Jaunā Gaita nr. 194/5, decembris, 1993
Baiba
Bičole
|
Foto: I. Bulmane. |
* |
vakars; dzeltenās kaites iela, dzelteni sprauslo vēnas un artērijas, zem kokiem kapilāru dzeltenās lāses, dzelteni acu baltumi namam, un sienas: sīpola sausā dzeltenā miza, kas lobās (Vangoga saulespuķu kūlenis priecīgs griežas mēnessaules dzelteno asiņu strūklas; un dzeltena plūme, kas sabrūk, virziens: uz centru, vidu uz cieto melno kaulu) − ielu krustojumā gaismas − dzeltena gaisma: slieksnis starp te un tur
|
* |
vilnis, kas norij margas uz pastaigu takas − pastaigu taka, kas norij kokus, zāli, žogu, no lielceļa šķīrēju − lielceļš, kas norij krastmalu: uzbērumu, pakāpienus, kāpnes, līkloču celiņus, zarus pār galvu, saknes zem kājām; un iela: lunkanais zutis − − iela, kas norij namus, diženās celtnes, klaidoni kaķi, suni bezpajumtnieku − − bezpajumtnieks suns, kas norij, kas lok, uzlaiza mēnesnīcu− − mēnesnīca, kas norij tiltu − līgano, grīļīgo tiltu, pilnu līdz malām, gatavu pārsprāgt, gatavu krist − − un līcis, tur dziļi lejā zem tilta: izsalcis gaida gaida pacietīgs
|
* |
akmens − roze rožakmens (vāze/puķe) pārvērtības − roze iznirst no miglas tumšsarkans nokaitēts vērsis mēle šūpojošs zvans roze tā roze, ostas vārtos kas aug: tikšanās atvēries zieds, ardievu dzēlīgā liesma − − viņi sniedzas viens otram pretī, viņi pieskaŗas viens otram, saskaŗas atkal − atkal un atkal − simtreiz − simtām reižu − uz viņu pirkstiem, uz rokām sārtas tulznu rozes − − skaistās, skaistās ziemcietes rētas − − rožakmens − (vēlāk, ikreiz, kad viņi pieskaŗas tam, sāk kvēlot viņu rokas un pirksti, pielīst telpa rožsārtas blāzmas; viņiem zināms klusā akmens, trīsošās rozes noslēpums)
|
* |
mana seja − sevī kas veŗas un Tevī un citos, un aiz tā: mana Tava citu sejas
= Dieva seja; un: mēs esam viens. |
Aina
Kraujiete
STIKLA SIEVIETE (divi fragmenti) |
Aina Kraujiete un Baiba Bičole. Foto: V. Neimanis. |
VI |
Stingusi stikla pūtēja piešķirtā atdevības žestā, stikla sieviete skatās visam cauri un pāri, − ari skaistulei no īstas asins un miesas:
sekodama iemīļotā pēdām, tā te ieklīdusi, izraud nu savas pirmās mīlestības nožēlas − klau! starp elsām saklausāmas jaunās mīlnieces lamentācijas:
met tavas acis spožu laso, apcērt kaklam un žņaudz; vēlāk ne viena vien staigā ar noliektu galvu, −
atvairīt? aizbēgt? kaklu aiz dārgām rotām glābt? − par vēlu! pārtrūkst koraļļu virtene, krūtis pašas pretim tev steidzas;
caur tavas mīlestības skatieniem eju kā caur bīstamiem nāves stariem, − tie negalina, nē, tie bezmiegā ietrenc līdz pat rītausmai, sārtiem cherubiem spiežoties rūtis, un kā saules pārkaitēta sāpu un sūrstu
Bet stikla sieviete? No pēkšņām gaismas maiņām kā no bezmēra mīlestības visa staro − vai tumst
it kā zinot:
izkusis pērnais sniegs, − pāri visām prāta barikādēm celsies citi elsu, citi nopūtu viļņi. Kritīs citi sniegi. |
VII |
Atkal mākslas galerijā
Ai, šie nekad nesa- vienojamie milzu E, Erotika un Eklektika, kāda gan bezdibenīga schisma nošķir, svelošo E no vēsā!
