Jaunā Gaita nr. 206, oktobris 1996
PAR TRIMDAS LATVIEŠU DZIESMU SVĒTKIEM
Latviešu bēgļi Vācijā 1946. gadā sešās vietās sarīkoja dziesmu dienas, ar 700 dziedātājiem vienā vietā, 300 dziedātājiem otrā, 365 dziedātājiem trešā un tml. Dziesmu svētki kļuva par vienu no garīgā spēka avotiem trimdā.
Klausījos 10. Latviešu dziesmu svētku Kanādā kopkoŗa koncertu R. Tomsona zālē š.g. 6. jūlijā. Sēdēju pirmā balkonā tuvu skatuvei. Varēju redzēt katru skatītāju zālē, katru dziedātāju uz skatuves un katru diriģenta žestu. Šīs pārdomas radās vērojot 3000 latviešu sejas koncertā un domājot par tālāku dzīvošanu svešumā.
Nespēju novērtēt katras dziesmas muzikālo vērtību un izpildījumu. Varēju gan izjust garīgo enerģiju un emocijas, kas nāca no koŗa un ko klausītāji uzņēma tādās dziesmās kā piem. Helmera Pavasara 96. Dāvida dziesma un Romualda Jermaka Pie Dieviņa augsti galdi. Citi salīdzinājumi: Melngaiļa Senatne un Imanta Saksa Izauga ieviņa; Valdemāra Ozoliņa Latvija daiļā un Selgas Mences Dziesma arājam. 3000 sejas nemelo, 4000 rokas neceļas spontāniem aplausiem bez iemesla. Meža koki gavilē Tam Kungam, bet smildziņa zied sidraba ziedus tikai latvieša acīs. Senatni Vizma Maksiņa vadīja ar vēl lielāku atdevi nekā vienkāršo tautas dziesmu apdari Izauga ieviņa, taču trīskrāsainā saulīte neuzliesmoja klausītāju sirdīs un prātos, kamēr ieviņa gan izauga un ziedēja kā zied viss, kas ir pārlaicīgs, kā latviešu tautas dziesma.
Longīns Apkalns gāja īpatnēju ceļu pie jaunajiem, uzrakstot 1968. gada dziesmu svētkiem Eiropā kantāti Latviešu Dievs. Daudzus tā aizkustināja, bet citi to kritizēja, piemēram prāv. O. Sakārnis: Kur bija Dziesmu svētku rīcības komitejas vīri un baznīcas pārstāvji, ka pieļāva šādu latviskam garam un reliģijai svešu pasauli ievest Dziesmu svētku forumā? (Tilts, 88/89, 1968).
Domāju, ka Latviešu Dieva kantāti neviens vairs svētku kopkoncertam nerakstīs. Trimdā ir izaugusi latviska jaunā paaudze bez krīvu krīviem un Ciānas bērniem. Mums nedraud reliģiskais primitīvisms un atgriešanās uz cilšu garīgās dzīves līmeņa (H. Biezais). 50 gadus dziesmu svētki un mūzika ir bijuši spēka avots trimdai, parādot kas mēs esam. Jauns laiks ir atnācis un jaunie komponisti un diriģenti to sajūt − jaunajiem latviešiem jārāda, no kurienes mēs nākam. To vislabāk spēj parādīt latviešu tautas dziesma. Tautas dziesma mājās un skolā, tautas dziesmu apdares roka vakaros un dziesmusvētku kopkoncertos.
LZ
TORONTO MAN TEICA
Toronto, man teica, mēs tā nekad neesam darījuši. Un ar to viss it kā pateikts.
Bet, balss tonis un ķermeņa valoda
Rīgā viņi...
Laikam nav pārāk patīkami, Bet, kad Rīgā aizrāda kā Toronto dara...
Nu jā, bet par ko tad bija runa?
Bet tad nevarētu applaudēt!
Man liekas, ka viņam gāja grūti ar atbildēšanu,
Filadelfijā baznīcā pēc tam kad Ieva Akurātere
Un kā tad ar tiem Latvijas dancotājiem?
Un ko tu domāji par to, ka diriģentiem
Kur tu es bijis? Tā bija ļoti speciāla plastika!
Vairāk neko neprasīju, jo nebija vērts.
Māris Ķirsons
|
Daugavpils Pedagoģiskās universitātes deju kopa, Laima ar savu govi 10. Latviešu dziesmu svētku Folkloras dienā Sidrabenē. (H. Miķelsona uzņēmums) Laimas jaunieši parādīja neredzētu vitalitāti un dzīvību. Andrim Šķēlem un viņa astoņām sievas mātēm (J. Peniķis, JG 206, 23.) vajadzētu vairāk uzlabot Latgales saimniecisko situāciju... tad visa Latvija celtos augšā un arī sieviešu basketbolā Latvija atkal būtu Eiropas meistars − 10 gadus pēc kārtas! |