Ojārs Vācietis. Dzejoļi no bērnu grāmatas
Astoņi kustoņi.
Liesma, 1984. Māksliniece Daina Lapiņa.
KĀDA KURAM DZIESMA
Pulkstenim bija tāda dziesma:
Tink. Tink. Tink.
Zīlītei bija tāda dziesma:
Pink. Pink. Pink.
Sivēnam bija tāda dziesma:
Rukš. Rukš. Rukš.
Ezītim bija tāda dziesma:
Pukš. Pukš. Pukš.
Kaķim bija tāda dziesma:
Ņau. Ņau. Ņau.
Zivij bija tāda dziesma:
nu kāda?
ZVIRBULIM PAZUDA MASA
Vakar zvirbulim pazuda māsa.
Māsa tam bija pelēkā krāsā.
Māte tam bija pelēkā krāsā,
tēvs arī bija pelēkā krāsā.
Radi bija tam pelēkā krāsā,
un, kā radi, tēvs, māte un māsa,
zvirbulis pats bija pelēkā krāsā.
Ja tu pazīsti pelēko krāsu,
palīdzi zvirbulim sameklēt māsu.
MIEGA DZIESMA TIEM,
KAS VĒL GULĒT NEIES
Es jau nesaku nekā.
Labi.
Esmu mazs.
Gulēt iet man negribas.
Nekas!
Sandales noaušu,
blūzīti nolikšu,
gultā iekāpšu,
segu pārvilkšu,
sapni pasaukšu...
Sapnis negribēs nākt.
Cik tas ir grūti,
to jūs sapratīsit,
kad es būšu liels un jūs
būsit mazi.
MILJONS ĀBOLU
Ābelei palika piecdesmit zaru,
bet vienu nolauza...
Kurš nolauza?
Ne ābele to var pateikt,
ne es to varu.
Nākamgad
piecdesmit zaros būs ziedi,
bet vienā nebūs.
Nākamgad
piecdesmit zaros āboli briedīs,
bet vienā nebūs.
Aiznākamgad, aizaiznākamgad..
Ne ābele to var saprast,
ne es to varu
miljons ābolu viņš ir apēdis,
tas, kurš nolauza zaru.
Kā viņam nesāp vēders!
|
Foto: Juris Krieviņš
No daudzajiem Latvijā publicētajiem atvadvārdiem
Ojāram Vācietim var mierīgi atskaitīt
kultūrpolītiskos nolūkos vai oficiālu pienākumu
pildot teiktos un tos, kam sēru bungojumā pārāk
jūtama pašizcēluma pieskaņa. Paliek arī tad gaŗa
virkne liecību ne tikai par dzejas spēku, bet
arī par izstarojumu. ko dzejnieks gadu desmitiem
ilgi devis kā cilvēks un gara dzīves personība.
Tās ir strāvas, ko mums no tāluma pagrūti atklāt
un pienācīgi izprast. Mēs labākā gadījumā pa
reizei lasām Ojāra Vācieša liriku. Un varbūt
labi, ka dzejnieka darbus kaut kur lasa ar vēsu
distanci kā caur stikla sienu. Teiksim, ka tā
var novērtēt objektīvāk. Bet aiz sienas ir cita,
sakarsēta gaisotne, kuŗā tie paši vārdi skan un
atbalsojas savādāk. To atgādināja, piemēram,
Vizmas Belševicas, Ulža Bērziņa, Visvalža Lāma,
Paula Putniņa un Jāņa Stradiņa piemiņas rindas
Literatūrā un Mākslā.
Uldis Bērziņš, kā savas paaudzes vārdā
rakstīdams, nobeidza: Vācietis vispirms ir
pozīcija, vesela laikmeta atmiņa. Kopš pirmās
intereses par literātūru, kopš skolas beigšanas,
kopš pirmā kursa universitātē mēs vislaik jutām
pastāvam Vācieša milzīgo morālo potenciālu. Kopš
pirmdienas kaut kas ir apstājies mūsos.