Erosa ņurcītie palagi, tie plandīsies līdzi līgavas bruncim līdz pat vaļējam zemes klēpim, −
dzīvē atkal un atkal tikties būs Faustiem ar Margeritām, nekad vairs Dantem un Beatričei.
Saulē karsts, san gaiss, un mīlētājam liekas − runā pavisam liegi un mīlīgi viņa pielūgsmes izredzētā − Venēcijas stikla pūtēja meistardarbs: Nāc, manis apbrīna mulsinātais! šo diennakt es būšu tev Beatriče. Šai antikvariātā glabājas šis tas no elles un no purgatorijas −
Viņš pacilā zelta Inkrustācijas vizošu krucifiku, diezin kādu svētību, kādu apgrēcību liecinieku. Turpat sienmalē slejas aiz izbāzta leoparda senlaiku moku rīks: kā lāsmo pamestās upuŗu asinslāses! kā tumsā atspīd asinskārā zvēra neīstās acis! Bet aiz loga ārā no zemes krokusi spraucas un kā mēļi taureņi dreb vējā virs sniega. Ja piemiedz plakstus mazliet var redzēt tumši violetus taureņus, taureņus vien. |
Paulis Birznieks
|
|
KITIJA |
Nosaukt viņu vārdā ir tā kā paņemt zīmuli un iezīmēt visas pasaules pelēkajā papīrā, kā uz kartes, spilgti melnu punktiņu (degpunktiņu) bez dimensijām, kas ir aizdedzies manu smadzeņu sausajos papīros, un tagad deg un nesadeg). Pateikt par viņu teikumu ir to tvert laikā tāpat, kā daba to tveŗ telpā līdzīgi vītola lapiņai (kas ir iepeldējusi manās rokās, slaida un dzīva, kā Latvijas līdaka Amerikas ūdeņos). Stāstīt par viņas dzīvi ir dzīvot līdz visām tās sāpēm un priekiem − gadu gaidā uz dzīvokli Rīgā, mokām un smiekliņiem skolā, uzvarai basketbolā, jūsmām un sajūsmām darbā Dailes Teātrī, kur viņa strādāja par tumšās skatuves gudro gaismotāju (un kuŗa man tagad izgaismo māju, ar mīļu humoru, no visiem zemapziņas mošķiem un nemīlas ēnām).
Dzejojot par viņu, es sacenšos ar labāko japāņu kameru, kuŗas automātiskais nostādītājs var viņu uzņemt un atdot, brīvi, bez iegribām un bez prāta pavēlēm. Savas priekšapziņas fokusā (kuŗu senči sauca par sirdi vai arī par mīlu) es viņu ņemu un dodu, valodas vārdos, spilgti zaļu ar dzeltenu maliņu. Viņa pati (zem supermodeļa tēla) dūc man Pūt, vējiņi (bez vārdiem) vieglā roka ritmā − ka Kitija bija un būs. |
PIRMĀS SLIEDES |
Pirmo reiz, kad es, maziņš būdams, bet jau cilvēks ar kājām, veiklām un basām, un galvu, gudru kā mēnesis, kam vienmēr patikās prasīt, kurp ved šīs drātis gar ceļa malu, kuŗas vecais zirdziņš, dabas bērns, nekad nevarēs noskriet, jo viņš neprot cilvēku valodu, redzēju dzelzceļa sliedes Pālē, pat ne Limbažos, pielicis ausi kā pie telefona, dzirdēju netālos lielgabalus, pa starpām ērģeles, bet pamatā kādu svešu valodu, sanošu kā japāņu japāņu dziesmās. Ziņkārīgs kā zvirbulis es palēkāju no vienas sliedes uz otru, bet kad es pieliecos, lai ieklausītos, ko dzied otrā sliede, un vai tās abas var sadziedaties, kā tās satiekas tālē, mamma mani parāva nost, jo tuvojās lielais brīnums, kuru sauca par mazo bānīti, un kuŗš kā kāds pagaidu dieviņš uz kādu stundiņu vai pusotras savilka kopā man manas sliedes, it kā tās būtu divas smadzeņu puses, paps un mamma, viss svešais un tuvais. Izkāpām Zilākalnā, kur pretī bija vecaistēvs ar zirdziņu. Atstājām aiz muguras kalnu pašu vēl neizpētītu kā sievietes krūti. Tikai vēlāk dabūju zināt, ka zem tās esot mazs rūķītis alā, kas gribot tikt ārā, lai brauktu uz Ameriku izglītoties. Līdz Valmierai toreiz es netiku, kur nu vēl uz Japānu. |
Voldemārs Avens
|
|
TONE |
Gads: 1973 Kas neļāva izstādīt Toni? Annas, Edītes, Ilzes, ceriņu pušķus, krūkas? Kas sajauca faktus izstādot aktus? Ne jau tētiņš ūsainais, beigtais. Ne jau Vosiņš svētkos sveiktais. Varbūt tur, tas svešais? Kas to lai zin? Ko lai vēl min? Kas neļāva izstādīt Toni? Vai Latvijas kronis, kas vēl zeļ un rītos smago galvu ceļ? Kas neļāva izstādīt Toni, ka jāsarkst cilvēcei? Murgi, draugs, murgi.
