Jaunā Gaita nr. 319. ziema 2024

 

 

Inga Pizāne (1986) ir dzejas grāmatu Tu neesi sniegs (2016), Siena, ko nosiltināt (2019) un Tas pats izmisums, tikai ar puķēm (2022) autore. 2018. gadā amerikāņu izdevniecība A Midsummer Night’s Press izdeva autores grāmatu Having Never Met Džeida Vila (Jayde Will) atdzejojumā. Publicējusies latviešu un ārzemju literāros izdevumos un internetžurnālos, iekļauta dzejas antoloģijās somu un vācu valodās, piedalījusies Amerikas Dzejas festivālā Ņujorkā, kā arī vairākos Eiropas Dzejas festivāla pasākumos. Par krājumu Siena, ko nosiltināt saņēmusi Ojāra Vācieša prēmiju. Raksta arī prozu. Patīk fotografēt, skatīties kino un meditēt.

 


Foto: Dirk Skiba

 

 

Inga Pizāne

 

Eksistenciāls apjukums

 

* * *

Stāvu apjukusi pie pašapkalpošanās kases ar palielu greipfrūtu rokās un ar acīm meklēju kādu palīgu. Veikala darbiniece noķer manu samulsušo skatienu precīzi un lepni kā vārtsargs futbola bumbu un saka: „Tas ir greipfrūts!” Es maigi iesmejos un nodomāju: „Cik mūsdienīgi.” Smaidu un domāju, cik mūsdienīgi ir sniegt atbildi, nesagaidot jautājumu”. Viņa neatsmaida, un es labi saprotu, kāpēc tā. Viņa taupa laiku, viņai nav laika filozofēt, viņai ir darba laiks. Droši vien viņa nosauc vārdā katru augli, ko tur rokā apjukuši pircēji, jo tā ir ātrāk. Tādu kā es viņai dienā ir simtiem. Saku, ka man ir bijusi stipra intuīcija, ka tas ir greipfrūts, bet ka viņu sistēmā greipfrūta neesot. Ka esmu izmeklējusies un pat mēģinājusi arī ievadīt meklētājā. Nav. Viņa par to pārliecinās un no galvas ievada greipfrūta kodu. - Paldies, - es saku, bet viņa jau ir aizgājusi. Pie nākamā apjukušā. Redzu, ka visas kases ir pilnas, bet līdz šim nebiju pamanījusi, ka it visiem rokās ir greipfrūti. Ka viņa nāk klāt ikvienam, sakot: „Tas ir greipfrūts.” Es ieskatos atpakaļ veikala iekšienē, no kurienes nupat esmu nākusi, un redzu tikai greipfrūtus. Izberzēju acis. Hmm, tas, izrādās, ir greipfrūtu veikals. Visas pārējās preces sistēmā ir apmāns. Kāds ūsains onkulis iebubina man ausī: „Mums tikai šķiet, ka mums ir izvēle, bet mēs visi stāvam ar greipfrūtu rokās.” Mani pārņem savāds izmisums, es skrienu mājās lobīt to savu greipfrūtu, bet attopos, ka tā ir bezgalīga miza. Miza pēc mizas, un iekšā nekā nav. „Nekā nav,” es iekliedzos un dzirdu savu atbalsi tumšajā, garajā ziemā: „Nekā nav, nekā nav, nekā nav, nekā nav.”

 

