Andrejs Irbe
|
|
ASTOŅPADSMITAIS NOVEMBRIS MEŽONĪGAJOS RIETUMOS (1969)
|
No šejienes sākas ceļš uz Ulubeli. Jūs - arī ceļā uz to - ziniet: ir tikai viena Ulubele – mūsu pašu katra paša Ulubele.
Nelīdzēs jau nekāda pa tukšo malšana: uz to vienu, to kopīgo, kopā mēs neaiziesim, jo - katrs mēs pats pār savu slieksni klupsim.
Bet šeit nu tas ceļš sākas, Ceļš uz Ulubeli: kad ir pietiekami tālu aiziets - ir jāapiet apkārt zemei, kad ir pietiekami zemu krists - zemāk vairs nevar krist.
Tajā dienā, kad noņemam cepuri un atceramies gaismas plīvošanu logos, un tās krāsas, kuŗās ir dievaiņu miglas un ziemas saulrieti, tajā dienā, šajā vietā zem palmas, tajā dienā bez cepures - plīvoja sveces no himnas vārdiem: Džons Brauns krita kaujas lauuukā savā uzvaras gājienā. Slaaava, slaaava, aleluuuja!... Nu zināju: šeit ir tā vieta. No šejienes sākas gājiens uz Ulubeli. Šeit.ir tas slieksnis, pār kuru krists, viszemāk krists...
|
A LA MANIčRE |
Balts maijā starp akmeņiem sērmūkslis zied, bet tie akmeņi diezin vai svelmēs. Tiem ziediem ir bites. Un kā sniegpārslas tie. Bet akmeņi drūp un grimst dzelmēs.
Nu, tālais, ko darīt? Varbūt to plecu, pie tavējā piespiesto, jūti? Kaut sapnī. Bet pienenes rūgtas; un sērmūkšļi birst. Un tad vēl tās apiņu rokas mūs apvij.
Ja būtu kā kāzās, kāds sauktu to „Rūgts!” Un domātu - rūgts. Jo akmeņi smagi. To tavējo plecu, to trīskārši aizliegs – pirms beidzamā salnā cirtīsies nagi.
Tad nu tici, ka ir tādi - sērmūkšļu noburtie. Ne akmenī, ziedlapu trīsa tie glabā un sajūt i plecu, i balsi, to tavējo, tai kapara pulkstenī labā.
|
SEKUNDES SĪKDAĻA
|
Akmens, kas mests stāvus gaisā, visaugstāk ticis, uz mirkli apstājas...
Tu, paklausies: 1x1=1 1x2=2 1x3=3 1x4=4 1x5=5 1x6=6 1x7=7 1x8=8 1x9=9 1x0=0 = es = tu = viņš = viņa.
Un ja visi es un ja visi tu un ja visi viņi un ja visas viņas = 0, tad mēs = 0 jūs = 0 viņi = 0 viņas - 0 Kas paliek pāri?
Zaļi ledi mūžīgo sniegu virsotnēs - kalnos, dziedoši vēji virs zaļajiem lediem - kalnos, ūdens, ūdens, kas tek - vienmēr uz jūŗām, uz jūrām, saule, kas lec, un saule, kas noriet,.. Paliek, ja...
|
LĪGOTĀJU AIZIEŠANA UN ATNĀKŠANA
|
...un viņi aizgāja pār jūru... uz mirkli viņi zuda, izgaisa: saulīte rotājās, un no plūmēm ziedlapas bira, no vīgriezēm pielija nakts, tā baltā, un tad atkal bija saulriets un blāzma uz svecēm, un pēdās iezagās ēnas
...un viņi atnāca ar jāņzāļu zilumu un to dzelteno, to sauli, kas katrā jāņzālē deg, ar kalmju smaržām un to nepateikto, kas līdz galam neizrunātā vārdā, ar kūdras siltumu, kas zem dzērvenēm i ziemu pārcieš, ar to līdz celim iebristo kāju un acīm, kas tad raud, ar trumpeti uz nokauta ceļa un acīm, kuŗās pamesti krusti pēc piemiņas lūdzas...
un nu katrs rieksts, katra ola - i tā jēlā, i tā, kam pat dzeltenums ciets - šķeļas, uz pusi - un vēl sīkāk - šķeļas, katrs akmens drūp, no vienas lietus lāses, no viena saules stara nēzdogā glabāts olis, ik akmens uz pusi šķeļas un drūp, drūp...
Kāpēc?
Katrs akmens pats savas drupšanas iemeslus glabā.