Par kādu morāles paraugu Uldis Bērziņš, viens no
spilgtākajiem jaunu ceļu meklētājiem Latvijas
septiņdesmito gadu dzejā, šeit runā? Viņš ir
dzimis 1944. gadā, un viņa pirmā intensīvā
saskare ar literātūru būs radusies aptuveni
laikā, kad Ojārs Vācietis raksta poēmu
Balsij bez pavadījuma
(1960) un kad
Literatūra un Māksla
publicē Vācieša
Einšteiniānu
(1962), darbu, kas saņem bargu kritiku no augšas
par nesaprotamību, par kļūdām un nopietniem
trūkumiem.
Izcilā poēma
Balsij bez pavadījuma
savā skarbumā pirmais lūzuma punkts toreiz vēl
ļoti jaunā Ojāra Vācieša dzejā, palika
nepublicēta astoņus gadus (un nav atrodama
lielajā, pavisam nesen izdotajā dzejnieka
izlasē).
Einšteiniāna
gaidīja četrus gadus līdz grāmatai. Kritizētajam
un pēc dabas daudzražīgajam dzejniekam vispār
laikā no 1961. gada līdz 1965. gadam neiznāca
neviens jauns krājums. Toties pastiprinājās viņa
simboliskā vadītāja loma tālaika jaunajā
paaudzē, viņa pašuzņemtā atbildība cīņā par
lielāku brīvību rakstniekiem. No šī morālā
uzdevuma Vācietis neatteicās ne toreiz, ne
vēlāk. Viņš atkārtoti un atklāti aicināja meklēt
un eksperimentēt un nevairījās ar savu jau tā
reizēm apdraudēto oficiālo autoritāti aizstāvēt
citu meklētāju kļūdas. Mēs vēl daudz ko
nezinām par sešdesmito gadu literārās dzīves
ainu Latvijā, bet ir noteikti vērts paturēt
prātā Vizmas Belševicas vārdus (un kaut tie arī
būtu saviļņojuma brīdī teikti): Sešdesmito gadu
Ojārs − savējo artilērijas putekļainā
viesuļugunī. Vairāk nekā jebkad viņš toreiz bija
daļa no mums un mēs − daļa no viņa, plecu pie
pleca, līdzīgi Dzejas laukā ne ierakuma, ne
cinīša, kur pieplakt. [Literatūra
un Māksla.
2.12.83]
Noderīgu citātu meklētājiem vienā un otrā pusē
Vācieša darbos viegli atrast piemērus kā
brīvdomībai, tā partejiskai un principiālai
nostājai. Šķietamo pretrunu var, protams, apiet,
ja pievēršas tikai idejiski neitrāliem tekstiem,
ja piemiedz vienu aci un sev nevēlamo neredz vai
apgalvo, ka tas radies kļūdīšanās dēļ vai
obligātu nodevu veidā. Dot ķeizaram ķeizara
tiesu nav nekāda nievājama metode, bet jo vairāk
lasa Vācieti, jo skaidrāk izriet, ka tāda veida
pragmatisms viņam bija svešs. Viņa gars savā
laikā bija jauneklīgi fanātisks līdz apmātībai,
un viņa uztvere naīva. Viņa vārdos un spriedumos
bija maldi, paša vēlāk atzīti, viņa pasaule reiz
bija baltās un melnās
krāsās sadalīta, bet izlikšanos viņa dzejā velti
meklēt. Viņš rakstīja, ko izjuta. Tā ir vēl
viena morāles šķautne, jo nozīmīgāka literārā
atmosfairā, kur pielāgošanās un neīstums ir
parastas parādības.
Būtu vienkāršāk, ja runātu tikai par dzeju, kur
Vācieti, liekas, vadījusi intuitīva patiesīguma
prasība. Nepieņemamo šeit var vismaz izskaidrot,
ja kaut cik zina autora biogrāfiju un padomā par
apstākļiem, kādos auga un veidojās pirmā pēckaŗa
rakstnieku paaudze Latvijā. Ir tomēr jāpiemin,
ka dzejnieks līdz pašam pēdējam laikam savos
gadījuma rakstos un izteikumos izmeta it kā
provokatoriskus un gluži absurdus apgalvojumus,
piemēram, par tautas piepildītajiem sapņiem
tagadnē. Grūti iedomāties, ka ārējie apstākļi to
no viņa būtu prasījuši. Drīzāk te būs darīšana
ar dzejā manāmā pārvērtēšanas procesa sārņiem.