* * *

Neatceros, kā nonācu frizētavā, kā novilku virsdrēbes, kā sasveicinājos ar administratori. Bet esmu tur, pētu putniņu piespraudītes, kas sarindojušās pie kases, un īpaši piekūnu. Neviens nejautā, pie kā nākusi un cikos pieraksts, tad nu es sēžu, kā sēž cilvēks, kurš gaida, kad pienāks viņa kārta. Kā mēs visi – katru brīdi, visu mūžu. Sēžu, jo vienmēr esmu par agru. Uzmetu aci žurnāliem, bet tie skatienam neatbild. Administratore piedāvā kafiju, bet es nez kāpēc atsakos, lai gan no kafijas neatsakos nekad. Sajūta, ka pagājušas gandrīz 40 minūtes, lai gan, izrādās, tikai trīs, kad man pretī nāk Kristīne. Neko viņai nesaku, viņa runā pati, man tikai jāpamāj vai jāpagroza galva. Man pat liekas, ka nedzirdu, ko viņa saka, bet šķiet, ka esam sajutušas viena otras noskaņojumu – nerunāt small talk*, vienkārši safrizēties. Kamēr viņa man mazgā matus, klausos frizierīšu sarunas. Dāmas mēģina noskaidrot, kura no viņām visvecākā. Izrādās, tai būšot balva – tā drīkstēšot neatcerēties kolēģu dzimšanas un vārda dienas, jo atmiņa, redz, jau ir nokalpojusi. „Jocīga balva,” nodomāju, bet kāda man daļa. Kad Kristīne noņem man dvieli un es ieraugu sevi spogulī slapjiem matiem, man gribas iekliegties: „Visvecākā esmu es!” Jo slapjiem matiem es sev vienmēr izskatos pusotru reizi vecāka. Bet noturos. Gribu atsvaidzināt to pašu garo matu griezumu, kas man ir, nekad ar matiem neesmu eksperimentējusi, varbūt man ir bijis gana ar papīra lapu, uz kuras var uzlikt visas pasaules frizūras un jūtas, taču vienā brīdī jūtu, ka Kristīne griež nost tā kā par daudz... Un, kad sūtu viņai iebildumu pilnus skatienus, viņa min, ka viss pēc plāna. „Kāda vēl plāna, velns parāvis,” es riktīgi sadusmojos un prasu vēlreiz, bet ir jau krietni par vēlu, visi mani mati jau klāj frizētavas „trotuārus”. „Kas pie velna, un cik tas tagad maksās un kur man tagad tādai iet?” Kristīne tikai pasmaida un saka: „Nekur, tu te dzīvo. Gaidīsim, kad ataugs, un tad griezīsim atkal.”

* niekus (angļu val.)

 

* * *

- Sekojiet man, - saka medmāsa un ved mani zigzagos pa koridoriem. - Jā, esam izpletušies, - viņa turpina. Līdz galam nesaprotu, vai ar lepnumu vai atvainošanos, ka tik ilgi jāiet. - Nebaidieties, es jūs pavadīšu arī atpakaļ, - viņa mierina. Par spīti šiem viņas vārdiem, es jau sāku iztēloties, kā mūžam palieku iestrēgusi šajos medicīnas kabinetu un durvju labirintos. - Tagad pa kreisi, tagad pa labi, tagad te, tagad tur, - viņa skandina šos vārdus kā no galvas iemācītu dzejoli. Mēģinu galvā izskaitīt, cik klientu nedēļā viņa ved sev līdzi, atkārtodama „šos pantus”. Kas man, cilvēkam, atliek? Sekoju. Es te sveša, viņa savējā. Jāuzticas. Kas cits, ja ne uzticēšanās, palīdzēs pret apmaldīšanos? Vai varbūt otrādi? Uzticoties kādam, es apmaldos? Dīvainas un banālas domas, bet domas nevar ielocīt atpakaļ prātā kā neizdomātas. Mazu brīdi vēlāk mēs beidzot nonākam viņas kabinetā. Viņa aicina mani apsēsties, ļauj novilkt masku, iztaujā par veselības stāvokli, hroniskām saslimšanām, alerģijām, smēķēšanu un tad pēkšņi prasa: - Vai jums kādreiz ir gadījies apmaldīties? - Dzīvē vai kā - es jautāju, uz ko viņa diezgan strupi atcērt: „Nu dzīvē, mežā, pilsētā, slimnīcā.” - Jā, protams, - es saku, šauboties par savu atbildi, it kā tā maz varētu būt pareiza vai nepareiza. - Mēs pārbaudīsim jūsu psihisko stāvokli, - viņa teic un pēc tādas kā iestudētas klusuma pauzes turpina: „Jums jāatrod atpakaļceļš no šī kabineta līdz reģistratūrai! - Bet… , - es nominstinos. - Es taču atnācu uz zobu higiēnu. Viņa iesmejas tā, ka sakustas pat žalūzijas, un kaut kur aiz durvīm ieskanas viņas kolēgu smiekli. Vai varbūt tā ir atbalss no viņas smiekliem? Viņa uzmet man skatienu, „lai tak es kustos”. Es trauksmaini sakustos un nezinu, ko domāt. Man tagad celties un iet?