Nevainojiet jāņzāles!
|
Jānis Peters | |
NAKTS TBILISI MAIZES CEPTUVĒ
no Gruzijas cikla
|
Tu esi liktenis, maizes krāsns, akmens kā burvība deg, bet tavas asinis, celiņiek, Krievijas pīlādžos tek. Un vai nav dīvaini, ceļiniek, šonakt spīd Gruzijas akmenī, tatāru, krievu, tās tavējās asinis Gruzijā spīd. Daži teiks: Kas tur tik neparasts, laikmets ar spārniem, tāds straujš, bet ja tā nopietni padomā - tāds teicējs sev dvēselē spļauj. Paveries krāsnī, tai liktenī, maize tik mierīgi kūp. Pietiks i pašiem, i ciemiņiem, visiem, kam pašcieņa rūp. Nelido akmens, bet maize cep, akmens ir liecinieks, kādreiz uz tiesu viņš izsaukts taps ziņas par šīmdienām sniegs. Es esmu tas akmens, tas liecinieks: un zināt, ko domāja viņa par sarkanu pīlādzi pasaulē, nu, tātad - par sirdsapziņu. Jo viņa bij māsa mums akmeņiem, sava laikmeta noburtā bija, kas pirmajā naktī jau saslima ar drausmīgu nostalģiju. Ai - dzimtene liela, bet pīlādžkoks rūgts, vecās teiksmās deg senslavu kauli, un kur man no Krievijas paslēpties - jau krūtīs stāv Krievijas saule.
Nu, ko gan vēl vairāk man liecināt? Devu maizi tad viņai es savu, devu vārdu: Ej, dzimtenes noburtā, kliedz caur akmeņiem pīlādži tavi.
J. P. no raidījuma 1.2.1970.
|
Aina
Kraujiete
|
|
JEŠKA AUGŠUPLEJA
|
“ Heijā haijāmīlīgā maijā nenēsā bēdas pa ielām kā plakātu! haijā heijā augšup un lejup iet jaunskungs kurpēs lakotās pie mamzeles zīda lakatā!"
- jūŗu izmīlēts buŗotājs heijā brēkā, bet neskan jau, neskan kā smilšielu puikām, indiāniski lēkā kad lokā ap viņu, sausumā izdzītu krokodīlu, un saukā par Trako Jēkaupu. Traks? Nē, Ješka, iedēvēts Augšupleja, no tukšās prērijas ar pilnām ruma glāzēm tikai ceļu mērījis no Bermūdas atkal līdz Istanbulai. Citkārt bez ruma, bez džina un vermūta viņš gluži piemīlīgs, rāms, un savu laiku ūdeņos par mūžīgu gaveni dēvē, bet dzīvi pasaules ostās starp brūniem kā kokosrieksti un bāliem, starp sarkanādainiem Mardi gras viepļiem; par fiestu karnevāliem, kas tiklu avenu noveda postā. Tūlīt, tūlīt pēc pēdējā heijā, kritīs, gulēs Ješka, lai labi vēlāk - varbūt citā rītā, vēl visai tūļīgs pusslāpušā balsī pēc tekīlas aurotu, apzvērēdams pie Budas nabas, Ka nakti, nudien, sabijis pašā Mehikositijā. Zina visi - melš izkāmējis okeanu arājs: viņa ruma reibuma pilnais mūžs ne vulkānisku augstieņu barā cilājies, bet visas pasaules jūŗās augšup lejup viļājies, un pat sapņos pa viļņiem viņš buŗo.
Nē, Ješka Augšupleja nav dzēris jauns turks - dzīvē ēdis saldus un sūrus vecvecās Ēdenes augļus, nu traki uzdziedāt mīl jaunībai un zīda lakatu zīlniecēm, trenkādams skumību projām kā žurku skumība
par mūžu, ko neiespēt vēlreiz un rimtāku dzīvot. Par ilgoto, nesa- meklēto Grietiņu. Par tālo, par dīvaino Vietu tai zemē, kur viņa bērnība krekliņā skraida, bet nesenās kuģu kartes nezina, neuzrāda (dziedāt! dziedāt! citādi jālādās).