Arī es reiz biju fanātiska komjauniete, saka
kaut kur Vizma Belševica. Ojārs Vācietis bija
vēl vairāk. Gadiem un gadu desmitiem ejot,
tagadnes kritika viņa dzejā kļuva rūgtāka
un ideoloģiskās deklarācijas retākas. Šīs
pārvērtības nebija drāmatiskas un neliedza
dzejniekam saņemt lielus oficiālus
pagodinājumus, kas iesākumā vēl nāca pamīšus ar
pārmetumiem. Vēlāk bija vairs tikai atzinība un
slavinājumi. Un, kā liekas, grauzīga sajūta, ka
idealizētie mērķi kļūst arvien abstraktāki un
attālinās. Vai gan citādi būtu radies tik tumši
skaņotais
Si minors
(1982) pēdējā dzejas grāmatā.
Kāpēc
Si minors?
Nejaušība vien šis neparastais nosaukums nav,
taču iespējamais izskaidrojums jāmeklē citur.
Četrus gadus agrāk izdotajā krājumā
Antracīts
ir kāds gandrīz desperāts sazināšanās un
saprašanās aicinājums, rakstīts biedīgā sajūtā
par kopējas valodas zudumu un izteikts intensīvā
kāpinājumā visaugstākajā mažorā, uz visaugstākā
si. Muzikāli šie vārdi īsti skaidri nav, bet
dzejolis nepārprotami ir brīdinājuma sauciens,
spalgs kā augsta taures skaņa. Varbūt dzejnieks
nojauta, ka aicinājums ir veltīgs, un sauciena
atskaņa tādēļ pārvērtās minorā, drūmā si minorā.
Tā nebūtu vienīgā reize Vācieša dzejā, kad
atbalsis saistās ar vilšanās sajūtām. Jau
pieminētais pirmā brieduma darbs, poēma
Balsij bez pavadījuma,
patiesībā ir dialogs par zaudētām illūzijām,
dialogs starp dzejnieku un viņa rēgaino pavadoni
− atbalsi.
Savu vilšanos un rūgtumu Vācietis nepārvērta ne
īgnumā, ne cinismā, ne vispārējā pesimismā. Arī
Si minorā
ir dzejoļi, kas izsaka cerību un apņēmību, tikai
tagad vārdi ir vēl sasprindzinātāki nekā agrāk,
it kā rakstīti cīņā ar ēnām, kas kļūst arvien
gaŗākas. Imants Ziedonis, kam ir labdarīga spēja
saspīlētus stāvokļus izteikt vienkāršās, gaišās
līdzībās, savā laikā Ojāram Vācietim veltīja
dzejoli par cūkganiņu, kas ar tikko grieztu
ķeizarkroni rokā kāpj kokā uz debesīm. Koku loka
un purina vēji un arī ercenģeļa visvarenā roka,
bet ganiņš tā kā mātei tic šim kokam un
ķeizarkroni neizlaiž no rokām. Ķeizarkronis ir
skaista puķe, kuŗai var piedomāt simbolisku
nozīmi. Ne par velti Ziedoņa dzejoļa rinda, kuŗā
šis līlijas dzimtes zieds pieminēts, ir devusi
vārdu viņa izlasei jaunatnei. Bet kā
pirmais ķeizarkroni
piesauca Ojārs Vācietis. Viņa ciklā
Dioptrijas
(Melnās
ogas.
1971) ir runa par neapzināto, trūkstošo
dioptriju, to redzes spēju, kas ļauj trauslā
līlijā saskatīt ķeizara vareno galvas rotu.
Parasts cilvēks teiktu, ka tā redzēt var tikai
plānprātiņš, saka Vācietis. Ziedonis pārņem
pavedienu un aizdomājas tālāk līdz pasaku
muļķītim cūkganam, kas ar savu ticību kā
ķeizarkroni rokā kāpj debesīs. Ja pētījumi
rādītu, ka abu dzejnieku satikšanās pie vienas
un tās pašas puķes ir tikai nejaušība, tad tā
vismaz būtu zīmīga nejaušība.