 

* * *

Tai dienā man vajadzēja atrast kiosku. Nu patiesībā kioski kā tādi vairs praktiski nepastāv, līdz ar ko, manuprāt, zudusi liela daļa pilsētas romantikas... Bet nu tās avīžbodes, kam centrā hotdogi un tālākajā kaktā – žurnāli, dažas vēl ir. Pat ja iestumtas lielveikalos. Lūk, man vajadzēja nopirkt avīzi, kurā paredzēta manu dzejoļu publikācija. Kā jau allaž tādās reizēs, - izstaigāju pus pilsētu un tikai piektajā „kioskā” pēc kārtas laikrakstu atradu, jo „neviens jau tās avīzes vairs nelasa”. Beidzot stiepjos pēc izdevuma kā pēc tāda zelta stieņa, izšķirstu to cauruncauri, bet nekā. Manu dzejoļu nav. - Nu droši vien pārcēla uz nākamo nedēļu, - nodomāju, mazliet paskumu, bet visādam gadījumam pārbaudīju vēlreiz – ja nu? Nekā, taču uz stenda ieraugu citu avīzi ar kliedzošu rakstu par to, ka šodien jāpagriež laiks par ceturtdaļgadsimtu atpakaļ. Pasaule gribot visus šos pēdējos 25 gadus sākt no jauna, jo, redz, viss esot salaists dēlī.  - Ko?? Es sašutusi sev domās pavaicāju un vienā mirklī jūtu savu skatienu meklējam kādas acis, kas man to apstiprinātu vai noliegtu, bet apkārt neredzu ne dzīvas dvēseles. Tikko taču vēl redzēju pārdevēju. Skatos pie kases šilte ar uzrakstu: „Pārtraukums. 25 gadi.” – Ko? Manas acis rombā, es skrienu uz izeju, un man galvā šaudās doma pēc domas... Kā viņi to iedomājas? Pasauli var nolīdzināt, bet nodzīvoto laiku? Kā tas notiks? Mēs laika mašīnā kāpsim? Tam jābūt kādam jokam. Prāts izdarās ar mani, kā vien grib... Vai man tagad 25 gadi no jauna būs jādzīvo? Vai es atgriezīšos pagātnē šajā pašā vecumā? Tas vispār par brīvu būs? Pēkšņi ieraugu tramvaju ar uzrakstu „Galapunkts – pagātne”, pieskrienu klāt, bet konduktore saka, ka vajagot biļetes. – Kur tirgo biļetes, - es iekliedzos, un kāds vīrietis pa aizbraucoša tramvaja logu man rāda virzienu. Nolasu no viņa lūpām: „Tur!” Es nonāku līdz identiska paskata kioskam, kādā nupat biju... Vai tam pašam? Un lasu šilti: „Visas biļetes izpirktas. Nākamās tirgošanā pēc 25 gadiem.”

 

* * *

- Pilnīgs ārprāts. Gāju pa vecpilsētu un skatījos uz tūristiem domātiem suvenīru veikaliem. - Tur taču pat nav kur adatai nokrist. Neizskatās, ka viņi gaidītu iekšā cilvēkus. Apstājos pie viena no tādiem un nolēmu pavērot. Todien biju aizdomīga pret visu, taču šī bode man šķita aizdomības kalngals. Vai no tādas vispār atgriežas? Izskatās, ka, tādā ieejot, visi Latvijas saražotie suvenīri gāzīsies pār Džeinas vai Maikla galvu, kāds nu tam tūristam būs vārds, un nekad mūžā jūs to tūristu vairs neredzēsiet. – Nu labi, ne jūs. Jums jau vienalga. Bet viņu piederīgie? Kāds taču viņus gaida atpakaļ zemē, no kuras viņi atlidojuši, lai pārvestu no Latvijas koka magnētiņus? Maikls vai Džeina būs pazuduši bez vēsts. Tikos un tikos izgāja no viesnīcas un nekad neatgriezās. Tādos suvenīru nogruvumos neviens viņus nekad neatrastu. Angry Bird lietussargi (kādā sakarā, starp citu?), kaķīšu figūras, magnētu lavīnas, pastkaršu lietus, T-krekli ar uzrakstu „Love Latvia”, auduma tašas ar uzrakstu „Save the Planet”. Vai nav drusku ironiski? Vai planētas glābšanai nevajadzēja šos suvenīrus vienkārši neražot, bet labi, ko es te moralizēju. Skatos, divas tūristes beidzot apstājas pie bodes, lai ietu iekšā. Man, no vienas puses, ļoti interesanti, bet, no otras, ļoti žēl, es kliedzu viņām: „Can you help me?” Viņas tūdaļ klāt. Prasu, cik pulkstens. Izdevās, novērsu uzmanību, viņas aizgāja bodei garām. Varēja redzēt – viena otrai čuksēja: „Mēs tak neiegājām suvenīru bodē”, bet otra mierināja, ka nopirks kaut ko lidostā. Te tuvojas kāds Maiklam līdzīgs. Mani jau pārņem bažas, bet nu es taču nestāvēšu te visu dienu, glābjot svešu valstu ieceļotājus. Viņš vēl tā aizdomīgi atskatās un iet tik iekšā. Sekoju katrai kustībai, skatos, tūdaļ ar savu mugursomu aizķers pārbāztos plauktus, bāc, vēl viena strauja kustība, redzu – sakustas vēl viens plaukts. Drausmas, nokrīt viens Angry Bird lietussargs un aizķer pastkaršu stendu. – Ak Dievs, tūlīt viss lidos. „Inga!” dzirdu kādu balsi sev tepat blakus. „Ak Dievs,” nodomāju. „Dzirdēju tevi pa radio,” balss saka. „Ko?” Es dzirdēju tevi pa radio,” balss atkārto. „Kādā sakarā viņš man to saka,” es nodomāju un pēkšņi redzu – tūrists iznāk no bodes pilnīgi dzīvs, vedot sev līdzi deviņus milzīgus koferus un piemiedz man ar aci un saka: „I saved them all*”!

