 

 

Aleksejs Ivļevs


No krievu valodas tulkojis Sergejs Moreino

 

 

Nekas, vienīgi

 

Lūk, beidzās vasara

šķiet arī manī.

Daba uzmeta mitrās lūpiņas

vēl pirms sairis hlorofils uz

dienasgrāmatu lappusēm izjauktām un

Nenotikušo

Trakais atvaļinājuma rublis samiedzas senča-totēma acīs,

 runči laizās no visas sirds, kā pantokrīnu apdzērušies,

sieviete vienkāje krāso sev skropstas

  Dievs ar tevi, saku, Dievs lai ar tevi

Stinguma-punkts te Neveiksmes Upītē,

ziemeļu vēdeklis-septembris

 

 

 

*  *  *

 

Cik gan maz tavā sarakstā nozīmes manam vārdam, ziema!…

Slepenā sezona, impersonāls gadalaiks.

Uz logu stikliem ainavas aizjūras ziedoši dārzi,

bet elpas laukumiņš virszeme dzimtā,

miegazāļu manna līdz kaklam.

Vien elpa spēj nosarmojušā stiklā mīt pēdas.

Tātad vārdam ar izelpu ir jālīdzinās,

bet pasaulei visam

citam, pat ja arktisko platumu sals

līdz asinīm saplēstu plaušas,

mums mēģinot aprakstīt to

nenormēti.

tu mīlestībā rauj vaļā logu.

Atklāta nakts, tīrais rentgenuzņēmums,

viss caurskatāms, tomēr domāt

it kā nav par ko

Tad kādēļ centrēties šajā ārpasaulē

un kas tiek meklēts tās kauna oderē

un kolbiņā, līdz pirkstu tirpšanai, kamēr

top dziesma.

 

 

 

Komandantstunda

 

 

0

 

Mūzika,

vai gan stāsies pret spoguli

neausmas stundā

šai no atspīdumiem patālajā,

atkailinot krūtis?

No bara noklīdušai

nav taisnā gana,

un Pastarās Taures arvien jaušamāk rēc

un strupceļa blatnojs brangums

armijas auri ar lakstīgalu

salīdzini, kad deso virs galvas

augšstāva kaimiņš

ap nebeidzamo pusnakts stundu.

 

 

1

 

Darbīgs ir pavasars dzīvnieku līķi plūdos

brīvības aizrijušies, ūdens caurduru svētkos

ziemīgā kapu vaskā.

Izturīgas ir mūsu straumes.

Mūzika, kam skani šodien?

Pilnplūsmā ģitāras dzīles maigās

tev uzvandīt, kruķi-stīvinātāj, ar

karoti ledaino tavu,

ar ziloņkaula cietajām šķembām sev ceļu izklāt,

ar lidlauka betonu nu jau eņģeļu asinīs

Mikseris Ikss.

Es it kā sekoju pēdās tev, Mūzika,

un vēroju mēģinājumos lidot:

virknē  – izdzīvot cienīgoo  ganāmpulki. Un liekas

vairs neilgi palicis gaidīt drīz raus vaļā tvīksmē

savas kulinārās himnas raujas

diriģents

Jo viss sen jau konstruēts (kad pat atcerēties nevar)

mūsu vispareizākajās zinātnes laboratorijās  –

Normālā Bada Zinātnē Virknējās balts kāpurs bezgalīgais.

Un laukumā nezināmā,

ne pielikt, ne atņemt, cik sarkanā

gulsnējas sirdsvārdā VANESSA

lai izskatās visus uzvarējuši.

 

 

2

 

Buļļu salā, tai atkritumu saliņas svētlaimē

starp divu upju spīguļojošām grīvām

laiskām, ugunsbīstamām vietumis,

reiz mitu, Komandanta gādībā, atvilktne

savā mīlestībā iegrūstā, es

ar mūziku savu komandoriski

draudzējos  –

donžuāniskie pauriņi apvārsnī cēlās

Atceros, tos ar lociņu padzenāju

Tāpēc ka zināju, tie uzvarēs,

jo tu tā gribēji.

 

 

Šautuves izvēlētie

 

…mērķus izvēlēdamies attālā koridorā –

kurš tīģeri, kurš kāpnes, kurš patafonu –

ar neskaidriem šermuļiem ziņoja par vēlmēm

sporta skolotājam.

Koridors pustumsā, tikai atkailināta aina

ložu necaurlaidīga. Drīz

šāvieni atskanēs, un ne rokām darinātajā kronikā

mēs atstāsim mūsu uzskatu pēdas, lodes sapresētos.

Satricinātas, mūsu uzvaras ierakumos krīt,

un kam tie padomi, kam putekļi ceļmalas plāksnēs,

kam Šivas ņirbeklis un kam Partenona vējgāze,

kad mēs caur adatas aci tēmējam savā

nekustīgumā,

bet dzirnaviņas laiciņu maļ un, lidojot mūžīgi, stāv!

…Un – kā pirmo atmaksu par fizkulturāli kulturāliem

mēmumiem –

„skrienošais mežakuilis” burtnīcā pāvu uzzīmēs,

tad nopūšas nemanāmi.

Un izšļakstīts pa kreisi un pa labi caurdurts, kā sirds,

vienkāršs strautiņš neaizskaramais steidz lapotnē pazust

aizspogulijā,

mūsu sasistajā

no jauna atdzīvināmajā

jaunajā.

 

 

*  *  *

 

…Bet viedais zellis neba katra ceļu rādīs.

Apmetņa ēna vīd, zobena smaile.

Un ērgļa spalva it kā antena ir vietā,

kas vieno mūs ar izplatījumiem ārpus laikiem.

Es vēlētos viņam teikt: Nu piedod

man kaut ko, kā pats reiz piedevis esmu.

Un miris ne dēļ neizturamām slāpēm.

Un tomēr savus soļus izdzirdēju.

Jel piedod man, ka nākšu tikai otrais.

Ko daudz tie numuri! Te numuru nav.

Te visi ir līdzīgi. Tie neslāpst cita slāpju,

bet mūžam – vienkārši – ir laimīgi arvien.

 

– LŪK, KAULS NO MANA KAULA …

 

Un – ja izberzēt acis –

Viņa sirds

kā simtgrādīgais vārds sāk pārbriedis sulot

velti – atkal pievils

Necaursitamība.

 

 

*  *  *

 

Kādu reizi

es atkal pietuvošos jūrai,

lai ielaistu plaukstas zem virsmas

tās milzu plakanajam klusumam.

Spoguli debess, piekūniņ, eju

pa vēlīnu rugāju agrīnām tekām,

kas atgriež mūs pie nomācošiem darbiem.

Nav vairs rudens – sarma. Sastingušā

tecē strautiņa auksts mirdzums

it kā rūgstoša rīta pusvēzienā…

Pat saule šajā gadalaikā velk –

uz salu, uz jaungada saltisonu

no cūkkājām… Ak, jūra! Eju,

tomēr atgriezīšos, lai tevī reiz atkūstu…

Vai mana vaina, ka ziema ir klāt?

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Jūra klusēja kā bibliotēka.

 

 

*  *  *

 

Šai pilsētā

ziema pavasars vasara

slēpjas notekcaurulēs,

vienīgi rudens

spējīgs uz atklātu pretestību.

Un to sadedzina kā raganu.

 

 

 


 

 

 

 


Jaunā Gaita