Jaunā Gaita nr. 319. ziema 2024

 

 

Kristīne Jučkoviča literāri izglītojusies gan rakstniecības maģistrantūrā Liepājā, gan literārajās akadēmijās; raksta dzeju un prozu. 2024. gadā izdevniecībā Latvijas Mediji” iznācis viņas pirmais romāns Nesaki ne jā, ne nē.

Šī dzejas kopa tapusi Ivara Šteinberga un Ronalda Brieža vadītajās darbnīcās.

 

 

 

 

 

Kristīne Jučkoviča

 

 

bērnības mīļākā grāmata

 

varones autobiogrāfiskā poēma varētu vēstīt par kapakmeni

no kura aizlienēts viņas vārds

bērnunamu, kurā izkalpināšana, nostrādināšana un izsmiekls

plaukst kopā ar rūtainiem galdautiem un priekšautiem

 

viņas laimīgā stunda būtu apvīta efejām un aizdomām par pedofiliju

jo mācības apmaksājis kāds inkognito cukurtētiņš

taču viņa iztēlojas, iedomājas, sapņo

un vienīgais, pēc kā patiesi izsalkusi, ir piederēt, un pavisam nedaudz – kļavu sīrupa uz tikko ceptām pankūkām

 

tad viltvārdis ielaužas viņas dzīvē

un iegūst tīru mīlestību

visur neziņa, apmāns, noklusēšana

līdz pat īsti, neapstrīdami un patiesi laimīgajām beigām

 

es raudu

visi raud

 

P.S. ā, starp citu, viņa grib būt rakstniece

 

 

* * *

sviestainiem pirkstiem nopleķotas

Kaspara Zalāna telegrammas

brēc uz mani:

es esmu tava iedvesma

TAVA IEDVESMA

liec nost Štelmaheri

es rakstu franciski, redzi?

 

visas iespējamās zāļu formas ir norītas

izšķīdinātas kuņģī

apskaidrota rītdiena

bez sāpēm

neklibo

neklibo vairs

 

nenolasīta telegramma uz slimnīcu

mosties

mīļā

mosties

vai tu esi dzīva?

bez atbildes

 

mūsdienu telegrammas ir whatsapp ziņas

izlasītas

tāpat – bez atbildes

 

 

 

Marta spēlē 

 

kad 1941. gada 5. jūnijā Argentīnā piedzima pianiste Marta Argeriha

tava māte vēl nebija dzimusi, tēvam bija seši gadi

viņš tikko bija sācis pīpēt kareivju pamestos cigarešu galus

tiešām nezini šo pianisti? viņa ir pasaulslavena

brīnumbērns, sākusi spēlēt trīs gadu vecumā

tad Otrais Pasaules karš vēl nebija beidzies

tomēr tava māte bija piedzimusi un izdzīvojusi

netieši nodrošinot, ka pēc trīsdesmit gadiem ieradīsies tu

Argerihu ģimene pēckara Eiropā atgriezās 1955. gadā

kad tavas mātes ģimeni pameta tēvs – dzērājs un kauslis

nedaudz vēlāk sešpadsmit gadus vecā Marta

uzvarēja klavierspēles konkursos Šveicē un Itālijā

bet tavu tēvu pirmoreiz izmeta no tehnikuma kā valsts ienaidnieka dēlu

lai gan bija jau Hruščova atkušņa laiks

sešdesmito gadu sākumā pianistei bija mākslinieciskā krīze –

viņa gandrīz pameta klavierspēli un kļuva par ārsti

jo nenonāca skolā pie Vladimira Horovica Ņujorkā

tava māte toties aizbrauca uz profskolu, kur deva ēst un ģērbties

bet tēvs pirmoreiz apprecējās, un viņam bija studentu kāzas

tomēr pasaulei paveicās, un Marta turpināja spēlēt Listu, Čaikovski un Rahmaņinovu

tava māte satika tavu tēvu, un padomju valstij par prieku neplānoti radies tu

Martai piedzima trīs meitas no trīs dažādiem tēviem

bet viņa tikai spēlēja, spēlēja un spēlēja, kļūstot par pasaulē labāko pianisti

saņēma Grammy, ordeņus un gada mākslinieka titulus

kamēr tu kāpi, kāpi un kāpi hruščovkas piektajā stāvā

kur deviņdesmitajos jums bija divistabu dzīvoklis kā visiem kārtīgiem latviešiem

un tad pienāca tava kārta bērniem un nebeidzamam darbam

tavs tēvs par Martu un viņas spēlētprasmi uzzināja tikai sava mūža pēdējā gadā

kad viņa kopā ar Gidonu Krēmeru ieradās Cēsu koncertzālē 

Bēthovena 2.klavierkoncertā izspēlēt savu un arī tavu dzīvi

 

 

* * *

pāri siena zārdiem

purpursārtām atblāzmām pāri

svešā dārzā kazbārdis

sārtbaltiem ziediem

goda vārtus kā kārtis debesīs izstiepis

izčukstējis buramvārdus

vakara mieru pārpārēm baudījis

nu pāri Bārtai baisu

saulrietu sadimdina

 

nāc manā dārzā

gaišmati bezvārdi

es tev nepārmetīšu

par Pērkondārdu saukšu

asinssārti kāvi

pārpeldēs debessjumam –

tavi ceļavārdi

sakārti vārtu staba galiņā

vēl nenoskārsti manu dvēseli

ar vienu vienīgu pusvārdu izārdījuši

 

 

Velgas Kriles motīvs

 

I

pa vienu stariņu, pa zilu dzīsliņu

es aiziešu projām.

mani pavadot snigs ceriņziedu sniegs

lauzdams ozolzarus vēl neplaukušus, nemodušos

būs nakts, un mēnesnīcā liesmos mana ēna

zili sprēgās ledi, zila bezgalība līs

maigumā trīsēs cerību putni uz baltā lielceļa

un lietus mīlas skūpstu un baltu, pelnu ieskautu puķi man sniegs

es aiziešu, paliekot upuru birzē, strazda dziesmā es būšu

nemeklējiet

miglā un kūpošā rudens pavardā, katra koka ēnā un zvēra sirdī

tur es būšu radusi mieru

ja tāds vispār ir

 

II

ļauj saplūst ar zemi šo

zeme ir laba

tā ņem klēpī un ieskauj

manu kaistošo miesu

nemierīgo prātu

paglābj un pasargā

vai tas beidzot ir

ilgi gaidītais miers?

vai dosi man ziņu, Dievs

par to, cik bezgalīga

un mūžīga

ir vientulība?

starp piedzimšanu un nāvi

garantēts ir tikai zaudējums

 

III

neziedēja ābele

tūces neplīsa

vālodze sauca

pamirdama

asinis izlija

no mātes klēpja

ieskrēja vējš

nolieca zemē

– nelauz, vējiņ

ziedēšu citgad –

ieskrēja melnais vīrs

nodraudēdams

– nekauj, vīriņ

dzemdēšu citgad –

citgad ābele

ziedos līks

citgad māmiņu

neatradīsi

 

IV

zilzili ceriņi

maigi kā jūra

cerību rītā

rasas pilienā viz piedošana

 

 

 


Jaunā Gaita