* es izglābu visus suvenīrus (angļu val.)

 

* * *

Bija tā. Es nonācu tai slavenajā aizsaulē vai mūžībā, sauciet kā gribat, nu, tai vietā, no kuras uz zemes mēs drusku raustāmies. Pirmos simts gadus mūsu uzdevums ir atskatīties uz sastrādāto zemes dzīvē. Visur ekrāni, mums rāda kļūdas, ko pieļāvām, tas ir, mums jāatmin, kurā tieši brīdī mēs kļūdījāmies, tāds kā kvests, no kura principā izejas nav, jo otrajā simtgadē ir tas pats, tikai jau detalizētāk... Trešajā simtgadē ir drusku aizraujošāk, jo var apskatīties scenārijus, kāda dzīve būtu bijusi, ja es un visi citi mirstīgie uz zemes nebūtu tik daudz kļūdījušies. Var riktīgi norēkties un noraudāties arī, jo būtībā tev rāda tavu ideālo dzīvi. Pilnīgi siekala tek... tēlaini izsakoties.. Gara kā mūžība... Bet ko nu vairs. Ceturtajā simtgadē tevi iemet istabā, kas vienlaikus ir garīga un fiziska. Gluži vai kā mākslas instalācija vai izstāde, kurā atlasītas visas tavas dzīves laikā pazaudētās mantas... Ne tikai mantas. Idejas, kas izkritušas no prāta... Mīlestības, ko esi pazaudējis. Viss, ko esi uzskatījis par zaudējumu. Ik pēc simts gadiem pamainās koncepts. Es gaidu astoto simtgadi. Dzirdēju, ka tā veltīta jūtām. Katram divas telpas –  vienā telpā satiec tos, pret kuriem jūtas bijušas tev, otrā tos, kuri mīlējuši tevi. Es nezinu, kā viņi to izrēķina un kā ir ar abpusējām jūtām, un drusciņ jau bail, kā būs...  bet ļoti gaidu, tikai 389 gadi palikuši. Brīnos, kā mēs te, mūžībā, neaizmirstam tās savas senās dzīves, bet viss izshēmots, pārdomāts, saprogrammēts. Nekā lieka. Tikai tehnoloģijas un mēs, zero waste* dvēselītes, plivināmies. Atšķirībā no ķermeniskās dzīves, te nav ne miega, ne ēdiena koncepta, nekā tamlīdzīga, nekādu baudu, tikai emocijas, ko izraisa kāda atmiņa, bet ar laiku notrulinās arī tās, jo pēc pāris simtiem gadu, būsim godīgi, neviens uz to savu dzīvi vairs neskatās kā uz savu. Tu pildi uzdevumus un tiec tālāk. Un tālāk. Bet, atšķirībā no videospēļu līmeņiem, mūžībai nav gala vai uzvaras. Zināt, kas pats rēcīgākais? Viņiem aizsaulē nepatika šis stāsts, ko uzrakstīju dzīves laikā, un šo kļūdu es nevarēju atminēt 72 gadus.

* bezatkritumu (angļu val.)

Jaunā Gaita