Jaunības dienās Ojārs Vācietis vilka asas
robežas, tās vēl nostiprinādams ar barikādēm.
Gadiem ejot, barikādes sadrupa, un svarīgāka par
robežām tapa apziņa par nedalāmību. Par cilvēka,
cilvēcības un brīvības nedalāmību
(Melnās
ogas).
Arī tauta nepalika sašķelta šķiru cīņas
antagonismos. Dzejnieka skats pagātnē kļuva
izlīdzinātāks. Viens no Veltas Tomas šim
Jaunās Gaitas
numuram izvēlētajiem dzejoļiem Pūt, vējiņi −
ir labs piemērs, bet prātā nāk arī rindas no
1973. gadā rakstītās Odas Pēterbaznīcai:
Te ir slavēts un lādēts
baltās un nebaltās dienās,
un par Latvijas likteni
no visas sirds te ir lūgts.
Ojārs Vācietis rakstīja aumaļām kā liela nemiera
dzīts. Reiz uzrakstīto viņš nelaboja, bet
vētīja. Paša vārdiem sakot, publicēšanai
izvēlēta apmēram viena desmitā daļa. Arī no tās
pietika ar
uzviju
divpadsmit krājumiem. Autors pats atzina, ka
atlase varējusi būt vēl stingrāka.
Nav šaubu. Vācieša lirikā netrūkst runīguma, kas
vismaz pa daļai ir nelaimīgajā krievu
publicistiskās dzejas iespaidā radies, un tur ir
arī bieži manāma nepacietība, kas neļāva
motīviem un ieskaņām augt un veidoties. Lēna
apdoma nebija dzejnieka dabā. Viņa darbi radās
neatlaidīgā spriegumā uz labu un ļaunu. Var jau
būt, ka viņa lielums izceltos spilgtāk, ja no
desmitās daļas atņemtu vēl pusi, bet kāda tam
galu galā nozīme?
Dzejnieks bija pārliecināts, ka laikmetīgā dzeja
virzīsies pret blīvumu, kļūs piesātinātāka. Viņa
paša krājumos un taisni to nezūdīgajā daļā jau
no seniem laikiem, no poēmas
Balsij bez pavadījuma
ir daudz piemēru arī tādai izteiksmei. Tumšā
Si minora
ievads, rūgtas īstenības un nezaudētas apņēmības
pretstatījums un savienojums ir kā šinī virzienā
sasniegts mērķis. Vārdi un rindas kā negrozāma
patiesība, kā īss un galīgs kopsavilkums bez
ierunas iespējas.
* * *
Kad vējš. kā govs pie bada, īd,
Kad ārā atkala un slīd,
Kad vēsums sāk uz sirdi dzīties,
Kad bērzs no lauzta zara raud,
Kad man aiz horizonta draud,
Kad skopums nāk ar mani mīties,
Kad lūpas mīlestību zvēr,
bet rokas tukšu miesu dzer
un tomēr negrib vaļā vīties.
Kad tikai viena dzīve ir.
Kad tikai vienreiz dzimt un mirt.
Es uzdrīkstēšos nenobīties.
|
Ojārs Vācietis
PŪT, VĒJIŅI!
Tā ir tautas sirdsapziņa,
un tai mūžam tādai būt
pūt, vējiņi, dzen laiviņu,
pūt, vējiņi, pūt...
*
Rijas klons vai pļavas ciņi,
vai nu vagars, vai nu jods
un tik vien tā pūtvējiņi,
cik tu Jāņu naktī zodz.
Esi mierīgs, dzīvo rāmi,
kamēr kauli sausi kalst.
Dieviņš iedos savu prāmi
nokļūt tur, kur veļu valsts.
Pūt, vējiņi, dzen laiviņu
aizdzen mani kapsētā!
*
Muižas svilst kā darvas ķīpas...
Platā mugurā kā galds
piektais gads velk savas strīpas
apkārt sarkans, vidū balts.