Bet sausajā Nevadas tuksneša miestā nevar viņš piemirst, ko gudrie neatminas. Un, aizsācis viens, Ješka pa smilšainām ielām aizslīd starp zēniem baskājiem savu cauro mūžu svinēt: tiem priekšā kaislīgās prot vēderdejās austrumnieciskās ļodzīties. Pat ačkupu nostreipuļo. Un tāpat bez kurpēm smiltīs pieveicis basku tautisko danci, nu īstu flamenko pasāk-- Paklupis vienmēr vēl priecīgs tas turpina: “Pasaules bēdas, kas gan tās man, ja visu jūŗu vēdas pāri prērijai skan - heijā haijā mīlīgā maijā iet jaunskungs kurpēs lakotās ar mamzeli zīda lakatā!" |
|
|
*
|
Mana krustmeita raudāja latviešu sanāksmē, Ne jau tādēļ, ka tur lasīja dzeju, Mana krustmeita slikti runā latviski, bet viņa mīl dzeju. Viņa mīl arī smiltis, pīpenes, tauriņus, dzīvniekus; un atsakās ēst gaļu. Viņai ir 18 gadu un gaŗi gaiši mati. Ja Rīgas līcī dzīvotu nāras, viņas izskatītos pēc manas krustmeitas. Bet viņa raudāja latviešu sanāksmē. Visas šīs dāmas un kungi, viņa teica, ir tik skumji un nemīl viens otru.
|
Irma Bērziņa
|
|
MIRKĻA TVĒRUMS |
Dzeļ, dzirkstī iesmi asi.
Mirkļa tvērums un pievilts smaids no celolentes nedzīvs pretī smaida.
Guļ taurenītis uz krūtīm dzintargraudā sagūstīts.
Pirms gadu tūkstošiem kāds mirkļa tvērums
pārmūžots.
Ķelnē, 1969.g. maijā.
|
BEZ VIRSRAKSTA |
Starp divām pilsdrupām aug dārzs. Rūsas sārtenas, lašu sarkanas dakstiņu kliņģerītes, baltas un dzeltenas fasāžu narcises zied tur nepārtraukti. Drupās klusums. Piekūnam aplauzti spārni, bet skudras velk savas darbīgās gaitas krustu-šķērsu cauri un apkārt dārzam. Auglības josta briest. Saules un mēness griežos nāk draudīgas zīmes. Būs dzemdības smagas...
Ķelnē, 1969.g. augustā
|
|
|
... GLĀB SENČU GAISMU ...
|
Kājas pinas virs nedrošas zemes. Akmeni veļas, dzen kāju pēdas uz priekšu un atpakaļ. Rokas vājas. Varbūt ka šī stiprā šķautne, kas pieder kalnam, būs atbalsts rokām. Nē. Nolūza, iekrita saujā izkrita saujai cauri, novēlās lejā pa kalnu.
„Nē Palikšu lejā. Neiešu, nekāpšu. Jauni ceļi ir vecuma biedi. Eji, meit, eji. Tavas rokas ir stipras un tavi skati gaiši tu man teiksi, ko redzi, kad sasniegsi galu. Gaidu uz tavu dienu.” * * * „Vecmāmiņ, stāvi aiz kalna lejā un klausies. Stāvi ēnā.
Es redzu – aug akmens kalni, lieli un augsti, cieti un salti, un skudras grauž viņos ejas. Tām cilvēku sejas.
Mašīnas, veiklas un gudras darās, un dzen cilvēkus alās. Es redzu kaŗus - niknus un ļaunus. Tie kropļo cilvēku sejas, un dvēseles tīras un labas, piekaltas mašīnu krustā, gaida.
Vecmāmiņ, bēdz alā zem kalna un glāb senču gaismu. Kari nāk ātri, jau kāpjas kalnā, jau veļas tam pāri. Man laiks pavēl iet. Vēl roka stipra. Es turu nākotni ciet. Lejā pie krusta dvēseles gaida.”
|
AR SIRDI... |
Pie pasaules vārtiem, kur krustojas cilšu ceļi, stāv cilvēks un domā gadu simtiem ilgi,
kā pieveikt prātu ar sirdi,
domā... domā... gadu simtiem ilgi...
|
|
|
NĀC PALĪDZI IZVILKT...
|
Nāc palīdzi izvilkt miklajās liedaga smiltīs manu lielo laivu ar pūķa galvu un sarkanām burām, palīdzi izkārt sāls ziediem zibošos tīklus vēja vēsajām žūžām, palīdzi ieliet sausajā ozola mucā avota ūdeni velgu, apsēdies blakus man brūnajās sūnās starp priežu stumbriem, aiz pelēkām būdām, un es tev dziedāšu dziesmu par glāstošu viļņu šūpām un degošām vientuļām salām. Nāc palīdzi iestumt vētru kultajā jūŗā manu lielo laivu ar pūķa galvu un sarkanām burām, es vedīšu tevi pa kaiju ceļu, pa putu taku, pret rietu uz vietu, kur jūŗa debesīs kāpj un spēcīgas straumes aizplūstot saplūst un rimst.