|
TĀRPS |
Tu esi īstā laikā, , īstā vietā, − teica Ieva, vēlākā sieva Ādamam, bijušā Rīgas zooloģiskā dārzā, un pasniedza man ābolu, kam tārps, ar NKVD cepuri galvā, grasījās izgrauzties ārā virs mizas, kas vizēja saulē nevainīga − drīz zila, drīz zaļa, drīz sarkana. Ar iekšēju nepatiku, bet zobiem asiem, kodu ābolā sārtā, nokozdams tārpam galvu. Tā, laimīgā kārtā, man tagad pieder nams Rīgā, labs kontakts daiļavu aprindās un putna brīvība.
Tev jābūt īstā laikā un vietā, kā piektā dienā pēc pasaules radīšanas. |
AR VĒJU |
Jūrmalas būdā miera nav. Jādzīvo ar vēju spēju piespiestu sejai, miesai un garam. Vēju nevar pierunāt apklust, nevar nospiest. Tas jāmīl, kā jāmīl sieva labi pielaulāta. Pelēks pelikāns, zivi noķēris, ļauj vējam sevi pacelt augstāk, virs viļņu galiem. Man ari jākļūst spārnotākam, kā diriģentam, pie grūtas partitūras. Jāpierunā miesa uz pacelšanos. Gars būtu ar mieru jau šodien. |
MĒNESS SERENĀDE |
Nobālējis mēness vieplis, pie zemes piesiets, padevīgi pamet man savu aizlienēto gaismu. Lētajā apgaismojumā mēģinu burtot vāju nošu rakstu, kas izbārstīts starp pīnijām un piecām līnijām. Aiz pils mūŗa kāds noskaņo ģitāri mēness serenādei. Es, kā vidus laikos, atveŗu logu un iemetu santīmu nakts elpā. Tā aizrīdāmās nosauca mani par suni. |
ATAUG |
Viss ātri ataug: koki ataug, zāle ataug, vilna ataug, mati ataug.
Kā ir, ja nocērt cilvēku? Vai ataug? |
PIETURAS PUNKTS |
Ja skaiti pulsu un steni, tad aprunājies ar dzeni, tas kaļ un kaļ, un seni ir viņa nodomi izkalt zīmi, kuŗu visi var lietot, kad dzīves teikums pakrīt pie punkta. Viņš, lūk, šis putns raibais, vingrina kaklu, kas aklā veidā veicina asiņriti. Tā, kā citi saka, svarīga divkājaino labsajūtai.
Aprunājies ar dzeni. |
Andris Akmentiņš
LATVIEŠU KAPI |
|
* |
es iegāju latviešu kapu svētnīcā milzīgajā kur mirušo platajā takā atmiņa krāsojas
Šeit dzīvo koki un putni. Viņi kliedz reti, bet zīmīgi. Stirnas bargās ziemās apmeklē dzīvības kokus.