Pārāk cieta āda viņiem,
tad lai palīdz miets un Pļī,
nav nekāda pūtvējiņi, ir
Bože, carjā hraņī!
Pūt, vējiņi, dzen laiviņu,
aizdzen mani katorgā!
*
Durkli zemē, plecā somu,
Pūt, vējiņi, spārnus plēt,
pietiek pelēt, jāsāk domāt,
pietiek kaut un jāiet sēt.
Paliek gaisā sapņi zili,
ej, kur tālums gaida zils!
Laiks. Un svešā Pēterpilī
sākas tava Pēterpils.
Pūt, vējiņi, dzen laiviņu,
aizdzen Revolūcijā!
*
Atkal liktens bungas uzsit,
atkal viņam ņirdzīgs spīts:
vienam stobrs uz vakarpusi,
otram ņemts uz grauda rīts.
Pūt vējiņi vienādas šķietas
tiem, kas abās pusēs ļimst...
Divas laivas stāv uz vietas
un pat arī varbūt
grimst.
Pūt, vējiņi, dzen laiviņu
Borovskā un Volchovā!
*
Pūt, vējiņi, skani saldi,
kaut tavs mūžs pēc nāves salds,
neviens skangals tā nav skaldīts,
neviens pīslis tā nav malts.
Pūt, vējiņi, cik ir dūšas,
ne tik viegli masti lūst,
pūt, vējiņi, kamēr pūšas,
kamēr buras ir kur pūst.
Pūt, vējiņi, dzen laiviņu,
aizdzen tautu mūžībā!
*
Tā ir tautas sirdsapziņa,
un tai mūžam tādai būt
pūt, vējiņi, dzen laiviņu,
pūt, vējiņi, pūt...
Antracits.
1978. g. Liesmas apgāds, Rīgā.
Ojārs Vācietis
DZEJNIEKS
Kad mani pirmoreiz
tā uzrunāja,
zeme sagrīļojās
un kļuva nedroša,
kāds pērkonkoris
no debesīm rājās,
nosvilpa kāda lode,
un pavērās kāda bedre.
Ar nekustīgām acīm
es skatījos
nekustīgajā tukšumā
kas tālāk būs?
Bet nekā nebija,
tikai pasaule plētās
platāk un platāk,
spožāk un spožāk
un no tā spožuma
drebēja.
Es ne platumam
un ne spožumam
nespēju noticēt,
ne arī šaubīties,
ne arī noliegt
kaklā kāpa
kaut kas reibinošs
un rūgts
ļoti,
un sasaldējošs un pārakmeņojošs,
ka nevar noliekties.
Bet noliekties vajadzēja
zemu, zemu
tā visa priekšā,
kas man sirdij
ligzda,
un, ja es toreiz to
izdarīt nemācēju,
tad tagad, mans brāli
un mana mās,
es to klusēdams
izdaru.
Si minors,
1982. g. Liesmas apgāds. Rīgā.
MIRKLĪGAIS
Un
dzīves
nav.
Katrs atnākušais mirklis
iepriekšējo projām sviež
un ar jauna rīta dzirkli
pagājušo nakti griež,
griež kā melnu samta drēbi,
tā no zemes pleciem krīt.
Ko tu, mana zeme, drebi?
Gulšos tevi sasildīt...
Un
nāves
nav.
Dzejas diena.
Rīgā. Liesmas apgāds. 1983.
CIKREIZ
mēs nenobrīnāmies
septembris,
bet aizzied ābeles,
akācijas
un tas nav sirmums.
Cikreiz
mēs nepamanām,
cik reižu cilvēks zied
mūžā.
Tai pašā
ābeles gadā.
Un, es jums teikšu,
nav lielākas ziedēšanas
par cilvēka
ziedēšanu.
Un, es jums teikšu,
nav lielākas ziedēšanas
par koka
ziedēšanu.
Ja tas ir ziemas
acu un nažu
priekšā,
ja tas ir
vienādas nāves priekšā
kokam
un cilvēkam.
Kad mēs reiz sapratīsim
dzīviem
visiem vienāds mūžs
un visiem
vienāda nāve.
Literatūra un Māksla
Nr.
45. 1983. g. 11. nov.
|