Tu dziedi, un vējš no mūsu matiem sien savādi stipru tīklu.
1969.g. jūlijā.
|
I |
Uz smilgu stiebriem vējš izspēlē vēl nesapņotos sapņus un ja tev netīk skūpstīt mirušo lūpas, tad neliec savu galvu tik tuvu manam atspulgam rudens lietus paltī. |
II |
Salti ir jūnija sniegi kalnu taku ēnainās pusēs, un vai mani kāds vēl uzmauks uz slaida sērmūkšļa mieta un tad aizdegs kā lāpu, lai nestu dziesmotā gājienā visu cauru nakti? |
III |
Zem spīdīgā poda, zem aizņemtās maskas dzeltē un sakalst neaprakstītās lapas, top kuslas manas dusmas un kļuvis rāms mans prieks; kādu pestīšanu lai uzbungoju, kādu dzīvošanu lai sludinu, kad pats ar saviem bēru zirgiem es lieknā pļavā klīstu un meklēdams meklēju........
1970.g. jūnijā
|
CELIES UN STIPRINIES... |
Celies un stiprinies, ziedo to dālderi, negaudies taču, atpērcies, jo svētku mielastam jānorit noskaņā pacilātā, jānosit agrākā gaisotne lētā, jāpārsit, jātrumpo, tā tikai letiņi džumpo pa nailona tīklu, pa klūgu murdu; skatiet tik, kungi, kā protam mēs lielos svētkos dziedāt un diet pa sīki sakapātām skujām, pa vēja pūstām smiltīm, pa knapi padzisušiem vārdiem. (Ja no vārdiem vien varētu pilsētu celt Ņujorka, Londona izčibētu). Bet kāds ārprātīgs polis saka, ka šīs pasaules varenie ir tādēļ stipri, ka mēs visi - mēs visi - guļam uz ceļiem, guļam uz ceļiem asinīs, zeltā un mēslos. Piecelsimies! tramiķi, miegači, bezači, piecelsimies! ssssss lūdzu netraucēt noskaņu pacilāto! Un man šķiet, man šajā pacilātībā tā šķiet, ka arī es mazlietiņ laikam esmu traks un kopā ar Dauku, ar Antiņu, ar trako poli un vēl dažiem citiem aizejam pieguļā vectēva kumeļus sargāt un dziedāt tās aizliegtās dziesmas.
1969 .g. augustā.
|
I |
Vai tiešam drīkstētu ticēt, ka mani neviens vēl netaisās cept, ka es vēl varēšu būt lidojoša zivs starp tavu viļņu bangām?
|
II |
Kad pie maniem lieliem nespiežas vairs pēdas vēsas, kad silta elpa vairs neiepūš ausī senus klētiņu stāstus, tad no rītiem man pieder visa sega un brīvības pārpilna vientulība. |
III |
Kad no manu pusnakts domu dīķiem kāpj ārā kārīgas kailas sievas un tvanīgām pļavām pāri pie maniem klusajiem zirgiem nāk, kad no manu pusnakts sapņu slīkšņām paceļas rēgaina vientuļa pūce un aizlido tumšajā silā ar manu mieru asajos nagos, tad tevi es saucu - mana vientulība un nemiers ūjina un aurē tevis nāc! nāc! nāc!
1970.g. maijā.
|
Šī IR DĪVAINA NAKTS...
|
Šī ir dīvaina nakts; es guļu pļavā starp kurmju rakumiem, starp ceļmallapām, starp smaržīgām smilgām, starp āboliņa ziediem skurbiem, ar savām vienpaša skumjām, ar savām divdabja ilgām, ar savu trejdekšņa sirdi. Un tad pēkšņi es dzirdu, ka zvana Pēteŗa zvani, ka sasaucas gani un kaulaina strēlnieka roka izdzēš spožās, bet šonakt tik bezgala tālās zvaigznes. Es jūtu, ka augu. Mirkst viena kāja Māŗas dīķī, Bāl viena roka Kaļķu ielā un sprigani zemgaļu bērni ar leišu akcentiem jautrajās balsīs, tveŗ otru roku, vaicājot ceļu, meklējot takas. Es jūtu ka augu un kurmja rakuma smailē Jumis kuŗ guni, klāj Laima palagus baltus, un Ūsiņš trenkā svešajos zirgus. Šī ir dīvaina nakts, Grēksūdzes, paģiru un atdzimšanas nakts.
1969.g. augusta beigās, atceļā no 2x2.
|