Vēja notrauktā meža barība nepaliek ilgi uz zemes, un koki dziļumā meklē.
un es pa vidu − neba vietu atnācis taisīt ne dzejoli |
* |
Ozoli raud. Ozoli skanīgi zīlēm raud.
Ei, vārti, kur ir vārti, kas mūsu asaras iznesīs ārpus vārtiem?
Tur kāds jokdaris rakstījis: Es esmu ceļš...
Nostājies vidū uz brīdi − kamēr te nenāk dzīvie nav no kā baidīties.
Vai jūti, kāds caurvējš vārtos vai kustība šurpu turpu?
Kā gribētos sacīt − stropa skreja, kur veļi sanēdami veļ nozagtā spēka drusciņas!
Kas bija noslaucījis naktī mūsu galdu? Nu re − vēl saki, ka dzīvos, ka tur nebija tikai muļķība sabirusi. |
* |
Ū, brāl. Nesums ir smags. Satura radītājs, rādītājs beigušies.
Tikai Novembrī vientuļais nācējs novēro − žāvējas nauda.
Un, kamēr nedabon kabatā, saka − tas mirdzums no svecīšu vakariem.
PŪ! Vācēj! PŪ! Met zemē, bērns!
Māt. Nesums ir smags. Nesu, visu, kam pieskāros. |
* |
Tas ir Novembris. Motors noslāpst ceļā gar kapiem.
Atlodējies vadiņš − pat velis neprot citādi apturēt dzelzi.
Tu izkāp laukā, un, ieejot kapos, ieraugi pelēkus vīrus.
Lāpstām novīta ligzda vārajam putnēnam, kuru atnesīs tikai rīt.
− Lido mazulīt, ātri, ātri, aiznes ziņu turp, silti, silti, padod atbildi, ja jūs tur mākat, stāvi pie vārtiem un vadiņus atlodē. |
* |
Zini − balta meitenīte ar zvaniņu aizskrien.
Pavisam šķērsu − ne pirmā skolas diena, ne mūsu cītīgi novilktās taciņas.
Gribētos gan to redzēt, kad palikšu drošs.
Zini − mums ir tāda sakopta atmiņa. Ezera acs, kurā nogrimt.
Un, kā mēs tur bez kādiem mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem lienam.
Pa vienam ielecam latviešu kapos, nogrimstam latviešu kapos un paliekam vesels viens vesels viens vesels. |
Juris Zommers
ATSPĒLE LAIKAM Baibai |
|
1. |
Turi rozi kuŗu neiedevu, kad roze dota visu visu deva. Turi ziedu viskrāšņāko, tas viss ko varu ceļam dot. Tik brīdi, teicu, būšu atpakaļ − bet tu jau aizgājusi biji, bez tuvas rokas kādas, kas cieši tavu tvertu tai brīdī nenovēršamā. Ar Dievu esi, lai būtu tā, to lūdzu es, lai būtu tā.
Tam ticēt, tomēr neticu, tu zudusi kā zudīs viss. Tak taujāt neizbeidzu pēc ziņas drošas kādas. Lai radītājs man piedod, ja mēru bezgalību, vai gājusi tur esi, tai veļu ceļā senā. Lai būtu tā, lai neticamais piepildās patiesi. Lai būtu tā. |
2. |
Pēc sirdspatikas, nakts dziļākā stundā, visu par jaunu var sākt. Pašmācība −ja roze par skaļu uzrunā, plūc margrietiņas, tos sīkos ziedus grāvmalēs, pļavās. Nevilcinies − klēpī tavā, kur gan labāk, iemet tos. Kā uzsmaidīsi, kad ieraudzīsi pušķi tādu! Ne vien pasakā mutes dod − tai stāstā līdzvainīgi bijām aiz sirdspatikas. Te turpinājums tiek rakstīts, tik jāpasteidzas drīz ausīs rīts, kad likumība viena tas ir, kas ir − un negrozāma. |
3. |
Tas mirklis mostoties jau zudis − rīta ģeogrāfija tā pati kā ik ritu − krelles uz spoguļa malas, drēbes paviršā kaudzē, pudelītes un kārbiņas blakus − tavas mantas nelietotas, tukšā istabā...
|
|